Råtterfarna se hit..

S

Sinsiew

Hämtade två nya råttor till tösen för ca två veckor sedan. Råttorna är 8-10 månader. När vi hämtade dom (hos en privatperson) märkte jag att hon var lite "rädd" för den ena råttan, jag borde kanske ha reagerat redan då.

Väl här hemma gick det jättebra att flytta över dom från transportburen till stora buren....inga problem alls.
Men i den nya buren blev de som förbytta :confused: det går inte att klappa dom alls, de bits om du stoppar in handen och de är rejält på sin vakt när man går förbi.

Stoppar du in handen så "ställer" sig den ena råttan på bakbenen och ser rent mordisk ut. (Jag tolkar det faktiskt som att den stackars råttan e skräckslagen och intar en försvarsställning)
Vi har nu under två veckors tid försökt "vänja" dom vid oss och det konstiga i det här fallet är att ena gången får man klappa och röra vid dom för att nästa gång få en råtta i fingret.

Finns det någon som har tips eller ideér på hur vi kan gå tillväga för att få dom att bli lite mer sociala och framförallt att sluta bitas.

Sv: Råtterfarna se hit..

är det hanar? vissa hanar kan bli så testosteronstinna att de blir fullständigt agressiva, kastation kan hjälpa. Honor kan gå att få bättre med mycket arbete, när de ställer sig på bakbenen så där i typ karatekampställning upplever jag dem som ofta rädda, det är en försvarsposition.

Buren vaktar de även så det är när de är i den som det är störst risk att bli biten, många råttor blir bättre utanför buren, i den åldern som d e är nu är de ju i sin värsta trotsålder. Om du upplever dem som endast rädda är ett bra knep att helt enkelt stoppa dem på dig och bära runt dem hela dagarna (en och en) så att det är din kropp och lukt som blir tryggheten, är de agressiva så hade jag funderat på att avliva (om de inte är hanar, då kan de som sagt bli bättre av att bli kastrerade) råttbett är ruskigt otäcka och det känns inte riktigt värt det, speciellt inte din lilla tös.

Var bor ni? Om ni väljer att avliva och fortfarande vill ha råttor, försök hitta en bra uppfödare, då är råttorna snälla och tama från första början

Sv: Råtterfarna se hit..

Nej, det är två honor.
Den ena råttan upplever jag som enbart rädd, kan säga direkt att hon biter bara om hon blir rädd och då biter hon egentligen inte så hårt som hon skulle kunna göra. (mer som en markering)
Den andra råttan vet jag inte alls vart jag har, hon kan få för sig att bita till (i mitt tycke) helt oprovocerat och hon biter så det går hål.

Det du säger om buren stämmer bra. Det är faktiskt bara i buren som de bitit, aldrig utanför. Tyvärr blev ju flickan lite rädd då hon fick sig ett rejält bett, men hon vägrar att ge upp hoppet.

Hennes förra råttor var hur snälla som helst riktigt underbara, så med de här två har vi fått något att bita i ;)

Liknande trådar

M
Övr. Djur Jag har inte haft råttor så länge så jag har några frågor som jag inte hittat svar på någon annanstans. Till exempel har jag läst att...
Svar
5
· Visningar
876
Senast: gul_zebra
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama