rätt storlek skydd och träns

Nordstrom

Trådstartare
ska få hem 2 hästar snart utan utrustning så träns och skydd ska inhandlas så jag undrar att ifall hästen har full träns har den då full på skydd? och hur kan man veta vad man ska köpa?
visst är storleksordningen ponny-cob-full (ponny minst, full störst)?
som jag ser de:
Ponny storleken är till A-C/D ponny
Cob storleken är till D-liten häst
full storleken är till stor häst halvblod och brukshäst
Den ena hästen är normalt halvblod och den andra fullblodsliknande, vad skulle ni köpt till dessa och hur kan man veta vilken storlek som passar?

Och hur tänker ni när ni köper träns?

Sv: rätt storlek skydd och träns

Jag skulle kolla vad hästen har sedan innan och utgå från de. Men tänk på att storlekarna kan variera väldigt mellan olika märken.
Min lilla häst (Hyfsat nätt på 157 cm) ligger på Cob i träns från tex H**ks, men kan knappt få på sig ett cob träns från Ch***k. Så varierar väldigt, skulle kolla på huvudet ser ut, vissa kan ha full skydd men behöva cob i träns för att de har små huvuden.

Har du en bild så kanske vi kan hjälpa dig?=)

Min c-ponny har L (full) på benskydd, så om en D-ponny ska få på sig ponnyskydd måste den vara smäcker!
Håller med Tess91a, en bild vore bra!

kgu_206822256.png

här är en bild på hästarna!

Storlekar är knepigt. Du har rätt i att det är ponny-cob-full, men enligt min erfarenhet är det svårt att kategorisera på det sätt du gör. Dels för att det beror mycket på hur hästen är byggd, och dels på märke - somliga märken skiljer sig åt i hur stora/små storlekarna är.

Jag brukar mäta på ett ungefär, och sedan utgå från det i butiken.

Jag tycker storlekar är jättesvårt! Jag utgår ifrån vad jag redan har hemma och hur det sitter. I butik jämför jag sedan med min utrustning, dvs tar med om det inte är standard som finns, och mått på hästen.

Träns är tex jättesvårt till min brednosade häst och jag sköt upp att köpa nytt i typ 3 år, haha. Till slut så passade jag på när vi ändå var på sadelutprovning. Det tog en timme och typ 10 modeller innan jag hittade ett jag kunde spänna tillräckligt löst runt nosen utan att resten av tränset satt helt fel. Och då var det egentligen lite sämre kvalité än vad jag önskade men passformen fick bestämma helt enkelt.

Ja, tack för era svar... Har förstått att det är svårt med skydd o allt med storlekar, för de är ju där jag står nu :/ men får gissa och hålla tummarna att stl. full fungerar, ifall de inte passar får jag helt enkelt sälja dem :)

Ja, tack för era svar... Har förstått att det är svårt med skydd o allt med storlekar, för de är ju där jag står nu :/ men får gissa och hålla tummarna att stl. full fungerar, ifall de inte passar får jag helt enkelt sälja dem :)

Varför gissa när du kan mäta? Det är ju inte jätteavancerat att mäta tex längd och omkrets på benet för att sen åka till butiken å mäta skydden för att hitta ett par som kan tänkas passa.
Samma med träns, mät runt nacken och nosgrimman så att de ligger i spannet för hur man kan justera in tränset osv

Eller så gör man det ännu lättare och bara frågar föregående ägare vad just dessa hästar har för storlek? Har de cob i grimma brukar de ha cob i träns också tex.

Liknande trådar

Utrustning Använder inte benskydd annars men tänkte köpa reflexbenskydd på Hööks nu i höst, men vet inte vilken storlek jag ska välja. Har två...
Svar
5
· Visningar
541
Utrustning Ska vänja in bett på min ponny född -21 i höst och har börjat titta lite på träns. Grejen är den att jag inte har en susning om vilken...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hejj! Jag ska köpa ett nytt pullarträns till min ponny och jag vet inte om jag ska ta cob eller full. Eftersom han har stort huvud så...
Svar
3
· Visningar
718
Senast: MiniLi
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 687
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar