Nixehen
Trådstartare
Vilka rättigheter har man egentligen som kund?
Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor.
Det första beställdes i januari och skulle leverans i januari. Ingen leverans dök upp och jag mailade företaget. Inget svar. Mailade igen och meddelade att om det inte levererades inom april månad så ville jag makulera ordern. Inget svar. Ringde i början på maj och förklarade att jag ville makulera ordern då den inte levererats i tid. Fick svar att det skulle ordnas, att jag skulle svara på ett mail från kundtjänst bara då det måste ske skriftligt. Gjorde så.
Tänkte att allt var avslutat. Döm av min förvåning när jag ett par dagar senare fick mail om att varav skickats! Samt ett mail från kundtjänst som skriver att de tyvärr inte kunde makulera ordern då den redan skickats. De kunde givetvis ta det i retur - men returfrakten skulle jag behöva stå för.
I början på maj beställde jag en annan stor vara, den skulle levereras inom 3-5 dagar. Inget kom. Fick ett mail som beklagade och sa att leveransen var försenad och att den skulle skickas den 16/5. Okej liksom, sånt som händer.
Inget händer.
Mailar - inget svar.
Mailar igen - inget svar.
Får till slut tag på dem via telefon idag. Killen i kundtjänst kan inte hitta något spårningsnummer på min order. Han lovar att makulera ordern, men låter sur. Fint, var sur.
Tänker att det är klart.
Icke! Får ett mail om att ”tyvärr kan vi inte makulera din order, den är skickad.” WTF?!
De meddelar i samma mail att de kan göra en retur, men att jag får stå för returfrakten.
Jag svarar i vändande mail att det är orimligt att jag som kund ska behöva betala för deras strul och att jag finner det märkligt att varan helt magiskt har skickats nu så fort jag ville makulera ordern?
Så, vad har man egentligen för rättigheter som kund? Hur länge ska man behöva vänta på en vara? När kan man kräva att få makulera ordern? När kan man kräva att de själva står för returfrakten?
Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor.
Det första beställdes i januari och skulle leverans i januari. Ingen leverans dök upp och jag mailade företaget. Inget svar. Mailade igen och meddelade att om det inte levererades inom april månad så ville jag makulera ordern. Inget svar. Ringde i början på maj och förklarade att jag ville makulera ordern då den inte levererats i tid. Fick svar att det skulle ordnas, att jag skulle svara på ett mail från kundtjänst bara då det måste ske skriftligt. Gjorde så.
Tänkte att allt var avslutat. Döm av min förvåning när jag ett par dagar senare fick mail om att varav skickats! Samt ett mail från kundtjänst som skriver att de tyvärr inte kunde makulera ordern då den redan skickats. De kunde givetvis ta det i retur - men returfrakten skulle jag behöva stå för.
I början på maj beställde jag en annan stor vara, den skulle levereras inom 3-5 dagar. Inget kom. Fick ett mail som beklagade och sa att leveransen var försenad och att den skulle skickas den 16/5. Okej liksom, sånt som händer.
Inget händer.
Mailar - inget svar.
Mailar igen - inget svar.
Får till slut tag på dem via telefon idag. Killen i kundtjänst kan inte hitta något spårningsnummer på min order. Han lovar att makulera ordern, men låter sur. Fint, var sur.
Tänker att det är klart.
Icke! Får ett mail om att ”tyvärr kan vi inte makulera din order, den är skickad.” WTF?!
De meddelar i samma mail att de kan göra en retur, men att jag får stå för returfrakten.
Jag svarar i vändande mail att det är orimligt att jag som kund ska behöva betala för deras strul och att jag finner det märkligt att varan helt magiskt har skickats nu så fort jag ville makulera ordern?
Så, vad har man egentligen för rättigheter som kund? Hur länge ska man behöva vänta på en vara? När kan man kräva att få makulera ordern? När kan man kräva att de själva står för returfrakten?