Rättegångskostnader, vem betalar vad??

M

majja22

Om man har blivit stämd på en mindre summa pengar av en person (3000:- + ränta), och förlorar i Tingsrätten, kan man då bli tvungen att betala för de kostnader som den som stämt en haft för advokat och rättegångskostnader?

Finns det någon undre gräns som gäller vid sk. småmål?
Nån som vet?

Sv: Rättegångskostnader, vem betalar vad??

Kolla med domstol, advokat, rättshjälp e dyl så du får rätt besked!

LIA

Jag kollade med en Jurist här på jobbet, men fick inget vettigt svar. Hon hänvisade till Rättegångsbalken paragraf 18, och jag tycker det står väldigt luddigt i lagböckerna :crazy:
Hon sa iaf att det kan vara lite skillnad på stora och små mål ang. vem som står för vad, men jag fick som sagt ingen bra förklaring..

Jag får prova att ringa nån annan, men jag tänkte att någon här kanske vet?

Här är det mycket tro och tycka, men oftast mindre veta.

Jag tror :angel: , att man vid mål gällande mindre värden, står för sina egna kostnader men inte motpartens, oavsett utgång. Den som lagsöker betalar dessutom en expeditionsavgift. Vad taket för mindre mål är, vet jag inte.

Andra du (kanske) kan vända dig till, är kommunens konsumentrådgivning och ditt försäkringsbolag.

Som du beskriver det i första inlägget, har du redan blivit stämd till tingsrätten. Kolla med dom!

LIA

Jag tror precis som dig, att var och en står för sina egna kostnader när det gäller småpengar.
Rättsskyddet i hemförsäkringen gäller bara mål över 0,5 pbb, så den går inte in i detta fall.

hmm, ska ringa vidare i morrn, tack för ditt svar, vi tror i alla fall lika :angel:

När det är mindre summer, det är under ett halvt basbelopp, så får var och en stå för sina egna kostnader.
Det billigaste om man känner att det kommer att gå "åt skogen" i tingsrätten är att göra upp i godo. Innan det går till en riktig förhandling brukar man ha ett möte med en Tingsnotarie närvarande där man har chans att göra upp utan Tingsrättsförhandling. Man kan även göra upp i godo ända fram tills det att förhandlingen börjar och ibland även under förhandlingen innan dom.

:bow: Tack tack! Precis vad jag ville höra :banana:

Att det skulle gå åt skogen är jag egentligen inte orolig för.Men lika bra att förbereda sig, OM det mot all förmodan skulle göra det :smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 263
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 113
Senast: verser
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar