Rätt hovform?!

aramis

Trådstartare
Att söka på nätet efter hovar med fel form mm är lätt. Men kan inte någon snäll människa lägga ut ett par bilder på hovar som har rätt form!

Sv: Rätt hovform?!

Jag tror inte att det finns ngn "korrekt" hovform som gäller för alla hästar. Förutom att man måste ta hänsyn till hästens individuella rörelsemönster så måste man ju också ta hänsyn till hästens vinklar. En hov kan se sned ut i jämförelse med kronranden men vara helt korrekt formad för hästens fysik.

Sen kan man ju verka/sko hästen för att avlasta på olika sätt. Min hovslagare berättade senast om att man ibland kan avlasta ex. vis pålagringar genom skoning och jag är inte så kunnig i ämnet men hovens vinkel måste väl förändras för att kunna påverka hur hästen belastar benet?

Lite spekulationer från en totalt hov-okunnig hästmänniska.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka