Rätt längd på gjord?

Bluefish

Trådstartare
Nu ska jag köpa en ny gjord, men då behöver jag ju veta vilken längd jag ska ha. Den jag har nu fick jag med vid sadelköpet, 75 cm är den. Men vad tycker ni, bör jag köpa en kortare? Eller rent utav längre? Inser nu att jag bara har bilder från samma sida men den går upp lika långt på höger. Det är en bredare D-ponny.

bockar.jpg

galopp.jpg

gjord3.jpg

Sv: Rätt längd på gjord?

Nu ska jag köpa en ny gjord, men då behöver jag ju veta vilken längd jag ska ha. Den jag har nu fick jag med vid sadelköpet, 75 cm är den. Men vad tycker ni, bör jag köpa en kortare? Eller rent utav längre?
Jag tycker det ser rätt lagom ut i längd faktiskt, vi har ungefär motsvarande längd på gjordarna (om än på större hästar) sett till bilderna.

Vad är det som har hänt med hovarna på hästen?
Har den haft fång eller är det något annat trauma?

(Väldigt off topic jag vet, men måste få fråga..)

Ja den kanske är lagom, jag vet inte riktigt hur den ska sitta men hästen protesterar ju inte. Men vad motsvarar dessa storlekar, är det tum? 28, 30, 32, 34?

Bärrandsröta :) De buktar inte ut framtill som det ser ut på bilden, utan det är "bara" hovväggen som är bortskalad. Hästen är väldigt inåttåad.

Ringerna ska ligga bakom armbågerna eller något över.
Den lilla ringen mitt i gjorden ska vara mitt i bröstet.

Så den långa tån är för att hjälpa hästen med innåttåingen (vilket ord....)
eller vadå? Jag har aldrig haft någon inåttåad så jag vet/kan inte. :D

Vad gäller jorden tycker jag det är lagom om allt får plats och inte klämmer/
nyper. Personligen har jag hellre jorden lite över armbågen än riskerar att
det klämmer.

Det vet jag inte faktiskt, kanske, men visst har hon något mer ovala fötter än de flesta andra. Senast tog vi bara bort det drabbade hornet och verkade inte, så de ser ju längre ut nu. Jag har anlitat en hovslagare jag litar på helt enkelt, eftersom jag inte kan något själv.

Någon som kan kasta ljus över detta? Vilken bör jag beställa om den ska motsvara 70-75 cm?
29" är knappt 74 cm, däremot vet jag inte var på gjorden som längdmåttet är angivet. Borde ju tekniskt sett vara mellan ringarnas kanter, men måttangivelser på hästprylar följer ju inte alltid logiska resonemang. :)

Tack! När jag mätte min fick jag den till 80 så den har väl töjt sig, skitgjord. Den som jag ska köpa är svängd så jag tar en 30. Kan inte bli alltför tokigt hoppas jag!

Ringerna ska ligga bakom armbågerna eller något över.
Den lilla ringen mitt i gjorden ska vara mitt i bröstet.

Jag vill gärna ha en så lång gjord som möjligt för att ha så lite läder (tiestrap? offbillet?) mot hästen som möjligt. Är detta fel och i så fall varför?

Jag vill gärna ha en så lång gjord som möjligt för att ha så lite läder (tiestrap? offbillet?) mot hästen som möjligt. Är detta fel och i så fall varför?

Nej da, bara det är inte så lång att det finns ingen mer att dra och sadeln är löss, igen skoj om sadeln hamna under magen, bak i jumnsken när du gå uppför en bake eller över näcken när du gå ner :)

Nej, jag vill ha en så lång gjord som möjligt, optimalt är att den när den är spänd går in precis under paden eller alternativt strax under med litet mellanrum (så det inte klämmer). Men jag gillar gjordar med mycket material kvar bakom själva ringarna på gjorden så att säga.

I TS fall skulle jag välja en något längre gjord såvida den är spänd och lika långt uppe på båda sidor på bilderna...

För sent, beställt redan. Men jag återkommer med bild när den är här och provad!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 328
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka