råtta med tumör?

gul_zebra

Trådstartare
Har hittat en knöl på Lolita, precis mellan fram- och bakben på höger sida. Hård och under skinnet, "fristående", stor som en tumnagel ungefär. Vad tror ni, tumör?
Vad har ni med råttor för erfarenheter av tumörer? Vad är vanligast, godartade eller elakartade? Vilken behandling brukar de få, bara operation eller något mer? Vad har det kostat er med alltihop, försäkrade eller oförsäkrade? Vilka risker innebär egentligen en operation?

Tilläggas bör att närmaste vet har rekommenderat falu djursjukhus då han själv inte har erfarenhet av råttor så jag har mailat dit då de inte har telefontid förrän på måndag ;) Bara för att undvika missförstånd om vetbesök nu :)

Ska inte skrämma dig nu, det är ju svårt att svara bara så här. Men eftersom du säger den är hård så KAN det vara en tumör. De brukar vara hårda.
Om det är det och den sitter fritt så tror jag inte det är svårt att ta bort den via operation. Risken är i så fall narkosen, att råtta inte klarar den.
Men eftersom du blivit rekommenderad veterinär så tror jag de vet vad de gör.
Lycka till med råttisen!

Råttor har ju en tendens att dra på sig elakartade tumörer.. :cry: Min syster hade två honor som dog i cancer, eller ja, de blev naturligtvis avlivade.
Hoppas nu att det är något annat så din råttis inte är sjuk!

Testa om den blir mjukare om du värmer den. Chansen är ju stor att det bara är en varböld och dte brukar visa sig efter ett par veckor när den har växt och blivit lite toppformad. Kan behöva penecillin i så fall.

Vanligaste formen på tumörer för råttor är godartade som tur är. Behandlingen innebär att knölen opereras bort innan den har växt sig för stor. Sedan får man med sig baytril hem som råttan ska ha i oftast 10 dagar. En tumöroperation har för mig kostat ca 2000 kr, men priserna varierar rätt rejält.

Söver man en råtta vid operation så är risken mycket större för råttan att dö än vad det är om man ger lugnande och lokalbedövning. Hur varje veterinär gör är olika. Viktigast är att veterinären har vana vid att söva råttor för råttor är annorlunda att söva mot andra smådjur.
Alla råttor jag har sövt har klarat det bra och vart pigga igen direkt efter varje operation.

"En tumöroperation har för mig kostat ca 2000 kr" :eek:
Fick en knöl borttagen på en av mina hamstrar och det kostade mig 200 kronor av en privat veterinär.
Visserligen var det ett mycket billigt pris men långt ifrån dom 2000 :crazy:
Kan upplysa om att han inte var van vid smådjur (ttrodde att hamsterns doftkörtel var en ev. ny tumör :D ) men det gick alldeles utmärkt ändå och hamstern levde tills han var närmare 2,2 år och då togs han bort pga nya knölar som satt vid huvudet = för lite skin att dra ihop + att han var såpass gammal redan så jag lät bli operation den gången.

Hur ska jag värma då? :confused:

Blir lite fundersam också, väldigt ung om det nu skulle vara en tumör... Men det är bara att hoppas på det bästa antar jag!

Oj det var billigt! jag som tyckte att 2000 kr var ett bra pris här. har opererat för mycket mer annars.. :eek:

Håll henne i handen kanske. Eller om hon inte hatar vatten så kan du ju spola i varmvatten.
Men en sådan ung råtta brukar inte få tumörer, inte heller fettknölar.
Det kan vara en inlflammerad körtel med som kan uppstå vid en infektion i kroppen. En varböld kan det bli om hon har fått en något skit, tex vid sår.

Knölen har varken vuxit eller krympt och Lolita har inga som helst problem med den. Ska ringa vet lite senare idag :)

Tumörer är väldigt vanliga men det är även talgkörtelsinflammationer som inte är lika komplicerade.

Det är bra! Knölen har konstigt nog krympt :confused: Jag fattar ingenting... Inte kunnat ringa vet heller pga studiebesök, får se om jag hinner med tidigt tåg hem imorrn. Ska se till så jag får vara i tidigare ridgruppen så jag hinner iväg :)

Har ringt vet nyss och bokat tid på måndag den tredje. Så - något jag ska tänka på att ta med/som är bra att ta med? Skit har man ju hört är bra att ta med men det är ju lite svårt när hon har burkompis också :p Borde jag ta med Diva också, så de fortsätter ha sällskap båda två?
Aldrig behövt ta mig till vetten så jag är lite orutinerad med sånt här (och tur är väl det!) :)

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 226
Senast: Summerwind
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka