Råttor - introduktion

Stollan

Trådstartare
Jag har ju två söta råttflickor hemma och makens kusin skall omplacera sina råttor så då tänkte jag att ta två av dom också.
Allihop skall bo i en snart färdig bur som rymmer dom gott och väl men hur blir bäst att introducera dom nya flickorna med dom gamla?
Slänga in dom allihop i den nya buren (har tänkt att vänta att släppa in mina två jag har nu i så fall tills jag har alla här)?
Släppa in mina nya och ha dom gamla i sin gamla bur brevis och släppa skytteltrafik i några dagar så dom kan noga genom burarna?
När det gäller marsvin vet jag ju men inte när det gäller råttor som inte är "små" från början :crazy:

Låt de träffas på en neutral plats varje dag till en början. När allt är lugnt kan du prova sätta in de i buren där de ska bo, nyrengjort och rengjorda saker.
Det kan underlätta i vissa fall om man tvättar alla råttorna så de luktar likadant hela högen också.
Nu står det still här... Menmen, lycka till med råttorna! :)

Fast råttor är ju smartare än marsvin och marsvin spelar det ingen större roll om man tvättar eller inte då det är vem som bestämmer som skall göras upp om oavsätt lukt.
Dvs bråken blir inte mindre för att dom luktar samma möjligen bara skjuts upp en stund.
Förvisso fick jag lära mig för några år sedan att det skulle gå lättare om dom luktade samma men har inte upplevt det varesig hos hamstrar eller marsvin.
Råttor har jag bara satt ihop en gång tidigare och då en 5 veckors med en 4 månaders så det var ju inte samma sak = en ny situation för mig.
Fördelen är givetvis att råttor från båda håll levt fler tillsammans (kan råttspråk) och det lär bli ös i köket när 4 råttor istället för 2 springer omkring :D

Jo det vet jag, rangen ska ju bestämmas oavsett. Men som jag har fattat det är det iaf mindre risk att de ser nykomlingarna som ärkefiender typ :confused: Synd bara att det inte fungerade på min Rex när lukten försvann, så fort de luktade olika blev det blodvite från den där gangstern :mad: I De andra pojkarnas bur däremot, det är bara att slänga in ny råtta och det är inget att bry sig om, bortsett från lite smått rangtjafs då. Men Sivert är och förblir herre på täppan, så stor som han är :D

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 409
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 210
Senast: Modig_Korn
·
Däggdjur Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss -...
Svar
13
· Visningar
1 622
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV