Rävskabb!

O

Orzon

Kan hästarna få det?
Det finns skabbrävar i omgivningen och nu har den gamla katten konstiga sår........ :confused:
Kan katter få det? Och kan dom i så fall smitta hästarna? Jag klappar ju både katten och hästarna så kan jag överföra det?

:confused:
 
Sv: Rävskabb!

ingen anning...
men ta katten till vetrinär om du nu är djurvän!
skabb är inget en katt ska behöva lida ut och slutligen dö av..
Undersök den, och är det skabb så AVLIVA!
 
Sv: Rävskabb!

Ja kan jag bara fånga in katten så ska den bannimej till en veterinär.
Katten är 15 år och halvvild. Den har bott här hela sitt liv men låter ingen lyfta den. Transportbur med "klapplucka"?

Katten ser pigg och glad ut men har ett sår på ryggen. Jag vet inte vad det är för sår och hur den fått det.
 
Sv: Rävskabb!

Jag har ingen aning.
Vad jag vet så är det bara vilda rävar som råkat ut för skabben häromkring.
 
Sv: Rävskabb!

jo vad jag vet men det är kanske inte värt det om katten nu går ute hela tiden..? "halvvild" =lär få det igen!

toriryttaren: verkar det klia i såret? Skadd är ju larver som kryper under huden och lägger ägg...
Ställ en lkattbur någonstans där den brukar vara, utan luckan som man låser och lägg en filt i, låt görna lite mat stå inne i buren. Så lärde sig vår katt! hon sov där i i ett halvår innan vi skulle åka...!
Nu hatar hon den!:smirk:
 
Sv: Rävskabb!

jose skrev:
ingen anning...
men ta katten till vetrinär om du nu är djurvän!
skabb är inget en katt ska behöva lida ut och slutligen dö av..
Undersök den, och är det skabb så AVLIVA!

Varför i hellskotta ska katten avlivas om den har skabb :confused: Det är ju behandlinsbart :cool:
 
Sv: Rävskabb!

Tack P_L
Du är min hjälte för dagen! :love:

Fan va jag har tvättat händerna och motat katter, hundar och hästar från att träffa varandra..... Men jag förlitar mej på att P_L har stenkoll. Tack!

Nu ska min pumptvål få lite vila.... :rofl:
 
Sv: Rävskabb!

Om katten har skabb, så bör du behandla hunden också, då hundar relativt lätt får rävskabb.
 
Sv: Rävskabb!

Jag vet inte ens om katten har skabb.
Hon har ett sår men efterssom det är en halvvild katt så kan det uppkommit genom strid eller på annat sätt.
Hunden visar inga som helst tendenser att klia sej.


(Jag kan tillägga att jag var i det närmaste hysterisk när jag postade det förata medelandet och helt på det klara att vi alla hade rävskabb"

En lite lugnare/Toriryttaren :)
 
Sv: Rävskabb!

He he...

Okey, men om det är så att ni har någon skabbräv som stryker omkring, så håll lite extra koll på hunden..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
477
Senast: movi
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
950
Senast: Cactus
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
562
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp