Rått-tips önskas!!

snurran

Trådstartare
Ja just det *hehe*
Med en analkande 30-årskris beslutade jag mig att överta min kusins råtta i höstas.
Sambon är ju inte den lyckligaste, men accepterar den.

Nu tänkte jag lära råttan gå i koppel så hon kan få lite motion o frisk luft framemot sommaren.
Så, hur är lättaste sättet att få dem att acceptera ett koppel då? Bara att dra på selen korta stunder så hon vänjer sig tycker jag själv låter bra. Men som sagt, var gode många år sen man frivilligt hade en gnagare i sitt hem så man minns ju inte allt (det blir så med åren... man glömmer... *asg*)

Sv: Rått-tips önskas!!

NU vet du ju säkert att man helst inte håller råttor ensamma då de är flockdjur, men är den gammal kan det ju vara lite knöligt att få ihop dem med nya. Jag har aldrig då jag hade tamråttor lyckats få dem att acceptera sele, men det går säkert med tålamod. Frågan är om det går när råttan är redan vuxen?

Våra rådisar (numera gerbiler) är ute så många timmar om dagen i lägenheten som vi är hemma, det brukar vara tillräckligt för dem. När vi hade radhus hade de ett eget rum som var deras "bur" det är såklart det ultimata. :bump:

Säger samma som ovan, du vet väl att dom egentligen är flockdjur?
www.srs.st och www.r8forum.kanske.net (och joo, jag måste få länka då det är viktig råttinformation på dessa sidor)

Angående selen så tvivlar jag på att det är några problem. har själv varit ute med mina råttor i sele, och det gäller att hänga med =för du kan inte lära en råtta att gå fint i koppel utan det är bara att följa efter om vart dom vill gå.

Vill du så kan du ju testa små korta stunder inne och se om hon accepterar selen. hur gammal är råttan?

koppel??sele?? träna inkallning ist o ha den lös är mitt förslag!

Råttan är 1½ år enligt kusin.
Och ja ja vet att råttor är flockdjur och nej, blir ingen mer råtta.

Varför jag tog över den var pga allergier hos kusinen. Annars hade jag aldrig haft råtta igen och detta kommer att bli den sista.

Jag menade givetvsi det inte som en pik, uatn det är många som skaffar en råtta för att den ska bli tamare :crazy:

Vad snällt att du tog råttan innan den går bort, hoppas att allt går bra.

Akila; En såpass gammal råtta är svårt att lära att komma på inkallning och dessuotm ute. Nej du, sen jag höll på att förlora Akva i den där dumma bilen så är jag FÖR koppel på råttor. Vad tror du att dina änglar hade sagt om dom förlorat deras syster i en bil :smirk: ..

men mina råttor orkade ju inte gå så långt, dessutom fick jag ju 2:a pris tack vare fläckfri inkallning:p

Du kan nog knappast jämföra dina flickor som hade överdriven social människokontakt sen dom föddes, och därför älskade människopussar med en råtta du inte vet nånting om ? Dina flickor var väldigt speciella , speceillt den du "lurade" av mig :love:

Jag har bara tjoffat på selen helt enkelt och låtit de springa på sängen med den på för att se reaktionen först och så de inte lyckas ta sig ur den. Sen har det varit raka vägen ut. Har aldrig varit några problem, de må vara möjliga att skada osv i värsta fall men det är ju inga porslinsdockor liksom :D

Oi, nu är mina tanter visserligen varken tjocka eller understimulerade (har ni någonsin sett kattungar och råttor leka ihop? Inte? Kom hit och skratta så tårarna sprutar.. bättre polare får man leta efter) men vad har ni för selar på era råttor?

alla jag hittat har varit förstora :eek: och eftersom jag inte är en überråtttränare så har jag lite svårt med det där med inkallning.. (räknas att de kommer springande vid pussljud? ^^ det gör alla mina djur av nån anledning) De blir ett år till hösten, så pga väder, avsaknad av koppel/sele och en jätteskräck för att de ska bli sjuka har de inte fått vara ute och leka i gräset.. ^^

Lite seltips hade inte varit helt fel.. och en snabb kurs i hur man lär råttor inkallning....

Jag använder en så kallad "kicki-modell" :) Superbra, billig (jag köpte den från privatperson för 40kr, men går lika bra att göra själv) och går att anpassa till alla råttor!

Jag har en "Kicki-sele" jag med precis som Westmale :) Mäkta smidigt iom att det gör görbra att anpassa storleken, samtidigt som själva modellen gör så det inte trycker på hals eller nacke som så många andra utan lägger sig som ett kryss på bröstkorgen istället.

Dessutom är det görenkelt att göra själv också. Själv har jag köpt en från Kicki, köpt två (dock dåliga, spännet lossnar direkt) på marknader och gjort en själv ^^

Jeeej, vilken underbar sellösning! :love: Nu blev jag riktigt glad.. frågan är vad damerna tycker om att bli "riktiga" husdjur.. *asg*

Akila, jahaja, du var här du med :P ^^ Skönt att pussljud funkar, mina damer slåss titt som tätt på nattetid det enda som hjälper är att pussa.. dom springer direkt mot den sidan av buren jag är på och blir tysta och lugna ett tag iaf.... :rofl: dom e verkligen underbara!

Kan ju passa på att fråga vad ni fodrar era med? har hört femtioelva olika goda råd som alla slutar med att tracka ned på föregående talares råd.... så tipsa mig! massor - om allt! ^^

japp jag e överallt:cool: jag köpte hamsterblandning till mina som jag komplettera med valpfoder, mariekex, jordnötter (med skal) och skorpor:) + husmanskost nån gång i veckan:d

Nja, nu ljuger du lite Akila, du gav dina råttor rätt mycket husmanskost i veckan, det var nog mer än nån gång i veckan..:angel:

jag ger mina följande torrfoder;
*vanlig gnagarbladning
*jordnötter med skal
*torkade frukter & bär
*musli

Sen får dom självklart husmanskost varje dag i olika former; potatis, ris, kyckling, barnmat på burk, välling osv.

Mina har fri tillgång på euroshoppers fruktmüsli, och så får de matrester varje dag. Växande och gammelråttor får även diverse barnmat, välling och sånt, och så ger jag barnmat om det inte blivit några rester kvar just den dagen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka