Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Sv: Rättegången om attacken mot ponnyn Silver avslutad

Är du tusen miljoner procent säker på att det var han? Vad gör vi om vi upptäcker att vi avrättat en oskyldig människa?
I detta fall så fanns hans sperma i ponnys box (beräftat a SKL), och han avfärdar det med att det var en komplott mot honom....

I detta fall så fanns hans sperma i ponnys box (beräftat a SKL), och han avfärdar det med att det var en komplott mot honom....

Just det... han avfärdar det som en komplott, och det finns ju en liten liten chans att det faktiskt var en komplott. Det är mycket, mycket få bevis som jag anser kunna ligga till grund för en avrättning. Man FÅR bara inte ha fel. Detta gör dödsstraff helt omöjligt i praktiken och jag anser att de som skriker om avrättning/avlivning ska tänka en sväng till innan de öppnar munnen. Det låter så okunnigt.

Vad har detta med de svenska djurskyddslagarna att göra??
Problemet här är ju att åklagaren inte ens försöker använda strafflagen!

Skulle nog tyvärr inte hjälpa så mycket om han försökte. 1864 års strafflag upphörde att gälla för mer än fyrtio år sedan och ersattes av Brottsbalken. Brotten skadegörelse och djurplågeri omfattas av denna lag.

Vilket brott menar du personen (som knappast är någon "gubbe") skulle åtalas för?

Min åsikt är att här borde det definitivt till en lagändring som gör det möjligt att utdöma betydligt strängare straff och där man också beaktar det lidande som med djuret närstående människor utsätts för.

Egentligen är nog rättspsykiatrisk vård det enda rätta i sådana här fall även om det juridiskt inte kvalificerar för det.

Senast ändrad av en moderator:

DNA beviset ger 100 %-ig säkerhet.Där finns DNA (+ sågspån i fickan ) !
1000 ???
Vilken bransch är du i ?

Just det... han avfärdar det som en komplott, och det finns ju en liten liten chans att det faktiskt var en komplott. Det är mycket, mycket få bevis som jag anser kunna ligga till grund för en avrättning. Man FÅR bara inte ha fel. Detta gör dödsstraff helt omöjligt i praktiken och jag anser att de som skriker om avrättning/avlivning ska tänka en sväng till innan de öppnar munnen. Det låter så okunnigt.

För att citera Sagan om ringen.

Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement.

Dödstraff är helt enkelt inte ett alternativ i min värld. Men det betyder inte att jag inte anser att brott mot djur skall tas på ett betydligt större allvar i rättsystemet än det gör idag. Livstid, rättspsykiatrisk vård, helt enkelt det som krävs för att personen i fråga inte skall kunna göra om det.

Ibland - i mina mörka stunder - så funderar jag över om kemisk kastration kan vara en lösning?
Ingen drift - (förhoppningsvis) ingen handling.

Då är du, i mina ögon, inte ett dugg bättre än den du avrättar.

Uppriktigt sagt, jag tror inte du har satt dig in i hur det skulle kännas att plåga en annan människa (eller häst, katt, hund, whatever) till döds.

Är du tusen miljoner procent säker på att det var han? Vad gör vi om vi upptäcker att vi avrättat en oskyldig människa?

Ett belysande exempel är Thomas Qvick.
Den mannen har erkänt ett stort antal mord, och nu tar han tillbaks alla erkännanden. Det är möjligt att han är oskyldig till vartenda ett av morden. Han har dömts på sina erkännanden, inte på bevisning.

Om Bukemobben hade fått bestämma hade han fått dö x antal gånger :crazy:

Skulle nog tyvärr inte hjälpa så mycket om han försökte. 1864 års strafflag upphörde att gälla för mer än fyrtio år sedan och ersattes av Brottsbalken. Brotten skadegörelse och djurplågeri omfattas av denna lag.

Jag tror peter_lundin syftar på detta:

Åklagare Kristofer Magnusson yrkar på uppemot sex månaders fängelse för djurplågeri och grov skadegörelse.

Vad krävs för att yrka på maxstraffet, två år, för djurplågeri?

- Jag har jämfört med liknande fall. Generellt säger praxis att man ska ligga ganska lågt i straffskalan när det gäller djurplågeri, säger Kristofer Magnusson till Dalarnas Tidningar.

(Dalarnas Tidningar den 11 december)

Jag hoppades att PL hade förslag på annan brottsrubricering med högre straffvärde. Som det är nu tror jag tyvärr inte åklagaren hade kunnat lagt sig så mycket högre.

Det som måste till är en lagändring. Olika organisationer inom häst, veterinär mfl. borde gå samman för att driva den här frågan politiskt.

Eller frustration över att man inte kan men vill och då blir handlingen samma.

Som det är nu tror jag tyvärr inte åklagaren hade kunnat lagt sig så mycket högre.

Edit. Ändrat mig. Jag tycker att det finns utrymme för åklagaren att yrka på betydligt mer än sex månader.

Kanske vatten och bröd eller är det humanare att plåga en häst än en människa ?

Det citat du kopierade in var mitt svar på detta:

Nej inte avlivning men kanske samma behandling som han gav hästen

Menar du att han gav hästen vatten och bröd och förtjänade samma behandling själv? Jag uppfattade det som om att du ville att straffet borde vara att någon skulle trasa sönder hans underliv.

Ja det här hade varit ett lämpligt tillfälle att yrka på två år vilket ju är maxstraffet. Lagstiftarna har ju höjt straffet o därmed är det ganska sjukt att åklagare fortsätter att yrka låga straff med hänvisning till praxis.
PL

Tycker detta är helt sjukt! Endast 6mån för att ha äcklat sig å skadat ett djur såpass att den måste avlivas?! Vad är det för jävla rättsystem på detta förbanannade landet?...Tycker människan minst skulle få 10år (om inte livstid) med psykriatisk hjälp.OBS sluten vård! Därefter betala ett jävla stort skade stånd till ägarna utav hästen. Pengarna får inte hästen tillbaka, men denna människa tog ifrån dem en vän, en livs kamrat.
Hade det varit en människa mannen "mördat" så hade skadestånd vart självklart.

Jag tror störst chans har man om man går på grov skadegörelse, då är maxstraffet fyra års fängelse.
Lagen säger då att man skall ta hänsyn till om skadan är "synnerligen kännbar". I det här fallet borde man nog kunna ligga ganska nära maxstraffet. Dåligt och fegt av åklagaren.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Uppdaterad) Åklagaren yrkade på villkorlig dom och böter för Varbergsryttaren Sofia Kroon, när den två dagar långa rättegången...
Svar
0
· Visningar
919
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Svea hovrätt avslog på onsdagen den 42-årige mannens överklagan i fallet med ponnyn Silver. Den tidigare domen på sex...
2
Svar
23
· Visningar
2 605
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SR) Idag genomförde i Falu tingsrätt rättegången mot den man som misstänks ha förgripit sig sexuellt mot en ponny i Avesta förra året...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 867
Senast: Hóbagoly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar