Råttgift...

Sv: Råttgift...

kl

Hur såg grannens katt ut. Har den verkligen varit död i 3 veckor eller har den varit ute på äventyr sen den försvann?
 
Sv: Råttgift...

kl

Hur såg grannens katt ut. Har den verkligen varit död i 3 veckor eller har den varit ute på äventyr sen den försvann?

Den har varit död i 3 veckor när den hittades. Har pratat med en jägare om kroppens skick.

/Lizzie
 
Sv: Råttgift... uppdatering

Har fått prel utlåtande från SVA på min katt som hittats död hos grannen.

Obduktionen visade att katten hade en varig inflammation i vänster mellanöra. I övrigt gjordes inga
signifikanta makroskopiska fynd. Dödsorsaken är ej fastställd.
Pågående undersökningar:
Mikroskopisk vävnadsundersökning (histologi).

Dödsorsaken på grannens katt, som låg död brevid min katt, är troligtvis leverframfall i diafragmaportalen, då den hade, vad SVA tror, ett medfött diafragmabråck.

Jag vet inte vad den histologin kan visa, men jag tycker att det oerhört skumt att min katt trillar ner död brev en annan redan död katt.

Dock tycker jag det är väldigt skönt att det inte handlar om förgiftningsfall.

/Lizzie

En katt jag hade tidigare opererades för diafragmabråck och enligt veterinären är vanligaste orsaken till det (hos katt) fysiskt trauma. Hur jobbigt det än låter, det kan inte vara så att någon varit våldsam mot din grannes katt och på så vis orsakat bråcket?
 
Sv: Råttgift... uppdatering

En katt jag hade tidigare opererades för diafragmabråck och enligt veterinären är vanligaste orsaken till det (hos katt) fysiskt trauma. Hur jobbigt det än låter, det kan inte vara så att någon varit våldsam mot din grannes katt och på så vis orsakat bråcket?

Man kan ju alltid spekulera, men enligt grannens obduktionsrapport så stod det medfött diafragmabråck. Den katten har tydligen alltid varit svår att få att äta ordentligt och var väldigt smal. Så det kan ju stämma.

Men visst går det att orska ett bråck via ett trauma - min katt hade ju inga synliga skador. Om någon vridit nacken av den eller varit våldsam på nåt annat sätt borde ju visat sig vid obduktionen.

Rapporterna är ju bara preliminära, bara att avvakta till den slutgiltiga rapporten kommer.

Måste dock en stor eloge till personalen på patologen som obducerade katterna direkt när katterna anlände till SVA :bow::bow:

/Lizzie
 
Sv: Råttgift... uppdatering

En katt jag hade tidigare opererades för diafragmabråck och enligt veterinären är vanligaste orsaken till det (hos katt) fysiskt trauma. Hur jobbigt det än låter, det kan inte vara så att någon varit våldsam mot din grannes katt och på så vis orsakat bråcket?

Må så vara, men på obduktionen kan man avgöra om det är en äldre skada/medfött fel eller ett nytt trauma. Katten skulle möjligen kunna ha råkat ut för ett trauma vid ett tidigare tillfälle, men då kan det kanske inte på samma sätt kopplas till en ev kattplågare.

Jag tror att någon lagt dit katterna efter att de dött, det verkar mest rimligt. Om den fortsattaa histopatologin inte visar något annat, förstås.
 
Sv: Råttgift... uppdatering

Har idag fått den slutgiltiga obuktionsrapporten på min katt som hittades död för ett tag sedan.

Citat:
"Kommentar:
Dödsorsaken är sannolikt akut njursvikt till följd av njurskadan. Vad som orsakat njurskadan är inte
fastställt. Råttgift innehållande calciferol (vitamin D) kan ge upphov till ATN hos katt, men i dessa fall
brukar man även se utbredda förkalkningar i njurvävnaden, vilket inte gjordes hos denna katt (endast någon
enstaka förkalkning påvisades). I akuta fall av denna förgiftning kan dock förkalkningarna vara sparsamma,
varför denna orsak till njurskadan inte helt kan uteslutas (om det är tänkbart att katten kan ha haft tillgång
till denna typ att råttgift)."

Det är fullt tänktbart att någon granne har lagt ut råttgift av ovanstående sort som katten käkat i sig. Ska kolla upp det. Känns skönt i alla fall att få en dödsorsak på kissen.

/Lizzie
 
Sv: Råttgift... uppdatering

Har idag fått den slutgiltiga obuktionsrapporten på min katt som hittades död för ett tag sedan.

Citat:
"Kommentar:
Dödsorsaken är sannolikt akut njursvikt till följd av njurskadan. Vad som orsakat njurskadan är inte
fastställt. Råttgift innehållande calciferol (vitamin D) kan ge upphov till ATN hos katt, men i dessa fall
brukar man även se utbredda förkalkningar i njurvävnaden, vilket inte gjordes hos denna katt (endast någon
enstaka förkalkning påvisades). I akuta fall av denna förgiftning kan dock förkalkningarna vara sparsamma,
varför denna orsak till njurskadan inte helt kan uteslutas (om det är tänkbart att katten kan ha haft tillgång
till denna typ att råttgift)."

Det är fullt tänktbart att någon granne har lagt ut råttgift av ovanstående sort som katten käkat i sig. Ska kolla upp det. Känns skönt i alla fall att få en dödsorsak på kissen.

/Lizzie
Vad skönt att du har fått ett svar och en trolig orsak. Jag blev dock ruskigt orolig för vår ena även om hon verkar vara ok nu....

//Alice
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag hittade en död råtta liggandes på en gräsmatta i vårt bostadsområde och kontaktade vår hyresvärd (verkade dumt att den ligger framme...
Svar
8
· Visningar
2 490
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp