Ratar Mustangs Lucern

E

Ewe89

Hej, min pålle har proteinbrist och jag är ganska desperat att hjälpa henne att bli av men det. En person åkte iväg och köpte Lucern åt mig. Nu köpte hon Mustangs fast jag hellre ville ha Kraffts. Nu är det så att hästen äter inte det. Jag måste blanda ut det med havre, mycket havre. 1 liter torr som sedan svällt i vatten måste blandas med minst 4-5 liter havre, om inte mer. Annars äter hon inte. Nu är det så att hon äter det mycket långsamt det tar 3-4 timmar att äta upp, men oftast äter hon inte upp utan äter kanske 1-2 liter, sen står hon bara. Problemet är att hon går ute dygnet runt med sina 2 andra pållar i hagen. Det är inte mitt stall utan jag är inackorderad där. Har alltså ingen box och ingen möjlighet att låta henne stå inne med maten ifred över natten eller så. Hon står alltså fastbunden ute under tiden hon äter. Jag började ge lucernen på påsklovet men nu är ju det slut, och nu kommer jag inte hinna ge henne så mycket... isåfall måste jag stå över ridningen om hon ska hinna äta upp...

Hon äter också höet dåligt, alltså långsamt. Har inte varit så tidigare så jag funderar på om det är nått med tänderna. Hon kommer ju försvinna snart om hon inte äter!! Har prcis avmaskat henne också. Ska fösöka få ut veterinären snart å titta på tänderna!

Tycker hästarna mer om Kraffts lucern än om Mustangs?`
Tips?

Snacka om problem... vad ska jag göra... hjälp mig!
 
Sv: Ratar Mustangs Lucern

Jag har aldrig provat Mustangs Lucern. Dock ger jag min Kraffts Lucern och den slänger han i sig... Dock skall du veta att han inte är kräsen med någon mat, så han kanske skulle slänga i sig Mustangs också.. men men... trivs bra me Kraffts iallafall...
Annars har jag faktiskt inget tips ... kanske skulle kunna va tänderna...
:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ratar Mustangs Lucern

Om hon helt plötsligt eller smygandes även har börjat äta mindre hö eller på annorlunda vis så är det nog dags för en koll.

Ibland så luktar de ju skumt ur munnen vid tandproblem, spottar tuggadematrester, går ner i vikt, tjafsiga vid tränig om man tränar dem m.m.

Sen så kanske hon inte gillar att äta den blöta lucernen, hon kanske vill ha den torr och knaprig?

Har heller inte provat mustangs lucern, Hippos lucern är smakfullt enl. vissa hästar som lätt tröttnar på kraffts lusern.

Om hon är så långsam kan du inte ge henne soja/krafftprotein och betfor eller krafft + grön istället för lucernet och havren? Kan ju även vara så att när hon ätit så pass mycket havre och lucern så är hon mindre hungrig och det syns då på höintaget.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 854
Senast: Buck
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 971
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp