råttor och klor?

Zaria

Trådstartare
Hur gör ni med era råttors klor?

Haft råttor innan den jag har nu men det har aldrig varit några problem med klorna föränn nu.

Ian som råttis heter får otroligt vassa klor,när han kliar sig blir det sår, kliar han sig i ögat får han sår runtomkring, kan inte låta honom klättra på mig för hans klor är som små nålar.

Klipper dem ofta men även då blir de väldigt vassa, har även filat dem med nagelfil men det hjälper kanske bara ett par dagar innan han kliat sönder sig igen.

Han har ingen ohyra eller kliar sig onormalt mycket, men hans klor är nåt fruktansvärt vassa, visst rivs råttor litegrann men hans klor är verkligen extrema. (kollade honom hos veterinär för jag trodde att han kanske hade ohyra som kliade men ingenting sådant)
Dessutom kliar han sig inte ofta, han är med mig jämt men har aldrig sett honom klia sig ens.

Vad gör man? Även om man försöker hålla efter klorna hela tiden är de som små sylar och han sticker sig, eller mig när jag hanterar honom.

Sv: råttor och klor?

Jag klipper mina med en nagelklippnings "tång" lite då o då när jag tycker det behövs.

Det gör jag också, och sedan filar, men redan på ett par dagar är klorna som små nålar.

Funderar på om att kanske lägga in lite sten i buren om det kanske kan slita lite på klorna eller något?

Har insett att vi inte kan fortsätta såhär...:cry:

Är du verkligen helt säker på att det inte är ohyra? Det går ju att missa liksom, även kunniga kan missa (själv märkte jag inte att mina råttor hade löss för några år sen. Åkte på utställning och kom igenom friskkontrollen och allt för de såg inte heller. Det upptäcktes först på domarbordet) och veterinärer brukar ju inte vara kunniga när det gäller råttor.

Annars så ja, en sten borde hjälpa. En del använder även sandpapper och annat, som de sätter tex på en stege eller ett hyllplan. Man får se till så det inte sliter på tassarna bara.
Annars kanske du kan fila lite varje dag för att hålla efter mer?

Och så kan jag inte låta bli att undra iom att råttor är flockdjur, bor han ensam?

Nu bor han ensam, är dock på jakt efter en liten kompis till honom, hade tänkt en yngre råtta då han hos tidigare ägare blivit väldigt mobbad av de andra råttorna och fick bla inte äta samt att han var sönderbiten.

Sandpapper på stegen är smart, skall hålla koll på hans tassar.

Kanske får kolla än en gång så han inte har ohyra, fast kliar de sig inte väldigt mycket då?
Ian kliar sig snudd på aldrig.

Tack för tipsen.

Ok, prima :)

De brukar det jo, men det finns undantag där också. När jag missade lössen tex så var det ett sånt fall där man aldrig såg de klia sig typ. Eller ja, inte mer än normalt då...

Liknande trådar

Hundhälsa Kan säga först och främst att vi sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp då hon av någon anledning inte kommit till kliniken...
Svar
10
· Visningar
6 116
Hundhälsa (Svart) riesenschnauzer är ju inte direkt känd för sin exceptionellt goda klokvalitet direkt, och Utter har aldrig haft 'superklor'. De...
Svar
3
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka