Råttbebis???

Lurcher

Trådstartare
Behöver er expertis!
Min dotter är en stor djurälskare och plockade 4 rosa, fosterliknande ungar ur hundens mun vid en promenad. Hunden hade hittat dem i ett dike. Det var bara en unge som överlevde......
Jag tror det är en råtta, ca 3 cm lång rosa, inga öron eller ögon,
liten svans. (liknar ett foster).

Jag ville slå ihjäl den med en gång men min dotter vill försöka få den att leva. Hon har matat den med kattmjölk på en bomulls-topps och gnuggat rumpan lite försiktigt så det kommit avföring/kiss.
Den har nu överlevt 24 timmar och är väldigt sprallig och man hör att den suger mjölken ur toppsen.
Någon som har tips och ideer? Vill inte att den ska lida men den verkar må bra av kattmjölken...

Tack
Lurcher

Sv: Råttbebis???

Har för mig att det är Esbilac de ska ha iaf. Massera magen också, har för mig att den kan få förstoppning annars men kan minnas fel ang orsaken till att man ska göra det. Se till att det finns ett vitt band på magen sålänge den är så liten, annars har den inte fått äta tillräckligt.

Det bästa vore ändå om du kan hitta en fostermamma som har ungar i liknande ålder.
http://r8forum.kanske.net
http://rattor.ifokus.se
www.rattsallskapet.se

Tack, men vi har efter noga övervägande bestämt att skicka den till himlen. Det känns rätt för ett vilt djur.

Mvh
Tina

Justfan... Tänkte inte på att det finns vilda råttor också... :o

Ja avlivning blir nog bäst. Det är sjukt svårt att få pinkies att överleva utan mamma ändå, och är den vild så kommer den ändå inte leva ett bra liv sen.
Finns en tamråtta som rymde och kom hem dräktig, pappa till ungarna var en vildråtta. Inte ens de ungarna blev nån höjdare i fångenskap, var flera som dog av stress när de skulle fångas in efter att ha sprungit fritt en stund om jag inte minns helt fel nu (var flera år sen, minnet är inte det bästa)...

Den här tiden på året ska man för 17 ha hunden kopplad och under uppsikt för att sånt här inte ska kunna inträffa! :mad:

det kan ju hända ändå? har själv hund och har den alltid kopplad och vet hur lätt det är att nåt slinker in i munnen på dom..

Den här tiden på året ska man för 17 ha hunden kopplad och under uppsikt för att sånt här inte ska kunna inträffa! :mad:

Hur gör man det när många har ett flexikoppel på 8-10 meter och inte stannar när hunden nosar.
Olyckor händer ändå. :grin:

Det är ju det som är så sjukt! Lika :eek: som när föräldrar låter sina telningar jaga änderna runt runt på gräsmattan för "de får ju ändå inte fatt på dem".... Sen att de stressar skiten ur dem verkar inte vara viktigt?
Undrar om folk reagerat likadant om det var 4 kattungar i det där diket... :mad:

nej fast då hinner man förhoppningsvis stoppa den innan den proppar hela kullen i munnen....

Jag minns en gång för flera år sen hur min hund gick och nosade längs med vägkanten, helt plötsligt så ser jag hur han har något i munnen (det gick på mindre än en sekund). Och det var en ung fågel (troligen blivit utputtad från boet). Lyckades bända upp käftarna på hunden och la fågeln på gräset. Fågeln överlevde i vilket fall, trots att lilla jag 12 år, oroade mig i ungefär de 5 minuterna som fågeln låg livlös.

Vad jag vill komma fram till är att det kan gå väldigt fort. Han gick och nosade lugnt och stilla för att helt plötsligt ha en fågel i munnen.

Ja, det är så lätt hänt. Man ska väl inte behöva gå nerböjd vid hundes huvud och kolla överallt vart den nosar heller !

det kunde dessutom lika gärna vara på tomten. Ska man hålla hunden kopplad där med? har man "naturtomt" finns det nog både råttor och igelkottar där. Nog för att det är slarvig att låta hunden löpa fritt nu men råttungar hade nog de flesta missat med eller utan koppel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka