Rätt galopp

H

heylan

Jag har under min hästverksamma liv ridit in ett 20-tal unghästar, men jag har ALDRIG någonsin stött på någon som har så svårt att fatta det här med höger och vänster galopp! Det brukar ju liksom inte vara några problem alls. Denna häst har varit riden i perioder i två år (dvs den sammanlagda tiden är inte så lång), han är mjuk och känslig, går hyfsat stadigt i helt godkänd arbetsform, flyttar lätt för skänklarna etc. På banan fattar han oftast den galopp jag ber om, men ute... *suck* Det känns ju som att det borde bero på mig, eftersom det på banan inte är lika mkt problem. Men samtidigt har han ju där hjälp av att vi fattar på böjt spår. Jag vet att jag har varit lite sne pga av ischias, men om det beror på det borde det ju vara övervägande en av galopperna som är svårare?

Det känns som att jag har försökt med allt! Har flyttat vikten på alla möjliga sätt, hållt in rumpor, hållt in bogar, ställt åt "rätt" håll, ställt åt "fel" håll etc etc. Det är som att han tror att "den galopp man fattar första gången, det är den man ska ha hela ridturen." Det är heller inte en särskild galopp han föredrar, utan det varierar från dag till dag... (även om han klarar att samla sig bättre i vänster, har lite jobbigare med det mesta i höger).
Han är även en lättstressad herre, så efter ett antal avbrott och nya fattningar studsar han till slut på stället och tycker att klumpen däruppe är jätteelak som inte låter honom gå fram. Han hivar gärna över mig på "utsidan" när det blir lite jobbigt, o det hjälper ju givetvis inte.

Lyckas jag se till att "rätt bog" går först och att rumpan (hästens!) är där den ska (dvs inte ute o viftar på sidorna) är chansen större att det blir rätt, men ingen garanti.

Som sagt, har aldrig haft detta problem, så snälla - tips och råd tack!

Sv: Rätt galopp

En väldigt tydlig galopphjälp kanske? Alltså överdriven och väldigt skilld från andra hjälperna typ? Om det inte fungerar med "finridning" (vissa kan ju röra sig precis hur som helst även om man försöker "sitta dem rätt") alltså.

På min nuvarande unghäst var jag väldigt tydlig redan från första början (ok inte allra första galoppen, då lät jag honom bara slår över för att inte dramatisera galoppfattningarna ngt). Jag tar alltid mer kontakt i yttertygeln o lättar HELT på innertygeln o tog fram inenrskänkeln lite i början/om han inte förstår nu. Det är alltså väldigt tydlig vilken galopp jag vill ha eftersom jag hindrar yttersidan och släpper fram innersidan. Ju mer lyhörd han känns desto mindre kan jag ta mer kontakt/släppa inner och det blir ändå rätt. Är han väldigt på g räcker det med att lätta lite i inner o sitta till med inner sittben, det blir rätt även om jag kan sitta knasigt ibland just pga det välinlärda "lätta på inner" som från början var väääldigt överdriven.

Jag hade testat att ha olika kommandon för de olika galopperna, typ "gaaalopp" för vänster och "hoppspring" för höger. Eller andra valfria kommandon, som skiljer sig åt klart och tydligt. Lär in på banan och testa om det funkar ute :p

Har försökt vara allt från extremöverdriven till att störa så lite som möjligt. Han har fått total eftergift, o jag har tom försökt att "häva mig över" på den sida jag vill ha galoppen, för att "tvinga" honom att fatta rätt... Som sagt, det funkar ju givetvis efter ett par försök och ibland fattar han rätt direkt men han verkar verkligen inte förstå skillnaden, att jag kan be om olika... Det känns mest som att, om det blir rätt på första försöket, så är det mer slumpen än att han förstod att det var den jag bad om... o som sagt - han tror sedan att det är den galoppen han ska använda hela ridpasset...:crazy:

Han är extremt känslig för vikthjälper, så jag tror inte att han är "immun" mot hur jag sitter. Har ju alltså därför tänkt att det måste vara jag som orsakar det, men det är ju liksom ingen logik i när det blir fel och när det blir rätt. Knashäst. Har inte märkt att det blir någon större skillnad från skritt eller från trav, det enda är nog att han blir starkare och stressar lite mer om man fattar från trav.

Om jag tex ska fatta vänster, försöker jag verkligen att se till att vänster bog går något före, att rumpan inte försvinner ut åt höger och att han verkligen har utrymme att fatta rätt. Men det är som att kunskapen inte "sätter sig", de olika fattningarna.

Känner mig skitkorkad inför det här problemet:o, har som sagt aldrig varit med om det trots ett antal unghästar. Det är klart att det kräver en inlärningsperiod som med allt, men det här är otroligt frustrerande och nästan lite pinsamt..!:crazy:

Nu har jag ju iofs inte haft någon ordenligt bra ridbana på ett år, så däri ligger nog en del av problemet. Tror nog att det skulle lösa sig lättare om jag fick "nöta på banan" mer. Men ändå - att det ska vara så himla svårt ute! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det var smart! Han är väldigt lyhörd och lättlärd på det sättet, så det ska jag testa! Tack för tipset!:)

Tidigare upplevde jag att han hellre valde vänster, men nu märker jag ingen direkt skillnad, vare sig vid ridning eller longering/hagen. Det går i perioder vilken han "provar först", just nu är vi inne i en "högerperiod"... (Men som sagt, han har mer styrka i vänster varv än i höger, tar lite kortare steg med höger bak.)

Senast ändrad av en moderator:

Han kanske har obehag/ont någonstans och väljer det som känns minst obehagligt för dagen...

Annars så skulle jag använda en övertydlig ytterskänkel och även i skogen fatta galopp på ett ngt böjt spår tills det fungerar bra.

Berömma mkt vid rätt galopp med rösten och ignorera (med rösten)honom när det blir fel, bryta av mjukt och sedan göra ett nytt försök. Blir han studdsig så skulle jag skritta och/eller trava en stund och göra ett nytt försök.

Hur är han när någon annan rider??
Fattar han rätt galopp på banan även på rakt spår?

Hade faktiskt en häst som var så där och den hade problem med sina bakknän...

Lycka till

Han har tidigare haft diverse problem med spänningar, detta pga sina veka kotor i kombination med felverkning. Har även haft en annan tråd angående att han gärna "vickar" på huvudet och blir lite sned. De flesta misstänker att detta mest beror på svaghet, och att det blir bättre med ökad styrka. Är dock på jakt efter någon person som kan uttala sig mer efter att ha klämt och känt och sett honom live. Dock tror jag inte att detta hänger ihop med problemen att "koppla galopperna", eftersom det inte verkar finnas någon direkt logik i vilken sida som gäller för dagen...

Detta var filmen jag lade ut i den tråden: http://www.heylkonsulting.se/hanna/zeusnov.WMV

Observera dock att detta inte var något dressyrpass, utan pojkvännen ville mest prova att filma och vi hade varken broddar eller snösulor (det var barmark på vägarna, på vilka det var planerat att rasta hund+pojkvän ;)) Sitter dessutom utan stigläder.

Ja, problem med bakknäna hoppas jag ju att han inte har..! Hua.

Har försökt att vara övertydlig, och givetvis fungerar det de gånger jag verkligen får rätt bog först, håller rumpan där den ska vara etc. Dock verkar det verkligen inte fastna; att olika fattningar betyder olika galopper!

Det har bara varit en annan som har ridit honom "på riktigt" och då var det på banan, vilket innebar fattande av galopp på böjt spår...så tyvärr kan jag inte uttala mig om det.

Försöker att bara bryta av och ignorera när han fattar fel, men... Problemet är ju att han inte verkar fatta vad som är rätt och vad som är fel! ...oavsett hur mkt jag försöker visa att nu var det rätt..! Knasknashäst.

Nu fattade du ju bara höger:confused:

att den studsar är för att den inte får galoppera på, vilket jag tycker att den ska få göra- för att bli lugnare o kunna bli stark.
Du kräver lite för mkt.
Sen undrar jag om du verkligen har skänklarna på rätt plats:confused:
Skulle inte rida den på hack, utan träns med en lägre form- där de kommer till ro o i arbete genom kroppen mera.

Jag tycker att du ska skita i hästens bogar och vart bakdelen är. Sätt dig bara ner och galoppera med höfterna. Det blir då mycket svårt för hästen att fatta en annan galopp än den man tänkt även ute i skogen.

Vid vänster galopp: vänster höft fram och höger höft bak, likaså med axlarna, tyng ner lite mer med höger höft och "galopper" med dem.

Detta fungerar för mig och de unghästar jag haft. Den enda som haft problem är gammeltanten aka problemhästen Samantha som sparkar bakut om hon inte får ta den lätta galoppen. Hon har haft mycket spänningar i sin kropp som är orsaken. En avslappnad Samantha har inga problem att fatta rätt galopp.

Hoppas att du förstår hur jag menar. Lycka Till!:)

Som sagt, det där var inte något dressyrpass, utan vi skulle bara ut o skritta i skogen för att motionera hunden och pojkvännen...o så blev det även lite flams på ett äng för att han ville prova att filma. ;) Fattade bara galopp en gång på filmen (o fattningen syns inte, ), de andra småstegen var mest lite frustration från hans sida. ...o lade bara in länken på filmen för att du tog upp eventuella ojämnheter, inte för att demonstrera fattningar. :)

Rider bara på hack när vi ska ut och "lalla i skogen", aldrig annars. Denna film är inte på något sätt representativ för ett dressyrpass, utan lade som sagt ut den i den förra tråden, om eventuella snedheter, som jag nämnde i det tidigare inlägget (o eftersom det togs upp igen lade jag ut länken) :)

Tack för inlägget. :) Det största problemet är dock att det inte verka fastna, att det finns olika galopper med olika fattningar..! (svårt att förklara...)

Jag håller med A-K Eng, förövrigt kanske vi kan gå på whiskyjakt tillsammans, SLUTA KRÅNGLA TILL DET!

Filmen visar ju en spänd häst, nu vet ju inte jag hur hästen beter sig i vanliga fall, då du påstår att filmen inte är representativ.
Fatta galpp, punkt slut, rätt galopp=lätt klapp. Fel galopp gör om.

Som sagt, är inte mkt för att krånga till saker överhuvudtaget. Har försökt förklara att jag provat det mesta, från att vara så enkel som möjligt till att fysiskt "lägga honom rätt". Problemet är att jag inte lyckas befästa fattningarna på ett bra och enkelt sätt.

och återigen, ja - han är tokspänd på filmen, det är lite flams på en äng utan stigläder, broddar och snösulor.

Det verkar som att jag inte riktigt lyckas formulera mig tillräckligt bra för att få fram vad jag menar, men tack ni som kommit med tips och råd!

Felet kanske bara ligger i att hästen behöver tid att slappna av. Eftersom det inte var direkt första unghästen för dig och du inte haft problem innan så kanske inte felet ligger hos dig, utan hos en häst som behöver mer tid än andra att coola av skallen och känna sig säker på sig själv och sin kropp?

att den studsar är för att den inte får galoppera på, vilket jag tycker att den ska få göra- för att bli lugnare o kunna bli stark.
Du kräver lite för mkt.

Kom på att jag glömt bemöta detta.:) Han studsar pga av alla avbrytningar och nyfattningar, inte för att han inte får galoppera på. När han fattar rätt pressas han aldrig till att samla sig mer än han orkar utan han får hitta sin egen balans och fortfarande går det för det mesta vääldigt fort.:o

Har först på sistone börjat kräva något lite lite mer av honom, att han ska hålla ihop sin fladdriga kropp lite mer. Har tagit det väldigt lugnt med denna häst just pga de spänningar han har/har haft i både huvud och kropp. Det går inte att skynda på något.

Kan försöka få någon att filma lite olika fattningar så kanske man kan se mer än vad som syns på "ängsflamset"..!;):) (vilket alltså bara lades ut i förra tråden för bedömning om eventuella snedheter och att han tar kortare steg med höger bak)

Är hyfsat säker på att det är så. Det blir rätt 9 gånger av 10 de gånger han är lugn hela vägen genom fattningen och jag liksom har "tid" att vara tydlig i fattningen. Dock verkar det som sagt inte fastna. Han lär sig liksom inte att "höger fattning betyder höger" osv.. Fast, som jag skrev tidigare så skulle det definitivt hjälpa att ha en ordentlig ridbana/ridhus, särskilt denna årstid. Har inte haft någon tränare på evigheter känns det som, o jag känner att jag skulle behöva någon på marken som skäller på mig och alla mina ovanor som jag garanterat lagt mig till med.:o

Borde byta stall.:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 446
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 187
Senast: liiinnea
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 453
Senast: Migo
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 496
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka