Rätt sittben??

R

Reginn

jag glömer jämt bort hur man ser om man rider på rätt sittben! väldigt tacksam om svar:bow::)

Sv: Rätt sittben??

kan vara lite klurigt att hålla reda på, men du skall sitta i sadlen när hästens yttre fram ben når marken, det vill säga sträcks framåt man får i början luta sig lite utåt för att se detta, men efterhand kan man se det högre upp på benet och vilket bog blad som är längst fram.
L:banana:YCKA TILL:banana:

Jag brukar också alltid glömma detta trots att jag började på "vanlig" ridskola för 100år sedan :angel:

för att förklara så lätt som möjligt :) när hästens yttre bog rör sig framåt skal du ställa dig upp, när den rör sig bakåt skal du sitta ned. hoppas det var en lätt förklaring :) alltså yttre bog fram->stå upp och yttre bog bak->sitta ned

Jo, jag måste också alltid fuskkika på bogen ;)

Jag förstår inte hur man ska kunna känna sig till om man sitter på rätt sittben eller inte :crazy:

Jag måste lära mig :p
Nya pållen har ju sån dundertrav så det underlättar med lättridning :D

men nu sa ni ju olika :confused: eller är det jag som är trött?:eek:

kan vara lite klurigt att hålla reda på, men du skall sitta i sadlen när hästens yttre fram ben når marken, det vill säga sträcks framåt man får i början luta sig lite utåt för att se detta, men efterhand kan man se det högre upp på benet och vilket bog blad som är längst fram.
L:banana:YCKA TILL:banana:

du menar väl när det främre benet sträcks framåt?!

Jag kan inte se eller så, men jag har börjat känna av någon skum okänd anledning. Det känns.. skumt, när det är fel. :)

Håll koll på hästens yttre bog.
Då slipper du luta dig för att ha koll på benen! :D

Man ska sitta ner när hästens yttre framben är i backen. Men det är nästan lättare att se att man ska stå upp när hästens yttre framben är fram och i luften. :)

Jag brukar också glömma bort,jag har ridit i 2 år nu, iallafall på isisar, innan red jag lite då och då. Jag har svårt att känna efter när det är fel och jag tyclker det är knepigt att titta efter. Jag burkar byta sittben väldigt ofta, ibland flera gånger på varje varv för att jag är sås osäker :crazy: men det börjar bli lättare o bättre, så jag lär mig nog snart :D förhoppningsvis :P

Men alla säjer ju att man ska kolla på den Yttre bogen o.s.v. , men hur gör man när man rider ut?

Rider du ute så se bara till att du inte sitter på samma sittben hela tiden utan byt ibland för att växla vilket framben som belastas mest.

så när hästen hov är uppe ur marken ska man stå upp,och när den är nere io markenm ska jag sitta ner?

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Skola & Jobb Jag måste för första gången i mitt liv skriva ett CV och det går rätt dåligt. Problemet är att jag arbetat på mina arbetsplatser väldigt...
Svar
16
· Visningar
771
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka