Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Hur såg grannens katt ut. Har den verkligen varit död i 3 veckor eller har den varit ute på äventyr sen den försvann?
Har fått prel utlåtande från SVA på min katt som hittats död hos grannen.
Obduktionen visade att katten hade en varig inflammation i vänster mellanöra. I övrigt gjordes inga
signifikanta makroskopiska fynd. Dödsorsaken är ej fastställd.
Pågående undersökningar:
Mikroskopisk vävnadsundersökning (histologi).
Dödsorsaken på grannens katt, som låg död brevid min katt, är troligtvis leverframfall i diafragmaportalen, då den hade, vad SVA tror, ett medfött diafragmabråck.
Jag vet inte vad den histologin kan visa, men jag tycker att det oerhört skumt att min katt trillar ner död brev en annan redan död katt.
Dock tycker jag det är väldigt skönt att det inte handlar om förgiftningsfall.
/Lizzie
En katt jag hade tidigare opererades för diafragmabråck och enligt veterinären är vanligaste orsaken till det (hos katt) fysiskt trauma. Hur jobbigt det än låter, det kan inte vara så att någon varit våldsam mot din grannes katt och på så vis orsakat bråcket?
En katt jag hade tidigare opererades för diafragmabråck och enligt veterinären är vanligaste orsaken till det (hos katt) fysiskt trauma. Hur jobbigt det än låter, det kan inte vara så att någon varit våldsam mot din grannes katt och på så vis orsakat bråcket?
Vad skönt att du har fått ett svar och en trolig orsak. Jag blev dock ruskigt orolig för vår ena även om hon verkar vara ok nu....Har idag fått den slutgiltiga obuktionsrapporten på min katt som hittades död för ett tag sedan.
Citat:
"Kommentar:
Dödsorsaken är sannolikt akut njursvikt till följd av njurskadan. Vad som orsakat njurskadan är inte
fastställt. Råttgift innehållande calciferol (vitamin D) kan ge upphov till ATN hos katt, men i dessa fall
brukar man även se utbredda förkalkningar i njurvävnaden, vilket inte gjordes hos denna katt (endast någon
enstaka förkalkning påvisades). I akuta fall av denna förgiftning kan dock förkalkningarna vara sparsamma,
varför denna orsak till njurskadan inte helt kan uteslutas (om det är tänkbart att katten kan ha haft tillgång
till denna typ att råttgift)."
Det är fullt tänktbart att någon granne har lagt ut råttgift av ovanstående sort som katten käkat i sig. Ska kolla upp det. Känns skönt i alla fall att få en dödsorsak på kissen.
/Lizzie
Nej, den typen av råttgift går inte att köpa utan behörighet.
PL
Nej, den typen av råttgift går inte att köpa utan behörighet.
PL