dender

Trådstartare
Jag undrar om det är fler än jägarna som har märkt av den stora debatten kring räv-sm?
Började med många missförstånd vad det var i sociala medier (t.ex. att det gick ut på att skjuta så många rävar som möjligt när i verkligheten inte en räv skjuts). Och sedan blev det påtryckningar på de företagen sponsrar tävlingen med b.la. dödshot och liknande. I slutändan valde Agria att hoppa av som sponsor och har sedan dess förlorat jägare som kunder istället.
Nu när tävlingen har startat har ett femtal bilar fått luften utsläppt från däcken och det råder en ganska orolig stämning om vad som kommer ske mer.

Kanske inte den mest opartiska länken men går att följa kedjan enkelt om man skrollar nedåt
http://svenskjakt.se/start/nyhet/agria-pudlar-om-jakthundar/
Inte heller så opartiskt men men
http://www.jaktjournalen.se/stort-stod-till-gotlands-stovarklubb/

För mig som håller på med denna sortens jakt och har en stövare (och bekanta där) känns det hela inte så kul, många frågor om hur framtiden kommer se ut, om vi kommer kunna försäkra vår hund tio år fram i tiden och om vi inte kommer kunna gå några jaktprov alls framöver.
För oss är jaktprov inte egentligen en tävling utan det är ett instrument för att utvärdera aveln. Precis så som bruks egentligen är, varken mer eller mindre. Dessa tio hundar som gått till räv-sm ligger mycket arbete bakom och mycket stolthet att få ha en så bra hund och för uppfödarna är det största beviset att man gjort rätt med sin avel. Precis som med

Hur kan man ha SM i nått som inte är en tävling?

Provet grundar sig alltid på poäng, och beroende på poäng får hunden olika prisvalör (3:e till 1:a pris).
Provet är inte annorlunda för att det arrangeras som ett mästerskap, bara det att hunden med högst poäng inte bara får ett förstapris som under vanligt prov, utan även tilldelas en titel som svensk mästare.

Prisvalör/prispoäng Elitklass Rävprov
1:a pris Räv: 90 drevminuter, lägst 48 eg.p.
2:a pris Räv: 60 drevminuter, lägst 42 eg.p.
3:e pris Räv: 40 drevminuter, lägst 36 eg.p.

Provet grundar sig alltid på poäng, och beroende på poäng får hunden olika prisvalör (3:e till 1:a pris).
Provet är inte annorlunda för att det arrangeras som ett mästerskap, bara det att hunden med högst poäng inte bara får ett förstapris som under vanligt prov, utan även tilldelas en titel som svensk mästare.

Prisvalör/prispoäng Elitklass Rävprov
1:a pris Räv: 90 drevminuter, lägst 48 eg.p.
2:a pris Räv: 60 drevminuter, lägst 42 eg.p.
3:e pris Räv: 40 drevminuter, lägst 36 eg.p.

Jag tänkte det som kommentar till TS "vi ser det inte som en tävling utan som ett prov". Då faller ju poängen med SM bort.

Jag kan tycka att det är ganska osmakligt att tävla i att driva vilt, speciellt under vintersäsong.

Jag tänkte det som kommentar till TS "vi ser det inte som en tävling utan som ett prov". Då faller ju poängen med SM bort.

Jag kan tycka att det är ganska osmakligt att tävla i att driva vilt, speciellt under vintersäsong.

Ja, men det är ju ett prov. Resultatet registreras som provresultat. Bara det att utöver det så får hunden med högst poäng en extra titel och det är ett större arrangemang runtomkring.

Så länge det görs under ordinarie jaktsäsong (som för räv är till 15 mars, med hund) ser jag inga problem med det.
Syftet är ju fortfarande att bedöma hundens arbete, sedan att räven inte skjuts som den kanske gör under jakt är ju en annan sak.

Och det finns vissa som tycker det är osmakligt att valla får med och jag skulle inte vara förvånad om de ger sig på era prov nästa gång.
Ni har väl också vallning SM?

När skulle de ha det? Jaktsäsongen är generellt under den tid vi kallar vinter

Och det finns vissa som tycker det är osmakligt att valla får med och jag skulle inte vara förvånad om de ger sig på era prov nästa gång.
Ni har väl också vallning SM?

Så du tycker att det är jämförbart med att tama och invallade får flyttas i sin hage i 10 minuter, och ett vilt rovdjur drivs i upp till 90 minuter?

Jag välkomnar granskningar av sporten från utomstående. Om något så är det lätt att bli hemmablind, och vi ska alltid sträva efter god djurhantering. När det är sagt så har DR redan jobbat med SKK och tagit fram riktlinjer för vallhundsträning och tävling.

Så du tycker att det är jämförbart med att tama och invallade får flyttas i sin hage i 10 minuter, och ett vilt rovdjur drivs i upp till 90 minuter?

Jag välkomnar granskningar av sporten från utomstående. Om något så är det lätt att bli hemmablind, och vi ska alltid sträva efter god djurhantering. När det är sagt så har DR redan jobbat med SKK och tagit fram riktlinjer för vallhundsträning och tävling.
Men visst har ni prov som också kallas SM?

Jakt på de flesta vilt sker under höst och vinter, man jagar inte i "barnkammaren"
Är det för djup snö, för kallt, skare som inte bär så släpper man inte hundarna. Dels av omtanke om viltet och dels av omtanke om hundarna.

Att det förkommer hot mot dem som startar prov och företag som sponsrar tycker jag är hemskt.

Men det som ändå är absolut jävligast när det gäller hot mot jägare är när aktivister (eller vilka nötter det nu är) går på eftersöksekipage, vem ska ta hand om trafikskadat vilt har dom tänkt sej? Hur kan dom få ihop det med etik och moral att låta trafikskadat vilt ligga och sprattla ihjäl sej i skogen?
Ingen jägare går ut för sitt höga nöjes skull mitt i natten för att avliva djur som ligger svårt skadat. Det är en tjänst ekipaget utför till samhället och polisen som inte har resurser att göra det. Vem som helst varken klarar eller vill avliva ett djur och då är det tur att jägarna tar rätt på det.

Att det förkommer hot mot dem som startar prov och företag som sponsrar tycker jag är hemskt.

Men det som ändå är absolut jävligast när det gäller hot mot jägare är när aktivister (eller vilka nötter det nu är) går på eftersöksekipage, vem ska ta hand om trafikskadat vilt har dom tänkt sej? Hur kan dom få ihop det med etik och moral att låta trafikskadat vilt ligga och sprattla ihjäl sej i skogen?

Det där är rent av vidrigt. Som du säger, hur fan kan man få ihop etik och moral i att ett skadat djur ska ligga och självdö?!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka