Råtta och sår/böld på kinden???

S

Sandra_L

Upptäckte för en timme sedan att min ena råtta påtta hade nått skit på kinden.. tog ut henne och såg att det var som en liten knöl eller något.. Hon är skitjobbig att hålla stilla men tog en handduk runt så hon inte kunde spreta med bena.. Kände och klämde och pang så gick den sönder och det var en fruktansvärd lukt och grön gegga såg ut som mosad avocado!!!.. *jag höll på att spy och fick kvälningar eftersom det lukta nått förfärligt* det var lite större än ett knappnålshuvud ungefär.. rengjorde lite och nu är det en litet hål i huden/kinden!!! ser läskigt ut.. hon verkar inte berörd alls dock.. leker, dricker äter och håller på.. men vad fan var det där? få hur det ser ut imorgon annars blir det väl en veterinär förmodar jag!!! vet någon vad sånt kan kosta?

Sv: Råtta och sår/böld på kinden???

Låter som en böld. Jag tycker du ska tvätta av såret med lite alsolsprit på en tops en/två ggr om dagen i ett par dagars tid och avvakta. Tror det kommer läka av sig själv, men håll lite extra koll på henne i alla fall.

Utan tvekan en abcess/varböld. Töm och rengör med koksaltlösning varje dag tills det helt enkelt inte är något var kvar längre.

Gör inte om klämmandet bara. Har man otur så spricker den inåt istället och ger råttan blodförgiftning :crazy: Man brukar iaf vänta tills den spruckit och då pilla bort skorpan för att rengöra. Nu spräckte ju du den själv och slipper vänta men håll dig till att pilla bort skorpan när du ska rengöra hädanefter ;)

Tänkte byta buren idag iaf och rengöra alla sovplatser så det iaf är lite rent i buren... Hon mår bra iaf.. himmla busig äter och dricker.. Verkar inte särskilt irriterad av området heller där "såret" sitter.. kolla på det idag och det såg bra ut.. det är inte varigt eller så utan bara en litet konstigt hål!! :confused: Det värsta är ju att det är ett område som är utsatt eftersom det sitter vid munnen.. :crazy: men ska man ta koksaltlösning istället eftersom det är så nära munnen?

kolla på det idag och det såg bra ut.. det är inte varigt eller så utan bara en litet konstigt hål!!

Det brukar bli så av bölder, det är inget farligt :laugh: Ja, jag skrev ju alsolsprit förut, men sitter det precis vid munnen är nog koksaltlösning som gul_zebra föreslog bättre.

Vet ni vad sånt här kan bero på?? Tackar för era råd.. *kram*

Det kan vara att hon fått ett litet sår, en igenkorkad talgkörtel, en hårsäck som blivit irriterad, etc. Det kan bero på mycket.

Justja - ren bur ska man också ha ja, så inga bakterier kommer in i såret :laugh:

Ja, rengör med koksaltlösning. Det hjälper läkningen :) Kör alltid på det själv, både på djuren och mig själv ^^

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka