Rättigheter som konsument?

Nixehen

Trådstartare
Vilka rättigheter har man egentligen som kund?

Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor.
Det första beställdes i januari och skulle leverans i januari. Ingen leverans dök upp och jag mailade företaget. Inget svar. Mailade igen och meddelade att om det inte levererades inom april månad så ville jag makulera ordern. Inget svar. Ringde i början på maj och förklarade att jag ville makulera ordern då den inte levererats i tid. Fick svar att det skulle ordnas, att jag skulle svara på ett mail från kundtjänst bara då det måste ske skriftligt. Gjorde så.
Tänkte att allt var avslutat. Döm av min förvåning när jag ett par dagar senare fick mail om att varav skickats! Samt ett mail från kundtjänst som skriver att de tyvärr inte kunde makulera ordern då den redan skickats. De kunde givetvis ta det i retur - men returfrakten skulle jag behöva stå för.

I början på maj beställde jag en annan stor vara, den skulle levereras inom 3-5 dagar. Inget kom. Fick ett mail som beklagade och sa att leveransen var försenad och att den skulle skickas den 16/5. Okej liksom, sånt som händer.
Inget händer.
Mailar - inget svar.
Mailar igen - inget svar.
Får till slut tag på dem via telefon idag. Killen i kundtjänst kan inte hitta något spårningsnummer på min order. Han lovar att makulera ordern, men låter sur. Fint, var sur.
Tänker att det är klart.
Icke! Får ett mail om att ”tyvärr kan vi inte makulera din order, den är skickad.” WTF?!
De meddelar i samma mail att de kan göra en retur, men att jag får stå för returfrakten.
Jag svarar i vändande mail att det är orimligt att jag som kund ska behöva betala för deras strul och att jag finner det märkligt att varan helt magiskt har skickats nu så fort jag ville makulera ordern?

Så, vad har man egentligen för rättigheter som kund? Hur länge ska man behöva vänta på en vara? När kan man kräva att få makulera ordern? När kan man kräva att de själva står för returfrakten?
 
Du kan i båda fallen ha rätt att häva avtalet pga förseningen OM dröjsmålet hade väsentlig betydelse för dig. Och i praxis har man ställt kravet ganska högt. En bröllopsklänning som kommer efter bröllopet är väsentlig betydelse t ex men att en vara "bara" kommer sent är inte nödvändigtvis det

Så för att kunna säga mer vettigt vad dina rättigheter är måste man veta mer om omständigheterna.
 
Du kan i båda fallen ha rätt att häva avtalet pga förseningen OM dröjsmålet hade väsentlig betydelse för dig. Och i praxis har man ställt kravet ganska högt. En bröllopsklänning som kommer efter bröllopet är väsentlig betydelse t ex men att en vara "bara" kommer sent är inte nödvändigtvis det

Så för att kunna säga mer vettigt vad dina rättigheter är måste man veta mer om omständigheterna.
Jag antar att det inte kan anses ha väsentlig betydelse egentligen. Det första handlar om ett tunnelväxthus, som jag visserligen hoppats kunna odla i under vårvintern, men som ändå kommer vara till användning senare.
Det andra är en lektställning, det är ju fortfarande sommar så den kommer ju hinna användas ändå.
Mest att jag blir irriterad på sättet hos företagen...
 
Jag antar att det inte kan anses ha väsentlig betydelse egentligen. Det första handlar om ett tunnelväxthus, som jag visserligen hoppats kunna odla i under vårvintern, men som ändå kommer vara till användning senare.
Det andra är en lektställning, det är ju fortfarande sommar så den kommer ju hinna användas ändå.
Mest att jag blir irriterad på sättet hos företagen...

Är det från Kina så tar det ju en månad att få varorna typ. Är i princip omöjligt att returnera oxå.
 
Jag antar att det inte kan anses ha väsentlig betydelse egentligen. Det första handlar om ett tunnelväxthus, som jag visserligen hoppats kunna odla i under vårvintern, men som ändå kommer vara till användning senare.
Det andra är en lektställning, det är ju fortfarande sommar så den kommer ju hinna användas ändå.
Mest att jag blir irriterad på sättet hos företagen...
Växthuset skulle kunna vara av väsentlig betydelse. Men frågan är om du vill ta striden?
Håller helt med dig om väldigt fult av företagen, så ett dåligt omdöme skulle jag lämna
 
Alltså, vissa företag är ju helt hopplösa, jag brukar googla recensioner.
Har eventuellt en svag misstanke var växthuset kan ha beställts :banghead:.

Läser även på Trustpilot men tyvärr har jag lite dålig erfarenhet av dem också då det verkar som vissa företag lyckas "häva" dåliga recensioner.
Jag fick mitt konto pausat och alla mina recensioner borttagna pga att ett företag på något sätt påstått att jag var "troll" eller något. Skulle inkomma med diverse bevis på att jag var jag och hade handlat där för att återfå kontot.
Har hört ett par andra som fått sina recensioner borttagna också.

Så jag tar ändå recensioner på Trustpilot med en nypa salt tyvärr om de lyckas få bort (vissa) negativa.

Finns SÅ många fula företag. En hel del med svenska hemsidor också, men sakerna skickas direkt från andra länder så de kanske inte är Sverigebaserade ens.
 
Hehe.. Påminner mig om när jag beställde en pryl från en av de portaler där det finns ett stort antal säljande företag som säljer diverse pryttlar under gemensamt paraply. Det stod på produktsidan att grejen skulle skickas från Sverige och ha några dagars leveranstid. (minns inte exakt). Det var rätt nära jul, så jag gav det lite extra tid, kanske 2 veckor eller så, men sen kontaktade jag portalen och meddelade att jag inte hade fått varorna jag beställt. Inga problem, jag fick tillbaka mina pengar och tänkte inte mer på det.
Förrän en månad eller så senare, när prylen landade i min brevlåda. De hade såklart ändå skickats från Kina... (nej, jag var faktiskt inte så ärlig att jag hörde av mig igen för att betala dem i efterhand, det handlade inte om så många kronor.)
 
Jag hade stått på mej och sagt att jag hävt köpet och att om de nu helt plötsligt skickat varan är "deras problem" inte längre ditt då du har hävt avtalet då det inte var någon vara skickad vid hävandet.


Bara att häva i alla instanser osv då bevisbördan ligger på företaget.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag beställde en grej. Pga usel information från företaget lackade jag ur och avbeställde. Fick bekräftelse från företaget, hade val...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 337
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 227
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 392
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp