Rättigheter - ledighet?

Sv: Rättigheter - ledighet?

KL

Jag fick en som januari 09 och började arbeta feb 10. Jag jobbar i en starkt mansdominerad värld, skiftgång med åretrunt drift.
Vi snålade på våra dagar första året så jag skulle kunna jobba mindre när jag började. Det var också anledningen till att börja arbeta tidigt. Jag sökte föräldraledigt på alla nattskift då de inte passar med min sambos schema.

Första våren var det bara lite gnäll. Sommaren jobbade jag lite mer, då det är svårt med vikarier. På hösten ville jag gå ner enl föräldra lagen till 75 % och när jag gick till min chef och lämnade in lappen i god tid fick jag till svar att den lagen inte gällde här. *suck* Jag förklarade att den gäller överallt och att han får prata med personalchefen och jag får prata med facket.

Efter många turer och möten löste sig det över vintern. De framställe mig som mkt besvärlig... Många fel på löner och massa strul med att rätta det gjorde att jag gick tillbaka till att ta ut FP i stället på senvåren. Sommaren var det lugnt och när jag lämnade in nästa ansökan för hösten blev det nya möten om min frånvaro (föräldraledighet!) de vill jag skulle jobba mer.

Hösten löste sig tackvare att en kille ville göra samma sak så vi delade på en vikarie. Jag bytte skift så det skulle passa med vikarien. De hävdar att de inte vill ha timanställda så därför kan inte en vikare täcka bara min pass. *suck igen*.

Samma diskusioner har det varit vareviga gång jag lämnat in en lapp och ett tag hade jag lust att gå till arbetsdomstolen. Tur var väl att jag inte gjorde det då det kom ett stort varsel innan jul. Jag är som tur är även kollektivanställd för annars hade de nog puttat ut mig fortare än kvickt.

Det jag vill visa att det är inte alltid svart eller vitt! Det är inte alltid så enkelt att bara fylla i lappen i god tid, tyvärr.

I mitt företags 300-åriga historia har ingen skiftarbetare tidigare gått ner i tid enl FL-lagen. Ganska otroligt att det dröjde till 2010 innan det skedde. Jag förväntar mig samma bråk när det snart är dags för höstens ansökan... tungt.

Jag är som tur är även kollektivanställd för annars hade de nog puttat ut mig fortare än kvickt.

Förjävligt hur du blir behandlad.
Men i vilket fall: vad menar du med ovanstående? Antar att du menar att du är just "arbetare" och inte "tjänsteman"? (jag vet att man brukade säga just "kollektivanställd" i det industriföretag jag jobbat i).
Men normalt sett har ju arbetsgivaren ett kollektivavtal även med tjänstemannaorganisationen/erna. Och även om man själv inte är facklig medlem så gäller de reglerna som är uppsatta i kollektivavtal även för dem som inte är fackligt anslutna.

Och föräldraledighetslagen gäller överallt. Samt LAS. man kan inte på något sätt lagligen "putta ut" någon för att den söker föräldraledigt ens om man inte har kollektivavtal på arbetsplatsen.

(Däremot kan man ju förstås försöka "fuska" och putta ut någon med uppgivande av andra skäl än föräldraledigheten. Då är ju dock kollektivavtalets vara eller icke vara inte något "skydd". Möjligen är det fackliga medlemsskapet ett skydd; då man kan få en annan juridisk hjälp via sitt fack än vad man kanske har råd med själv om man är "frispelare").

Förjävligt hur du blir behandlad.
Men i vilket fall: vad menar du med ovanstående? Antar att du menar att du är just "arbetare" och inte "tjänsteman"? (jag vet att man brukade säga just "kollektivanställd" i det industriföretag jag jobbat i).
Men normalt sett har ju arbetsgivaren ett kollektivavtal även med tjänstemannaorganisationen/erna. Och även om man själv inte är facklig medlem så gäller de reglerna som är uppsatta i kollektivavtal även för dem som inte är fackligt anslutna.

Och föräldraledighetslagen gäller överallt. Samt LAS. man kan inte på något sätt lagligen "putta ut" någon för att den söker föräldraledigt ens om man inte har kollektivavtal på arbetsplatsen.

(Däremot kan man ju förstås försöka "fuska" och putta ut någon med uppgivande av andra skäl än föräldraledigheten. Då är ju dock kollektivavtalets vara eller icke vara inte något "skydd". Möjligen är det fackliga medlemsskapet ett skydd; då man kan få en annan juridisk hjälp via sitt fack än vad man kanske har råd med själv om man är "frispelare").

Ja, det har inte känt så kul.
Jag är kollektivare=arbetare och tur är det.
Under denna omorganisation är de flesta tjänstemännens tjänster omgjorda och de står utan jobb. De är fria att söka de nya tjänsterna men företaget är även fritt att välja de med bäst kvalifikationer.
På kollektivsidan fungerar det lite annorlunda, LAS får en annan innebörd då det till viss del är sist in förts ut med i vårt fall ganska många undantag.
I förra omoganistationen köptes "obekväma" ut och i något fall kicken och företaget tog glatt böterna. Så LAS har inte så mycket värde i verkligheten, tyvärr.

Jag har tur på så vis att jag varit genska engagerad och kan väldigt många jobb så de har svårt att putta ut mig den vägen hoppas jag. Vi får besked först i april.

I föräldraledighetslagen finns utrymme för att neka ledighet i det fall det har stor inverkan på produktionen. I mitt fall pekar de lite åt de hållet men det skulle aldrig hålla i AD. Dit är jag inte heller sugen på att dra detta.
Jag är medlem i facket och de har även suttit med på ett flertal av våra möten och tonen från arbetsgivarna blir förstår annorlunda då. Vi är ganska stora så vi har fackombud som jobbar heltid med facket på fabriken. Det är bra!

En annan fråga på lite samma tema.

Har ni märkt av att det är gälligare på mannens arbetsplats när han ska vara föräldraledig hel- eller deltid? Min sambo har fått för sig något sånt nämligen, jag vill inte tro honom men jag vet inte...
Absolut inte faktiskt. Min sambo var iofs inte ledig jättelänge i sträck (5 månader) men när han sökte ledigheten sa hans arbetsgivare att de trycker på att de ska vara föräldralediga på det företaget. Det är övervägande män som jobbar där. De har gjort så att när man har 3 år bakom sig betalar de glappet mellan fp och full lön i 3 månaders ledighet, 5 år blir det 5 månader. När han kom tillbaka till jobbet väntade lite löneförhöjning och en fet bonus strax därpå. Räknar med att de tycker likadant även om han tar 4-5 månader i ett par-tre omgångar med barn nummer två då det skulle passa oss bra. Dock försöker sambon tänka på sin arbetsgivare och kommer troligen inte gå när det är väldigt hög arbetsbelastning och mycket stress utan tänka på hur han planerar sin ledighet och vara ute i god tid.

Kan tänka mig att ledighet på deltid skulle kanske vara mindre välkommet även om AG vet reglerna och finner sig i det men det passar dåligt på hans jobb men sambon vet det själv och väljer därför själv att ta en heltid på en gång.

Bara för infons skull så är denna tråd över 3 år gammal, vilket gör att faktan här i mycket väl kan ha ändrats - flera gånger :p

Bara för infons skull så är denna tråd över 3 år gammal, vilket gör att faktan här i mycket väl kan ha ändrats - flera gånger :p
Haha! Jag var helt övertygad om att jag läste i en annan tråd! xD slö i huvudet.

(Och reaktionen när jag såg rubriken och tänkte "vem i helvete har skrivit i denna?!" innan jag insåg att det var jag...)

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 002
Senast: Dunet
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
912
Senast: tomte
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 320
Senast: cherie
·
Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka