Rätt sittben

O

Onlice

Hej!

Hur vet man egentligen att man rider lätt på rätt sittben? Och vilket är det som är det rätta?

Tusen kramar (till er som förklarar;))!

Sv: Rätt sittben

sitt på yttre framben, alltså när det är i marken

Det enklaste sättet är om du rider på en bana/i ett ridhus när du lär dig.
Då du rider i höger varv i trav så kan du kika ner på det yttre frambenet/bogen på hästen. (alltså det vänstra i höger varv) När det lyfter sig så ska du lyfta rumpan ur sadeln, och när hoven är i marken ska du sitta. Det syns ganska tydligt. Sen blir det tvärt om i andra varvet.

Lycka till :)

Även när man VET vilket "sittben som är rätt" (det slår mig att det är ett lattjo ord - "sittben".....) kan det vara svårt.

Ett sätt att "känna in" är att (utan att se ner) låta en kompis ropa (exempelvis) "ben - ben - ben" när yttre frambenet är i marken. Efter ett tag börjar du med lättridning (på det sätt som beskrivits ovan - alltså sitt när kompisen ropar "ben"). Växla mellan nedsittning och lättridning och gör det i båda varven.

Tack för kramen!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Elo
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 811
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama