rävskabb eller ringorm?

R

rattalskare

Hejsan min långhåriga hund Ronja som är 7år fylller 8 om 4 dagar! Har fått något konstigt rosa aktigt märka till vänster strax nedanför ryggen ganska stort som en oval ring hon har tappat allt hår men kliar sig inte och verkar inte bry sig det minsta om det ska nu till vet nästa vecka om det inte blir bättre men vad tror ni det är? Ni får gärna ställa frågor som kanske kan hjälpa er att fastställa vad det kan vara.

MVH

En orolig Erika

Sv: rävskabb eller ringorm?

Det är nästan omöjligt att avgöra så här, det måste nog ta ett skrapprov för att kolla vad det är... Kolla om du kan få en vet tid tidigare! Och undvik kontakt med andra djur under tiden!

Okej! Undvika kontakt med andra djur lär bli svårt då vi har 2 kaniner 2 marsvin 2 råttor och 1 katt visserligen så bor gnagarna i mitt rum där inte hund eller katt får gå in..

Skulle det vara ringorm så kan du oxå få det, så undvik att "pilla" på det...

Jo det vet jag att jag kan få..

Om det är pälslöst som i en ring låter det ju som ringorm. På människor ser det ju ut som en ring med ram eller vad man ska kalla det, dock vet jag inte hur det ser ut på djur riktigt. Kliar hunden sig mycket?

Madde85: Nej hon kliar sig inte alls..

Ringorm behöver inte klia särsklit mkt... men det klassiska tecknet på ringorm är just att dom tappar pälsen i en rund ring och så blir huden lite skorvig..

Huden är precis som vanligt förutom den rosa rådnanden

Kolla med vet.. Antingen så vet dom direkt lr så tar dom ett skrapprov som talar om vad det är... Kan ju vara ringorm eller någon annan sorts svampangrepp, men det är ju självklart svårt att säga när man inte sett det...

Skulle det vara bättre med en bild? Jag kanske kan lägga ut en bild till helgen..

Om du ändå ska till vet nästa vecka så kan du säkert vänta tills dess.. känner du dig orolig så kan du ju ringa å höra m vet om dom tycker att du ska in tidigare...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka