Rätt form, men fortfarande stark?!

J

JojjoEuroCent

jag har en välutbildad dressyrponny som har gått de flesta klasser. men det är bara det att han är så tung i handen! inte stark, han drar inte eller så utan han bara hänger i mig. det konstiga är att han rids i jättetrevlig form, på bakbenen och lätt i framdelen med rundad överlinje, och efter vad jag har lärt mig ska de lätta även i munnen då. vad gör jag för fel? eller trivs han helt enkelt inte med bettet? hjälp!

Sv: Rätt form, men fortfarande stark?!

Har du inga bilder eller en filmsnutt när du rider honom?

Om han är som du beskriver i ridningen så SKA han inte vara tung i handen.

Är sadeln utpassad till honom?
Är han musklad nog att bära sig själv?

Om han är tung i handen så bär han sig inte ordentligt bakifrån och genom ryggen.

Som Ajda skrev så visa gärna en film när du rider honom!

hans sadel är en utprovad amerigo och han är väldigt välmusklad och fin. jag skulle kunna visa på film men vad jag kan se syns det ändå inte. funderar på om han kanske tror att han gör rätt när han hänger? för som alla andra hästar har han ju blivit utbildad att ta stöd? han är rätt gammal, 16 år, han kanske helt enkelt är okänslig i munnen?

han kanske helt enkelt är okänslig i munnen?

Även de "tunga, okänsliga" hästar jag ridit har blivit lätta i handen med ett lagomt stöd så fort de sätter under sig och arbetar korrekt. Så även jag tror på att han inte riktigt fått med sig bakbenen ordentligt.

Lägg upp filmen tycker jag :)

Har du testat att helt lätta i en tygel och klappa honom på halsen när han går i en trevlig form? Testa med båda händerna lite om vartannat men såklart med lite mellanrum. Då borde hästen själv bära sig och behålla formen. Om inte så går han kanske inte i den där jättetrevliga formen som det ser ut att vara...

Rent spontant efter din beskrivning så går han inte i korrekt form utan är på framdelen. Att hästen ska ta stöd på bettet är inte = att hänga på det.

Men utan varken bilder eller film är det svårt att uttala sig.

Fast som andra redan påpekat så är det nog så att han inte trampar på som han ska med bakbenen under sig. Hänger hästen i handen så går den inte i form. Vad säger din tränare?

"Rätt form" är ett så stort begrepp - och olika tränare tycker olika, vilket skapar förvirring. Generellt är det så att en häst som går i rätt form också blir lättare fram, men inte alltid... Om ryttaren behärskar LB och hästen egentligen är redo för LA/Msv kan det mycket väl bli så att hästen "hänger" pga av att ryttaren inte klarar av att rida den högre formen. För den skull kan hästen se trevlig och "korrekt" ut i LB-form trots att den egentligen "latar" sig lite i den formen och blir lite framtung.
En annan aspekt är att olika ryttare upplever det sk "stödet" väldigt olika! Vissa strävar (många gånger felaktigt) mot att inte ha något i handen alls, och upplever därför ett stöd som "häng" och att hästen är stark.
Ytterligare en anledning kan var att hästen under en övergångsfas behöver mycket stöd och att den helt enkelt saknar styrkan att bära sig i en "fri" form, vilket man som ryttare måste anpassa sig till - och istället arbeta med att göra hästen starkare(nästan alltid en massa galopparbete)
Rent allmänt kan ju sägas att man kan öva sig själv genom att släppa av - be hästen att "bära huvudet själv" med stora eftergifter, men om hästen är den senare fasen kan det bli jättetokigt!
Tala om för din tränare vad du upplever och be denne att sitta upp, för att kunna avgöra var felet sitter - hos dig, i hästens styrka eller helt enkelt att hästen lurar dig och latar sig mer än vad ögat kan se från marken..

som många av er skrivit, har jag nu själv provat att lätta på handen och det blir mycket bättre då :D och som någon annan också skrev, min kunskap är låååångt under min ponnys, så kanske är en fin form för mig, en lång form för honom? haha!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 600
Senast: Calmiche
·
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Lisasliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka