Råttfråga!

dramatik

Trådstartare
Jag har två hanråttor nu som är 7 månader gamla, men jag funderar på att köpa en liten bebis (också hane såklart) som är lev.klar om 2 veckor.

Tror ni att det skulle gå bra att släppa in en sån liten till dem?
Det finns ingen risk för att de försöker ta död på den eller något?
Och hur sammanför man isf en sån liten med de andra på bästa sätt?

Jag har haft råttor innan de jag har nu också, men har aldrig köpt en ny till flocken liksom.

Tacksam för svar;)

Sv: Råttfråga!

Dom bör träffas ett par, några ggr utanför buren (så den lille inte trampar rätt in i deras hem o revir då blir det nog bråk). Typ på sängen, i badkaret lr liknande.. när det går bra så kan du släppa ihop dom i buren :).. Det brukar gå bra.

edit; Om det går bra så kan du nog släppa ihop dom direkt, ifall du inte vill att den nya ska bo ensam.. och håll ett öga på dom i början, lite rangordningstjafs kommer det att bli, men det brukar inte vara något allvarligt..

Senast ändrad av en moderator:

Kan bara instämma i det fancyfree redan skrivit :)
Måste dock få tillägga - var beredd på att det kan skita sig, somliga hanar är helt enkelt stört omöjliga. Jag hade ett par såna hanar förut, de gick ihop med varann men tolererade inte under några omständigheter andra hanar. De var dock zooråttor så det var inte direkt nån välkänd bakgrund om man säger så - har du råttor från en seriös uppfödare så lär det förmodligen gå lättare (fast även där kan man ju ha otur).

Personligen hade jag helst köpt 2 råttor på en gång när det gäller hanar (men då har jag rätt dåliga erfarenheter sen innan tack vare dålig avel bakom de hanar jag haft). Dels för karantänens skull (om inte uppfödaren håller en ordentlig karantän, vilket innebär att råttan snällt får vänta 6 veckor med att flytta. En karantän ska vara minst 6 veckor lång), och dels för att det kan skita sig och då behövs ändå ny kompis till lill-råttan.

Jag måste även få poängtera hur viktigt det är med karantän också! 6 veckor ska det ha gått utan att råttan träffat nya råttor osv. Själv blev jag av med hela min hanflock vid nyår pga någon smitta jag fick in på nåt sätt, vet inte vad det var och varifrån den kom. Det berodde visserligen inte pga bristfällig karantän (det hade gått för lång tid sen senast inflyttade råtta) men det är precis sånt som kan hända om man skippar karantänen. Och tja, det är ju ingen höjdare om man säger så... :(

Nu blev jag loite orolig här, mina 2 råttor är nämligen zooråttor, dock var de välhanterade redan när jag köpte dem, de var då 3 månader gamla och gick fortfarande tillsammans med sina han-syskon.
Hälsade på mamman också som var mycket trevlig hon med.

Men jag tycker nästan att eftersom de gick i flock så länge (de var tism 7 st) så borde det kanske vara lite lättare att introducera en ny råttis?

Men sen är det inte säkert att det blir en hane heller nu längre, för jag funderar på att köpa 2 honor ist, eventuellt en hane med.
Får se vilken jag faller för väl där.

Hur kan man låta bli liksom?:phttp://www.blocket.se/vi/16927083.htm?ca=23_15_s

Det vete sjutton. Tror inte det spelar nån större roll iom att dominans brukar visa sig först vid 5-6 månader. Men just att de bor ihop är en stor fördel iaf, alltid nåt! ;)

Underbara djur! Jag har inte haft några råttor på ett par år pga bl.a. tidsbrist, men innan dess hade jag både hanar och honor.

Tipset jag har fått och hört mycket om är att först låta råttorna träffas på en neutral, gärna ny plats, där de "gamla" råttorna inte tagit revir s.a.s. Även att desinficera buren alla råttor ska bo i innan du släpper in nykomlingen, jag brukar först använda diskmedel och sedan klorin/javex, därefter diskmedel igen. Skölj jättenoga och mycket sedan bara! Kanske möblera om lite i den "gamla" buren efter du desinficerat den så att det inte är alltför hemmavan för de "gamla" råttorna.

Vid 7 månaders ålder borde det inte vara ett problem att introducera en ny flockmedlem, fast det sägs bli svårare ju äldre de är.

Min kompis lyckades göra en Gerbilflock med både gamla och yngre djur, trots att majoriteten av gerbilfolket sa att det är omöjligt ;)

Lycka till!

Jodå, allt gick hur bra som helst.
Jag gjorde så att jag städade ur buren, sen fick alla 3 träffas i en säng där de inte hade varit innan och de luktade på den nya (ernst) och sen dess har de kommit överens hur bra som helst.
Inga bråk eller någonting och ernst brukar ligga och sova ovanpå de andra nuförtiden:love:

Det är som om de känt varandra hela sina liv.

Tack för alla tips förresten!;)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama