Ratar Lusern!!

skogersson

Trådstartare
Vad ska jag ge när pållen ratar krafft lusern pellets?? Äter inte hack
Gick ett tag nu att ge med betfor men nu vill hon inte ha. vad ska man ge då till kräsen häst??? Gillar inte blöt mat så jag får lura henne med tex betfor då.
Någon som vet annat man kan ge??
Suck......!

Sv: Ratar Lusern!!

Så har jag det också. Jag blandat därför lucern med just betforn. Ungefär hälften lucern mot betfor är den magiska gränsen jag hittat för att hästen ska äta.

Vad ska jag ge när pållen ratar krafft lusern pellets?? Äter inte hack
Gick ett tag nu att ge med betfor men nu vill hon inte ha. vad ska man ge då till kräsen häst??? Gillar inte blöt mat så jag får lura henne med tex betfor då.
Någon som vet annat man kan ge??
Suck......!
Du ser till att hästen får tillräcklig grovfodergiva utan lucernen och ger soja eller annan proteinfoderkälla istället. Lucern är det rätt många hästar som ratar, så din häst hör nog inte till undantagen.

Du ser till att hästen får tillräcklig grovfodergiva utan lucernen och ger soja eller annan proteinfoderkälla istället. Lucern är det rätt många hästar som ratar, så din häst hör nog inte till undantagen.

Det kan ju vara svårt om man står uppstallad så att grovfodret ingår och just i år är det riktiga skitvärden.

Jag får acceptabel proteinkvot med 12 kilo silage, 3 kilo krafft grov 125, 0.5 kilo betfor och 1 kilo lucer, samt 200 gram soya.

Och jag vill inte gärna ge mer krafft eller soya.

Nu har jag köpt soja så nu får hon äta upp den, men tänkte köpa nån av kraffts proteiner nästa vinter

Någon mumsig müsli kan ju vara att tänka på!
Om man nu inte vill ge soja pga diverse skäl.

Min häst är otroligt kräsen och det går knappt att lura i henne mat blandad med havre, som hon älskar. Däremot så slukar hon müsli med god aptit. Hestekrafts müsli har väl ganska mkt protein? Många hästar som brukar gilla den också. Tyvärr har jag själv ingen ÅF i närheten så fick bli ett annat märke.

Hon äter Hippo grow alfa, sexteen plus (dodson and horell)
Problemet är att hon är väldigt kräsen när det gäller hösilage...Där klämmer skon.
Så lusern hade ju varit toppen om hon hade ätit det, finns det ett lusern för kräsna hästar tro??:confused::crazy:

Prova melassfritt lucern!

Min lucernhatare, som ansåg lucern var ungefär lika smakligt som GIFT, oavsett hack och pellets, oavsett flera sorters märken, han GILLADE det melassfria =)

prova en annan sort! jag ger dangrønts, det har alla mina hästar gillat. både blött och torrt (fast jag brukar alltid blöta). den är utan melass.

greenpower alfalfa brukar många tycka är bättre än dom melasserade hack varianterna. denna har olja istället.

Det var fö just dangrönts pelleterade och Greenpowers alfalfa (båda är melassfria, obs ang greenpower att deras lucernhack inte är melassfri, utan ska vara alfalfan) som min kräsna lucernhatare gillade =)

Ok tack jag ska köpa nån av sorterna nästa gång.
Hoppas att hon äter någon av dom.
Som du säger Alexandra_W så tror hon att jag ger henne gift. Märkliga häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar