Q

Queen

Jag blir snart tokig :crazy:
Jag har gått och förälskat mig i råttor :love:
Jag bara måste köpa 2 stycken råttor, men dom finns ingenstans :cry:
Mamma och pappa har nästan gått med på det men när man väl är på väg att få så finns dom ingenstans :(
Någon i från Gävle/Valbo/Sandviken som vet någon djuraffär där de säljer råttor :confused:

vid Brynäs zoo strax bredvid valbo köpcentrum finns det råttor men bara hannar tror jag

Är du säker på det?
Verkar dom vara friska och krya?
Någon som köpt därifrån?
Kan man köpa två hannar?

ja de är fullt friska och krya och man kan ha två hannar ihop om de växer upp tillsamamns man kan också vänja två hannar vid varandra men det funkar inte alltid

Okej, då blir det till att ta upp snacket om råttor i gen med mamma och sedan åka och kolla.
På nått konstigt sätt så går råttor näääästan bra medan jag absolut inte får ha kanin och marsvin?
Konstig mamma, kanske hon gillar råttor ändå...!

Nått man bör tänka på?
Så här har jag uppfattat att jag ska ha det:

Bur: En hög bur t.ex. fågelbur där de har utrymme att klättra och leka.
Inredning: En massa roliga saker som t.ex. rep, stegar, hyllor, hus o.s.v.
Mat: Basfodret ska bestå av de fyra sädesslagen men de ska också få färskfoder varje dag som t.ex. pasta, kött och fisk (dock inte för ofta), potatis, grönsaker, frukt m.m.
De ska också ha tillgång till något hårt att gnaga på så att de kan slita ner sina tänder.
Bottenströ: Toa - Lätt kattströ som inte dammar.

Sedan är det väl bara att råttan ska ha en kompis, den ska få vara ute ur buren minst några timmar varje dag och så...

Nått annat man bör tänka ¨på?

Skulle verkligen inte rekommendera att köpa från zooaffär. Klistrar in en artikel jag skrivit så slipper jag skriva :p

"Läs detta först!

Innan du bestämmer dig för att köpa en råtta från uppfödare icke registrerade i SRS bör du tänka efter extra noga, läs därför gärna denna text först.

Oregistrerade uppfödare kan kalla sig hur seriösa som helst, så är dock inte alltid fallet. Självklart finns det seriösa uppfödare trots att de inte är registrerade - men det är snarare ett undantag, inte en regel.
Många oregistrerade uppfödare använder djur med okända bakgrunder, som tex zooråttor, råttor som är för unga/för små för att paras, råttor med sjukdomar, dåligt temperament osv.
Okända bakgrunder är inte det minsta bra då det kan finnas genetiska sjukdomar i bakgrunden. Även om den parade råttan i sig inte är sjuk, så kan det dyka upp senare eller senare i ledet - vilket betyder att just din råtta kan drabbas av mycoplasma, epilepsi, tumörer... Eller kanske har råttorna dåligt temperament och barberar, bits, stressar eller är för dominant för att klara av att bo med andra råttor? Kanske har avelsdjuren parats för tidigt och inte tar hand om sina ungar ordentligt, kanske har uppfödaren inte tillräckligt med kunskap för att ge sina råttor tillräckligt näringsrik föda och ungarna får dåligt immunförsvar och är sjuka praktiskt taget hela livet? Kanske är avelsdjuren för små och får små avkommor som har problem med inre organ?
Som ni kanske har förstått så bör man vara försiktig om man ska köpa råtta från en oregistrerad uppfödare. Köp en råtta från en icke seriös uppfödare och du kan nästan räkna med otaliga veterinärbesök, höga veterinärräkningar, lidande för både dig och råttan samt en tidig död. Jämför detta med registrerade uppfödare som fått genomgå prov och testår för att bli godkända och kan bli utkickade direkt om uppfödaren inte når upp till kraven. Registrerade uppfödare avlar inte på djur som är sjuka, har dåligt beteende, är för unga, för små osv. De avlar för att förbättra beteenden, bli av med sjukdomar, förbättra färger och teckningar och för att få fram bra standard- och sällskapsråttor. Köper du från en registrerad uppfödare kan du även vara helt säker på att få råttan registrerad, få en stamtavla och du kan alltid vända dig till uppfödaren om du har frågor - det är inte alltid en oregistrerad uppfödare ens förstår vad du talar om när du säger att råttan exempelvis barberar, hon är kanske för okunnig eller låtsas inte veta.

Vad ska man då hålla utkik efter om man köper en råtta av en oregistrerad uppfödare?
*Registreras råttorna i SRS?
*Hur många led känner man till i stamtavlan?
*Finns det några sjukdomar, beteendestörningar eller annat i linjen?
*Fungerar föräldrarna i flock?
*Hur har det gått för andra avkommor från samma föräldrar?
*Vad tycker andra köpare av uppfödarens råttor?
*Hur gamla är föräldrarna?
*Hur gamla har andra råttor i linjen blivit?
*Åk gärna hem till uppfödaren och titta om råttorna sköts på ett bra sätt. Passa på att kika på föräldrarna och ev mor- och farföräldrar och andra ev släktingar till den tilltänkta råttan.
*Vad väger föräldrar och ungar? Pappan ska väga minst 500 gram, mamman 300 och ungen ska vid 5 veckors ålder väga minst 80 gram."

Nu är artikeln visserligen en varning för oregistrerade uppfödare, men samma sak gäller zooråttor.

Men Luleå, kan du inte ta dig dit? Finns ingen registrerad uppfödare där uppe, men en oregistrerad som visst ska vara riktigt bra. Som jag har fattat det ska han snart skriva prov för att bli registrerad. Hans hemsida: http://www.rattiez.cjb.net/

man kan också vänja två hannar vid varandra men det funkar inte alltid

De gånger det inte fungerar har de entingen dåliga gener (som beror på dålig avel=exempelvis zooråttor), tex för dominanta. Har en sån här hemma, Rex, som bara går ihop med sin bror, Reno.
Sen kan det ju även bero på att de har bott ensamma för länge och glömt hur man talar råttspråk.

Inredningen får gärna vara en massa hyllor, så det blir indelat i sovställe, matställe, toaställe, lekställe osv. Har även hört att hanar brukar föredra stor yta framför höjd och honor tvärtom, men vet inte hur sant det är... Alla råttor ska dock ha både yta och höjd ändå.
Kan rekommendera en parakitbur som här kostar 995 kr, den är ca 95*50*75 cm. Kan kolla vad den heter om du vill, väldigt bra är den! :love:

Basfodret ska mest ha alla sädeslagen, och lite annat (exempelvis såna där platta ärtor vad de nu kallas, rostat ris, solrosfrön, nötter, cornflakes, havregryn, musli, mm). Kött och fisk inte för ofta som du säger, mina får max 2 ggr/vecka och det fungerar bra. F-regeln gäller inte råttor. Ägg 1 ggn/vecka brukar ge fin päls och är smaskens, men bara ½ ägg/vecka. Varför vet jag tyvärr inte så om någon vet får ni väl hojta ;)

För att gnaga är pinnar bäst, rengjorda såklart (utan medel iom att det tränger in i springorna). Kräckerstångar fungerar det med men ska inte ges för ofta då det är väldigt fett.

Toa Lätt som bottenströ är helt perfekt, sen finns även aspflis (det bästa har jag hört, dock väldigt dyrt och svårt att få tag på), tidningspapper (från dagstidningar, kan behöva bytas oftare iom att det inte suger åt sig så bra)

En fördel är att läsa lite om hur du ger första hjälpen (ska jag säga, har ju inte gjort det själv :p), och om mycoplasma, epilepsi, tumörer och ohyra då det inte är ovanligt att råttor råkar ut för något av de. Kolla på min zoon (www.zoonen.com, eilennA heter jag där), bland de externa länkarna finns länkar till mycoplasma och epilepsi)

Lycka till :)

Jag förstår att det inte är det bästa att köpa råttor från zoo, men här finns ju inga reggade uppfödare.

Okej, då vet jag!
Ja, det skulle vara kul att veta vad buren heter eller om du har en bild.

borde väl int vara så svårt att få skjuss finns juh råttägare över nästan hela sverige som åker runt lit då och då så

GA Laura Super Krom hetter den visst. Från Gabber, zooaffären kan ta in från Imazo.se om de inte har. Måtten var visst 97,5*51*74 cm också :)

Men fixa transporthjälp istället? Jag säger då det, hellre krånglar jag med transporthjälp eller tar tåget och hämtar råtta från uppfödare, än köper från zooaffär igen. Skulle råttan få exempelvis mycoplasma eller någon tumör så dels kostar med mycket mer pengar att behandla råttan, och dels är det aldrig kul att se ens råtta lida...

Skulle du hitta någon råtta som kan transporteras till Borlänge/Falun eller så så kan du få hjälp av mig iaf, åker mellan Borlänge/Rättvik varje dag. Tror visserligen inte att du har nån nytta av just den sträckan men kan någon hämta upp råttan och transportera vidare från Borlänge/Falun så kan råttan (eller ja, råttorna då) få stanna här ett par nätter om det behövs. Bara att hojta om du vill ha hjälp här i trakten ;)

Bild förresten:

Från Imazo:
4240010.jpg

Min:
dsc02964_orig_se.jpg

dsc03194_orig_se.jpg

dsc03829_orig_se.jpg

Mamma går inte med på att köpa råttor än då jag går i nian och hon vill att jag ska lägga ner all tid på skolan, nu när det är sista året på högstadiet.
Däremot har vi kommit överrens om att vi ska skriva ett kontrakt där hon lovar mig köpa råttor nästa sommar efter att jag varit i England.
Så nästa sommar, du jäklar!
Snygg bur, verkar ju helt perfekt för råttor!
Kan man beställa den?

Vad bra, då har du ju något att se fram emot! :) Och massor av tid till att läsa på ordentligt ;)

Jepp, helt perfekt! Tror inte att privatpersoner kan beställa, men det är bara att säga till i nån djuraffär så kan de ta in från Imazo :)

Okej!
Ja, jag ska dra med mamma till en djuraffär snart så att hon får se råttor i verkligheten och så kan man ju kolla vad de har för burar och priser och sånnt.
Fan, vad kul jag kommer ha när jag får handla råttprylar!!

Ok :)
Annars kan jag ju tipsa om att bygga egen bur, så får du den större och som du själv vill ha den och så blir det billigare :idea:

Vad bra, då har du ju något att se fram emot! :) Och massor av tid till att läsa på ordentligt ;)

Jepp, helt perfekt! Tror inte att privatpersoner kan beställa, men det är bara att säga till i nån djuraffär så kan de ta in från Imazo :)

Finns Mary Råtta och Jenny råtta från Ferplast också, gibbon heter grossisten. Toppenbra burar, jag har själv en. Men ganska dyra. 1000 för Mary, Jenny säkert dyrare...
OBS! Detta är inte reklam, men kanske lite hjälp i sökandet..

Fast Mary är ju väldigt låg... Jag själv skulle iaf inte stoppa in några råttor i den.
Jenny däremot verkar väldigt bra! :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 461
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama