H
heylan
Jag har under min hästverksamma liv ridit in ett 20-tal unghästar, men jag har ALDRIG någonsin stött på någon som har så svårt att fatta det här med höger och vänster galopp! Det brukar ju liksom inte vara några problem alls. Denna häst har varit riden i perioder i två år (dvs den sammanlagda tiden är inte så lång), han är mjuk och känslig, går hyfsat stadigt i helt godkänd arbetsform, flyttar lätt för skänklarna etc. På banan fattar han oftast den galopp jag ber om, men ute... *suck* Det känns ju som att det borde bero på mig, eftersom det på banan inte är lika mkt problem. Men samtidigt har han ju där hjälp av att vi fattar på böjt spår. Jag vet att jag har varit lite sne pga av ischias, men om det beror på det borde det ju vara övervägande en av galopperna som är svårare?
Det känns som att jag har försökt med allt! Har flyttat vikten på alla möjliga sätt, hållt in rumpor, hållt in bogar, ställt åt "rätt" håll, ställt åt "fel" håll etc etc. Det är som att han tror att "den galopp man fattar första gången, det är den man ska ha hela ridturen." Det är heller inte en särskild galopp han föredrar, utan det varierar från dag till dag... (även om han klarar att samla sig bättre i vänster, har lite jobbigare med det mesta i höger).
Han är även en lättstressad herre, så efter ett antal avbrott och nya fattningar studsar han till slut på stället och tycker att klumpen däruppe är jätteelak som inte låter honom gå fram. Han hivar gärna över mig på "utsidan" när det blir lite jobbigt, o det hjälper ju givetvis inte.
Lyckas jag se till att "rätt bog" går först och att rumpan (hästens!) är där den ska (dvs inte ute o viftar på sidorna) är chansen större att det blir rätt, men ingen garanti.
Som sagt, har aldrig haft detta problem, så snälla - tips och råd tack!
Det känns som att jag har försökt med allt! Har flyttat vikten på alla möjliga sätt, hållt in rumpor, hållt in bogar, ställt åt "rätt" håll, ställt åt "fel" håll etc etc. Det är som att han tror att "den galopp man fattar första gången, det är den man ska ha hela ridturen." Det är heller inte en särskild galopp han föredrar, utan det varierar från dag till dag... (även om han klarar att samla sig bättre i vänster, har lite jobbigare med det mesta i höger).
Han är även en lättstressad herre, så efter ett antal avbrott och nya fattningar studsar han till slut på stället och tycker att klumpen däruppe är jätteelak som inte låter honom gå fram. Han hivar gärna över mig på "utsidan" när det blir lite jobbigt, o det hjälper ju givetvis inte.
Lyckas jag se till att "rätt bog" går först och att rumpan (hästens!) är där den ska (dvs inte ute o viftar på sidorna) är chansen större att det blir rätt, men ingen garanti.
Som sagt, har aldrig haft detta problem, så snälla - tips och råd tack!