Råttuppfödare?

Sv: Råttuppfödare?

Mulles_matte skrev:
kolla på SRS uppfödarregister =)

Har redan gjort det men där finns det ingen :smirk:
Så jag tänkte om det kanske fanns några oregistrerade uppfödare :idea:

aha.
Jag vet några oregistrerade, men dom finns i stockholm och småland :crazy: Lite för långt bort kanske.. Verkar inte finnas så många här uppåt landet :(

Den enda jag känner till i trakterna här är i Falun (brukar sälja råttor till Djurmagazinet i Borlänge) och så finns en här i Borlänge men hon ska visst vara väldigt oseriös... Förut fanns ju iaf Toby uppe i Luleå men han ska visst ha flyttat till sthlm... Så enda jag vet nu är Mulle här.

föder inte grodan upp? annars har de väldigt fina råttor på brynäs zoo i valbo, med helt underbart temperament. det är alltså "uppfödarråttor", inte zoo-råttor, fast ungarna säljs i affären tyvärr. men det är bra råttor, som sagt. prata med elin som jobbar där, hon är duktig.

Senast ändrad av en moderator:

Fast grodan bor väl i sthlm... Är då där hennes uppfödning (för du menar Arinella's va?) är uppskriven enligt srs uppfödarregister på hemsidan iaf.

Drusilla skrev:
föder inte grodan upp? annars har de väldigt fina råttor på brynäs zoo i valbo, med helt underbart temperament. det är alltså "uppfödarråttor", inte zoo-råttor, fast ungarna säljs i affären tyvärr. men det är bra råttor, som sagt. prata med elin som jobbar där, hon är duktig.

Jaha, så dom har bra råttor där?
Men hur kommer man dit, alltså när man åker efter stora vägen åker man ju "förbi" Brynäs Zoo, hur kommer man liksom dit?!

jaså bor hon där? ja, det kanske hon gör... jag har då stött på henne i gävle typ hur många gånger som helst. men det är ju hursomhelst inte så svårt att ordna transport från sthlm till gävle, kan jag fixa hur lätt som helst om du (jeffa) vill ha råttor därifrån.

ja, jag har två råttor därifrån - den ena är född där och han har helt fantastiskt temperament, lugnt och avslappnad och jättetrevlig. den andra är en dom har tagit in från någon annan, och han är typisk zoo-råtta... men mysig ändå ;)
de råttorna som är födda där är oftast rex. fråga vilka som är födda där så du får en sådan, de går nämligen tillsammans med zoo-råttor. och som sagt, prata helst med elin, hon vet mest om råttor och är duktigast. be att få ta upp dem, så märker du vilken som är mest avslappnad och nyfiken.
man åker inte motorvägen, utan svänger av och åker valbovägen (den som går längsmed fast på insidan, förbi ponnyklubben om du vet vart den ligger), eller så åker du bussen (1:an) man ser inte affären från den vägen, men det finns en skylt vid vägen, vart man ska svänga in för att komma dit. åker du bil får du helt enkelt åka långsamt och kolla, kommer du från gävle-hållet är det på den vänstra sidan. åker du buss är det ju bara att be chaffisen säga till vart du ska av ;)

Ja enligt SRS uppfödarregister gör hon det iaf. Men det kan ju hända att hon helt enkelt är där mycket eller så också :)

Drusilla skrev:
ja, jag har två råttor därifrån - den ena är född där och han har helt fantastiskt temperament, lugnt och avslappnad och jättetrevlig. den andra är en dom har tagit in från någon annan, och han är typisk zoo-råtta... men mysig ändå ;)
de råttorna som är födda där är oftast rex. fråga vilka som är födda där så du får en sådan, de går nämligen tillsammans med zoo-råttor. och som sagt, prata helst med elin, hon vet mest om råttor och är duktigast. be att få ta upp dem, så märker du vilken som är mest avslappnad och nyfiken.
man åker inte motorvägen, utan svänger av och åker valbovägen (den som går längsmed fast på insidan, förbi ponnyklubben om du vet vart den ligger), eller så åker du bussen (1:an) man ser inte affären från den vägen, men det finns en skylt vid vägen, vart man ska svänga in för att komma dit. åker du bil får du helt enkelt åka långsamt och kolla, kommer du från gävle-hållet är det på den vänstra sidan. åker du buss är det ju bara att be chaffisen säga till vart du ska av ;)

Okej, får försöka få med mig mamma dit då :D

Drusilla skrev:
jaså bor hon där? ja, det kanske hon gör... jag har då stött på henne i gävle typ hur många gånger som helst. men det är ju hursomhelst inte så svårt att ordna transport från sthlm till gävle, kan jag fixa hur lätt som helst om du (jeffa) vill ha råttor därifrån.

Jasså, okej :)
Fast det blir inte förrän i Augusti :smirk:
Mamma har lovat mig råttor då, har väntat i två år nu och äntligen fått lov :D
Men å andra sidan så har jag ju läst på en hel del om råttor :rofl:
Det är ju såklart bättre om dom kommer från uppfödare, för då känner man sig ju mer säker liksom :smirk:

Och om Grodan är i Gävle mycket så lär det ju inte vara några problem att köpa från henne. Hennes råttor har jag hört massa bra om :)

gul_zebra skrev:
Och om Grodan är i Gävle mycket så lär det ju inte vara några problem att köpa från henne. Hennes råttor har jag hört massa bra om :)

Jasså, vad bra då :)
Fast jag som skulle vilja ha Self Pink Eyed White... :(
Struntsamma, huvudsaken är väl att de är råttor :D

Men då finns ju transporthjälp också vettu ;)
Läste på SRS forum att Granathens ska få pew nu snart iaf. Sen föder ju Ladugårdens upp pew men hon ska visst inte ha någon pew just nu som jag har fattat det.

gul_zebra skrev:
Men då finns ju transporthjälp också vettu ;)
Läste på SRS forum att Granathens ska få pew nu snart iaf. Sen föder ju Ladugårdens upp pew men hon ska visst inte ha någon pew just nu som jag har fattat det.

Jaha, var håller Granathen till då?
Hur funkar transporthjälp??
Är det någon som åker och hämtar och lämnar de någonstans och där hämtar man dom eller vad..kostar d?. :confused:
Men jag måste ju vänta fyra månader till ju, så kanske ungarna är för gamla, eller när är en bra ålder? :smirk:

Drusilla skrev:
på brynäs zoo brukar det finnas pew-rexar. ;)

Jasså, inga pew - selfar då :)
Ja...vad har dom egentligen för råttor där :confused:
Måste verkligen åka in och kolla någon gång :D
Jag frågade efter råttor i zoo - affären i Sandviken men hon tog inte in råttor längre därför att de "luktade så illa" :smirk:
Det var ju synd :mad:

Liknande trådar

Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: Halcyon
·
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Entourage
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur