Rea på holländare

moiran

Trådstartare
Jag letade häst i somras. Det fanns många nederländska importer till vrakpriser - trots att vissa hade riktigt schysst stam, hade bra hoppteknik och relativt trevliga gångarter, var unga och/eller hade helt ok tidigare tävlingsresultat i Nederländerna och ibland även startade i Sverige. Hur kommer det sig?

Jag var och kollade på några hästar hos en hästhandlare som importerade sina hästar från Nederländerna via sin specifika kontakt där nere. En var helknas i benen och en var "felriden" (för hårt tagen vid inridning/grundutbildning kanske, möjligen extremt känslig), men de andra verkade falla inom normal-spektrat. Men man köper väl inte en lätthanterad, exportröntgad, välstammad unghäst med talang nog för normalambitiösa för 45 papp ens i Nederländerna? Eller är hästar så billiga i Nederländerna? Svensk avel är ju i det närmaste en hobbysysselsättning i Sverige av ekonomiska skäl - och då kostar de ofta ändå det dubbla...

Eller ska man räkna med att man får vad man betalar för?

I mitt fall slutade det med att jag köpte en svenskfödd häst som jag egentligen inte hade råd med direkt från uppfödaren. Vi får väl se om det var ett dåligt köp... :cautious:
 
Många är/har varit trasiga. Min vän hittade en för rätt rimligt belopp, ägaren verkade vara en vanlig tjej.
Hästen gick inte igenom besiktning pga liten böjprovsreaktion.
En månad senare ser jag en förtvivlad holländsk ägare vars utdömda häst nu tävlar i Sverige.
säljare? samma som min vän besökte. Inte samma häst dock men min vän tackar gudarna för att hon inte köpte den.
 
Du får vad du betalar för, så är det och om du handlar av hästhandlare får kanske inte ens det. Tänk efter så förstår du att inköp i Holland, transport hit och kostnader för hästen här fram till försäljning av någon som gör det som yrke/ med vinst inte direkt går ihop med hel, frisk häst till lågt pris.
 
Du får vad du betalar för, så är det och om du handlar av hästhandlare får kanske inte ens det. Tänk efter så förstår du att inköp i Holland, transport hit och kostnader för hästen här fram till försäljning av någon som gör det som yrke/ med vinst inte direkt går ihop med hel, frisk häst till lågt pris.

Jo tack, jag tänker... Det var anledningen till denna fråga. De gråzonsförsäljare som säljer svenskfött håller ju inte heller samma vrakpriser - och då har de inte importerats eller kommit från norraste Norrland. Det måste ju rimligen finnas någon vinst i att sälja holländskt skrot jämfört med svenskt, annars hade man väl inte idats..? Vrakhästar kostar inget i Holland? Det är svårare att kontrollera hästens bakgrund?
 
De hästhandlare jag träffat på som haft "billiga" importer har köpt rena slakthästar, tagit hit dom utan att följa de regler som finns för djurskydd när det gäller transporter m m och sedan om det absolut inte gått att sälja här har hästarna åkt ut ur landet till slakt någonstans där man fått bättre betalt.
Dessa personer bryr sig inte alls om hästarna utan de gör det för att tjäna pengar. Då på bekostnad av hästar och svenska köpare.

Den allra första holländska importen som jag träffade på, som kommit hit via en sådan hästhandlare ägdes av en bekant till en bekant. Det var sto med fin holländsk härstamning och man undrade om jag var intresserad av henne som fölsto när hon inte fungerade som ridhäst.
Jag kunde inte så mycket om holländska stammar på den tiden men jag kollade upp så mycket jag kunde och hon hade trevlig stam för hoppning, så jag åkte och tittade på henne.

Det första jag fick reda på när jag träffade ägaren var att hon var såld som dressyrhäst. Redan här började min magkänsla slå till. Hästen var definitivt mer hopphäst än dressyrhäst till exteriören men såg trevlig att titta på. Jag ställde lite frågor om försäkring, besiktning när dom köpte och vad som hänt. Samtidigt tittade och kände jag över hästen. Den hade ett stor "hål" i bogen som helt klart kom från en gammal skada. Den hade tre överben på frambenen som var så stora att de syntes och några fler på alla benen om man kände på dom.
Jag frågade vad besiktning och försäkring sa om "hålet" och överbenen? Men det visade sig att det inte fanns nämnt i besiktningen och då inte heller i försäkringen (som hade följt med hästen). Jag undrade då över veterinärintyget och det var enligt uppgift till köparen från säljaren en veterinär som jobbade på Helsingborgs djursjukhus som gjort den fast på sin fritid för dom var grannar.

Efter att ha tittat lite mer på hästen och funderat ett tag stod det väl ganska klart att denna häst, säkert varit lovande i Holland som hopphäst men skadat sig (kanske vid hoppning) och fått bl a "hålet" i bogen. Den hade bra stam, kanske inte tillräckligt bra för att man i Holland skulle sätta henne i avel utan hon såldes till Sverige. Där hästhandlaren, kanske upptäckte hennes ovilja (för den fanns där när jag såg henne) mot hoppning och omvandlade henne till dressyrhäst.
Dessutom fick jag senare reda på att anledningen till de som hade henne när jag var och tittade på henne, hade henne kvar. var att det fått reda på att hon varit såld från hästhandlaren X antal gånger och återlämnade (hästhandlaren hade fri bytesrätt) innan de köpte henne. Om dom valt att lämna tillbaka henne skulle hon med säkerhet sålts igen.
 
Tittar man på holländska salusidor skulle jag vilja säga att de är billigare än här.
Men sedan är frågan om det verkligen är så pass mkt billigare så att någon kan importera, ha den i Sverige och sälja den med vinst...

Min holländska var nog billig att köpa in för hästhandlaren/importören då det var fel på henne. Visade sig efter att jag köpte hästen att hon varit hos veterinär i NL, ansets farlig att rida då hon slängt av ryttare och varit runt hos flertal hem och hästhandlare på kort tid...
 
@moiran det finns många trådar om billiga holländska hästar här att söka på som behandlar dina frågor . Du kan hitta en hel del övrigt om nätet är det du vill anlita nu bara lite generellt .
 
Jag bor i Holland och har under en tid letat häst här. Det produceras väldigt mycket mer hästar här än i Sverige och det tar ju ner priserna en del, men man får vad man betalar för även här.
Har provat både det ena och det andra, en med skeva bakben, en som inte kunde gå ett steg utan 10 cm sporrar och dressyrspö, ja, värre än jag kunde föreställa mig faktiskt. Ingen kvalité alls faktiskt, och då har jag inte sökt i låga prisklasser.
Visst fina stammar, men tror de fina hästarna hamnar snabbt hos ryttare, de andra hamnar på marknaden. De som inte marknaden vill ha, exporteras billigt. Jag köpte mig en fin SWB istället och tog hit :love:

Något som kan vara bra att veta är att när en häst blir utdömd här så sätter man bokstaven A efter chipnumret, här bränner man alltså inte en triangel på hästen som vi gör. Så en snabb koll på chippet kan vara bra att göra om man ska köpa billig holländare.
 
Jag bor i Holland och har under en tid letat häst här. Det produceras väldigt mycket mer hästar här än i Sverige och det tar ju ner priserna en del, men man får vad man betalar för även här.
Har provat både det ena och det andra, en med skeva bakben, en som inte kunde gå ett steg utan 10 cm sporrar och dressyrspö, ja, värre än jag kunde föreställa mig faktiskt. Ingen kvalité alls faktiskt, och då har jag inte sökt i låga prisklasser.
Visst fina stammar, men tror de fina hästarna hamnar snabbt hos ryttare, de andra hamnar på marknaden. De som inte marknaden vill ha, exporteras billigt. Jag köpte mig en fin SWB istället och tog hit :love:

Något som kan vara bra att veta är att när en häst blir utdömd här så sätter man bokstaven A efter chipnumret, här bränner man alltså inte en triangel på hästen som vi gör. Så en snabb koll på chippet kan vara bra att göra om man ska köpa billig holländare.


Det finns jättefina holländare, precis som det finns väldigt många fina hästar vare sig deras ras,stam eller land osv .

Däremot så problemet är nog att många numera köper häst utan att riktigt veta vad som är viktigt att tänka på när man köper häst öht i grunden annat än att den är jättefin och gick igenom besiktningen för dagen . Om man tillhör kategorin ganska oerfaren hästägare/ryttare och samtidigt letar efter en relativt billig häst så är det en dålig kombo att köpa en import i mina ögon . Man har helt enkelt inte så mkt erf att se till ytterligare frågetecknen som finns med en import , det är tillräckligt komplext i sig om man är lite grön att köpa häst öht allt som man behöver tänka på .

Just holländare ska man nog också om man har lite kött på benen om hästars odds till hållbarhet utöver det , tänka på hur de föds upp . De har inga ytor oftast att ströva på och stärka sig som unghästar vilket är primärt att göra just det -när skelettet växt ihop och senor, leder och ligament i den grundläggande fasen "stängts" så påverkar det hållbarheten om hästen växt upp på små ytor / i lösdrift a la Holland dvs stor innelada, i jmf med som filosofin är bl.a. I Sverige , på öppna ytor, kuperat mer osv .
 
Det finns jättefina holländare, precis som det finns väldigt många fina hästar vare sig deras ras,stam eller land osv .

Däremot så problemet är nog att många numera köper häst utan att riktigt veta vad som är viktigt att tänka på när man köper häst öht i grunden annat än att den är jättefin och gick igenom besiktningen för dagen . Om man tillhör kategorin ganska oerfaren hästägare/ryttare och samtidigt letar efter en relativt billig häst så är det en dålig kombo att köpa en import i mina ögon . Man har helt enkelt inte så mkt erf att se till ytterligare frågetecknen som finns med en import , det är tillräckligt komplext i sig om man är lite grön att köpa häst öht allt som man behöver tänka på .

Just holländare ska man nog också om man har lite kött på benen om hästars odds till hållbarhet utöver det , tänka på hur de föds upp . De har inga ytor oftast att ströva på och stärka sig som unghästar vilket är primärt att göra just det -när skelettet växt ihop och senor, leder och ligament i den grundläggande fasen "stängts" så påverkar det hållbarheten om hästen växt upp på små ytor / i lösdrift a la Holland dvs stor innelada, i jmf med som filosofin är bl.a. I Sverige , på öppna ytor, kuperat mer osv .

Ja så tänker jag med, att de inte får röra på sig tillräckligt under uppväxten och en annan sak som jag upptäckt här är att det är jättesvårt att hitta bra hö, alltså tjänligt hö, jag har eget stall och första tiden köpte jag hö från säkert 15 olika ställen för att hitta något som var bra. En sålde hö med hästskit i!!(han hade egen uppfödning bl.a) och de snålar med plasten här och höet möglar.
Tänker på hur hästar uppfödda på mögligt hö mår?
Säger inte att alla föds upp på mögligt hö men har ju märkt hur svårt det är att hitta tjänligt hö. Själv köper jag numera tyskt importerat hö.

Kan tillägga att jag köpte mig en liten 1-årig minishettis på en hästmarknad, tyckte så synd om honom. Han gick på tå med bakbenen för han hade stått still så mycket så benen växte men senorna hade inte fått töjas ut. Några månader och många galopper i gräshagen senare går han numera helt normalt.
 
Man får vad man betalar för. Har sett lyckade fall och själv köpt holländsk import men då har det funnits något fel och det har varit lite chansning om hästen håller eller inte. Har även sett tråkiga fall där hästar visat sig haft dolda fel. Det finns ju t.o.m de vars verksamheter går ut på att exportera slakthästar. Så jag aktar mig för importer trotts att köpt två st tidigare. Skulle kunna köpa en igen under vissa förutsättningar och med grundlig besiktning men aldrig till samma pris som en svensk häst.
 
Har köpt en relativt billig holländsk import (under 100 000:-) som var en chansning, 6 år gammal och hon som hade den visste inte om hon var mer än grundriden.
Det har nu senare visat sig att den var ju utbildad tom. LA och lämnade endast Holland pga. att en mor hetssålde två hästar dottern ridit in och utbildat utan hennes vetskap om det.
Hästen har haft någon slags trauma (brutna revben bl.a.) som begränsar henne lite, men vi fick mycket häst för pengen ändå. Många ritter på över 70% t.o.m. MSVC i dressyren.

Verkar det däremot för bra för att vara sant är det nästan alltid det. En ung, inriden, lovande, välstammad och välskapt häst kostar inte 45 000:-, speciellt inte när det säljs av en hästhandlare som då ska gå med vinst på affären. Inte ens om den kommer från Hollland. Om den är hel, alltså.
 
Jag letade häst i somras. Det fanns många nederländska importer till vrakpriser - trots att vissa hade riktigt schysst stam, hade bra hoppteknik och relativt trevliga gångarter, var unga och/eller hade helt ok tidigare tävlingsresultat i Nederländerna och ibland även startade i Sverige. Hur kommer det sig?

Jag var och kollade på några hästar hos en hästhandlare som importerade sina hästar från Nederländerna via sin specifika kontakt där nere. En var helknas i benen och en var "felriden" (för hårt tagen vid inridning/grundutbildning kanske, möjligen extremt känslig), men de andra verkade falla inom normal-spektrat. Men man köper väl inte en lätthanterad, exportröntgad, välstammad unghäst med talang nog för normalambitiösa för 45 papp ens i Nederländerna? Eller är hästar så billiga i Nederländerna? Svensk avel är ju i det närmaste en hobbysysselsättning i Sverige av ekonomiska skäl - och då kostar de ofta ändå det dubbla...

Eller ska man räkna med att man får vad man betalar för?

I mitt fall slutade det med att jag köpte en svenskfödd häst som jag egentligen inte hade råd med direkt från uppfödaren. Vi får väl se om det var ett dåligt köp... :cautious:

Jag vet fler som köpt Holländare i olika prisklasser.

Som redan sagts så föds de ju generellt upp på små ytor och kroppen får inte stärka sig under uppväxten genom att de rör sig mycket i kuperad mark. Fodret är också problem med.
Många får bara vara och sköts inte riktigt innan man sen snabbfixar en hastig inridning och tar dem tufft och våldsamt.
Man kan också hoppa höjder hästen inte stärkts nog för. Alt pressa dem för tufft i hoppningen och få ovilja till hoppningen. Om man då också brukar våld a la mer än vår djurskyddslag tillåter blir det en del "spill" där en del inte tål den behandlingen och därför ballar ur.
Eller så går de sönder av ovan saker.

Jag vet dock hästhandlare och ridskolor som har sina kontakter med (få)stuterier som har just mycket mark och köper oinridet så.
Men skickar man upp 20 hästar och tex röntgar igenom dem i Helsingborg eller så kan det bli en hel del som måste skickas åter trots noggrant val av uppfödare/säljare där nere.
Jag vet när man skickat 20 hästar och kunnat köpa 2 av dem.

Jag har en bekant som köpte en billig Holländare av svensk hästhandlare där man sa att den var "lite försiktig i hoppningen och stoppat lite". Bekantingen är varken helt blåst eller helt orutinerad. Så då antog man att hästen var livrädd och en stopper.
Vi snokade lite och den hade stått hos hopproffs i Sverige. De fick den inte över hinder, vet inte hur det var med bommar(glömt).
Den har väl antagligen hoppats "lite trist" i Holland iom enorma rädslan.
Bekantingen gillar utmaningar och har alltid haft såna som anses som problemindivider. Så man vetbes ua och bestämde sig då att köpa iom låga priset.
Idag är hästen en trevlig häst som går att hoppa. Den har en grym talang. Men ryttaren är normalbegåvad och kan iaf än inte hoppa höjder själv iaf.
Så man får väl se om det tar stopp någonstans. Men trevlig hobbyhäst är den iaf idag.

Sen vet jag ju fler som fått avliva sina.

Och fler som fått trevliga och normala hästar.
En i stallet har ett fint hoppsto som är jätterar. Däremot mkt försiktig mot folk. Och stallpersonalen har inte helt sällan problem att få in den iom att den är så försiktig med mänsklig kontakt och om de tabbar sig och försöker "fånga" när hon inte mentalt släppt till och de misslyckas kan den börja kuta och tagga upp.
Den är ju snabb och rädd. Den kan nog absolut råka kicka till då med.
I ridningen är det inget konstigt däremot.
Och den är inte aggressiv, mer flyktbenägen.
 
Jag har sett ett par fina KWPN på olika ridskolor. Egentligen är det väl 4 till antalet om jag tänker efter ordentligt, men 2 st är äldre (födda under första åren av 90-talet) och de vill och kan jag inte riktigt uttala mig om.

Men om vi pratar om de andra två.
Den ena är född -04 om jag inte missminner mig, väldigt sådär "ponnysöt" men samtidigt väldigt stor, skulle tippa på ca. 186-188 cm i mkh. Dock väldigt lätt i typ, och "kort i kroppen". Honom har jag aldrig, av ganska förklarliga skäl, ridit.
Den andra är född -00/01/02 (minns inte vilken av de tre), uppfödd på ett väldigt känt stuteri på tre bokstäver som börjar på V. Han är något mindre än den första, men fortfarande stor; ca. 176-178 cm i mkh. Också ganska raka motsatsen till ovan nämnda, exteriört. Han är nämligen långlinjerad på alla ledder, men fortfarande rätt lätt i typ.

Häst 1 vet jag i början var lite "försiktig" mot andra hästar, och ville inte att de skulle komma för nära honom, speciellt i ridhuset. Dock alltid en väldigt snäll och rar häst som ställde upp för sin ryttare. Är väl utbildad typ LA/LA tror jag.
Häst 2 har aldrig, mig veterligen, haft något problem i kontakten med andra hästar. Dock kastade han alltid upp huvudet vid tränsning, var bara typ 1 person i hela stallet som kunde tränsa honom helt problemfritt. Undra hur detta kom sig att han blivit sådan...
Aja, också väldigt trevlig att rida, ställde upp för sin ryttare m.m. Dock kunde han vara rätt tittig på bommar och hinder.

Nu vet jag inte vad ridskolorna betalade för dessa två, men jag tror varken att det var 10 eller 100 000 kr om man säger så. Och de funkar ju bra så!

Däremot tror jag, som flera redan nämnt här, att man ska gå på magkänsla och bli försiktig mot om de påstås ha massa meriter fast de är unga och med en prislapp på typ 35 0000 kr.
 
Jag kan på sätt och vis hålla med andra om "att man får vad man betalar för", men jag har själv varit nere i Holland för att köa mina hästar och de är billigare.

Nu har jag köpt hästar till mig själv och affärerna har inte gått genom förmedlare, utan en kompis till mig är holländare och av den anledningen så åkte vi ner för skoj skull istället för att kolla runt mer i Sverige. Jag har köpt mina hästar direkt från uppfödare men mest från privatpersoner. Jag besökte hästhandlare, men skulle aldrig i min vildaste fantasi köpa en häst så. En häst jag såg hos ett försäljningsstall hade 4 pass från olika länder med olika namn, 3 olika chip hittades och de sa att de kunde fixa ett nytt pass och skriva dit ny ålder ifall jag ville det:eek: De misstog mig för förmedlare…. tycker det säger ganska mycket om hur de tänker och hur deras affärer ser ut. En annan jag såg på ett annat försäljnings stall hamnade senare i Sverige hos en förmedlare/hästhandlare för dubbla priset och här i Sverige var det frisk hette det….. i Holland så hade den lösa benbitar och såldes som avelsto.

Men jag upplever att en "medelmåtta" är billigare i Holland är här i Sverige. Om det beror på att vi svenskar har svårt att inse begränsningarna i våra vänner eller vad det beror på kan jag inte uttala mig om, men min känsla är att de är mer medvetna och att de påsätt och vis tänker att en medelmåtta är bättre att göra sig av med än att bli stående med för en häst kostar pengar varje månad. Så visst är hästar som har kapacitet upp till medel lite billigare och letar man hos vanligt människor och inte hos handlare så har man lika stor chans att hitta en frisk häst som här i Sverige tror jag. Har aldrig haft problem med min stjärnor:love::bow:
 
Det är väl som här, det finns alla sorter.

Har själv en holländsk import. Haft flera ägare i Sverige, men det beror mest på att hon är ponny och ryttarna går över till storhäst.
Superfin liten häst, bra steg, hoppar bra, bra stam. En New Forest.
Vet inte vad hon kostade vid importen, men några år senare såldes hon för 45k. Hade då tävlat en del och fått bra resultat. Ett väldigt speciellt psyke har hon, men inget abnormt direkt. En tuff ponny som är både smart, stark och snabb.
 
Köper hellre holländskt än svenskt. Anledningen ? Stammen och PRISET !
Köper INTE av hästhandlare utan de 3 ggr jag köpt, så är det som privatperson från privatperson.
Har INTE haft något fel på mina hästar .. Hela och friska, inga röntgenanmärkningar, 2 röntgade i Sve av mej och den 3 fick jag med cdn på.

Visst hade jag gärna köpt mina välstammade hästar i sverige. Men jag är inte miljonär..
 
Köper hellre holländskt än svenskt. Anledningen ? Stammen och PRISET !
Köper INTE av hästhandlare utan de 3 ggr jag köpt, så är det som privatperson från privatperson.
Har INTE haft något fel på mina hästar .. Hela och friska, inga röntgenanmärkningar, 2 röntgade i Sve av mej och den 3 fick jag med cdn på.

Visst hade jag gärna köpt mina välstammade hästar i sverige. Men jag är inte miljonär..
Köp en handfull trisslotter också! För du har uppenbart turen med dig...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp