Ratar bantningfoder, vad göra?

mian

Trådstartare
Har skrivit någon tråd tidigare om min hunds övervikt.
Har även fått diagnosen HD på båda bakbenen.:( Va hos vetten i förra veckan på rehab för att lägga upp ett träningsprogram för att sträka musklelaturen och ev. förebygga mer problem med höfter.
Det första är ju att komma ner i idealvikt, så där är jag och veterinären helt överens. Har ju försökt ett tag nu, provat en del olika foder med negativt resultat.:mad:
Hade precis börjat att ge honom bravo light, tänkte ge detta en chans. Han gillade detta foder och äter det gärna.
Men veterinären envisades om att han borde gå över på ett bantningsfoder, jag fick med prover hem + köpte burkmaten utav samma sorter. Men han bara totalt matvägrar. Har fått slänga typ en hel burk, torrfodret bara nochar han.
Men han är vrålhungrig, bara går och gnyr skrapar på skåpsluckor och bara hickar (han hickar när magen är tom). Jag stod försökte stå ut men nu gav jag upp så nu äter han bravo light igen.

Kan det va så fel att försöka ge detta foder en chans? Har minskat givan så han får i sig ca 280 Kcal/dag (1 burgare). Mindre än tidigare då han fått mellan 350-400 Kcal/dag.
Han är mätt och go på en burgare/dag så nu blir det inget tjafs.

Vad tycker ni? Gör jag helt fel som hellre ger detta än bantningsfoder?

Sv: Ratar bantningfoder, vad göra?

Hur länge väntade du?
Varför inte först fasta hunden i 24 timmar och sedan erbjuda bantarfodret?

Om hunden både är överviktig och har en hd-problematik så hade jag varit stenhård!

/Swat

Jag väntade ut honomi 2 dyng, men han totalvägrade. Hade inte hjärta att svälta honom längre, dessutom började han gnaga i sig pinnar m.m. för att han va hungrig.

Det låter ju märkligt att han skulle vara så hungrig att han äter pinnar men vägrar röra fodret han erbjuds...

Som sagt han är kräsen, det va jätte svårt att hitta ett vuxenfoder som han åt när han gick över till det. Visst har väl klemat bort honom lite, vill inte tvinga i honom något som han inte gillar. Samma sak om jag skulle bli tvungen att äta sill varje dag fast jag hatar det.:grin:
Så han är nog allt "lite" bortskämd. Äter nog pinnar i ren frustration och protest kan jag tänka mig. Tjurig!

Men nu till saken, borde det inte gå att banta ned honom med ett light foder?
Vad är det som gör att de går ned med ett bantarfoder?:confused:

Får väl prata med veterinären igen om inte annat.

Låter OTROLIGT märkligt att hunden "hellre" äter pinnar än mat!

En frisk hund svälter inte ihjäl - särskilt inte en tjock hund!
Öka aktivitetsnivån - i alla fall mentalt om värmen ställer till det - och håll ut vad gäller fodret är mina tips.
Kanske finns en sjö/havet så nära så du kan simma hunden några ggr?

Tänk på att även ta bort alla tuggben och liknande då de annars ger en viss mättnadskänsla och gör att hunden "orkar" låta bli maten längre.

Min första schäfer hade bott hos en familj som ägde en restaurang = han var uppfödd på goda matrester! Han matvägrade i 7 dygn innan han accepterade torrfodret!

/Swat

Tillägg:
Försök se vilken enorm björntjänst du gör hunden genom att klema bort och förmänskliga istället!!
Mina hundar äter samma foder hela livet, inte jämför jag det med att jag skulle äta köttfärslimpa varje dag. Och jag GILLAR köttfärslimpa!
Rent krasst är det ditt fel att hunden är tjock och nu får lida för det - ledsen för att jag låter hård, men så är det!
Genom att nu bita i det sura äpplet och "snabbt" och effektivt ta ner hunden i vikt kommer han - och du - att må bättre och få ett roligare och säkert även längre liv tillsammans!

Senast ändrad:

Jo visst är det mitt fel...men jag har ju inte direkt struntat i det heller!!
Har försökt att få ned honom i vikt sen i mars, men har ej lyckats.

Jag har ökat träningen så mycket som det går, får ej cyckla med honom då höfterna är dåliga. Men mycket motion iskogen istället. Har minskat den befintluga maten till hälften - inget hände. Provade att byta till VoH, en foderkonsulet trodde detta kunde hjälpa då han inte fick några kolhydrater.
minskade även detta till hälfetn men inget hända, tvärtom så ökade han lite till.:cry:
Bytte nu därför till Bravo light ger honom halva rek. givan och nu har han äntligen gått ned 1 hg. :laugh:
Och nu tycker veterinären jag ska byta till bantarfoder. :confused:

Tycker verkligen jag har försökt, har absolut inte skitit i det! Vi ska även gå simkurs nu snart så vi träna på detta sätt oxå.

Ska ringa och prata med veterinären igen.

2 dygn utan mat för en hund är inte speciellt mycket. Jag har väntat ut min hund i uppemot 4-5 när jag bytt foder och sen har han ätit och jag har också en mycket kräsen hund. Du har en hund som är så fet så det tär på redan slitna höfter, han kan gott och väl klara sig utan mat i 4-5 dagar om han är av uppfattningen att maten inte passar.

Jag säger inte att du struntat i det, men för mej känns det som att du gett upp lite för lätt om du "tycker synd" om hunden efter 48 timmars matvägran!

Den stora skilnaden mellan bantarfoder och andra foder är ofta att de låter hunden äta en större mängd och bli MÄTT, men energiinehållet är lågt = hunden går ner i vikt!
Hundar som bantas på det vis du beskriver - mycket liten fodergiva - ställer istället om sina kroppar så att de behåller vikten! Lite hårt kan man jämföra det med svält, och då försöker kroppen hålla i all energi/allt fett för att "överleva".

I dina skor hade jag köpt RC Satiety support, lagt till 30 min rask promenad + någon form av mental aktivering - gärna ett kort spår/uppletande - VARJE DAG och varit BENHÅRD!
Inga godbitar, inga tuggben, mer belöningar i form av kamp/lek/bus och om din hund är frisk för övrigt så kan jag garantera resultat inom en månad!!

/Swat

Prata med veterinären igen. Det du behöver tänka på är att hunden kanske inte får i sig allt den behöver om den står på halva dagsransonen av ett helfoder. Ska du ge Bravo så kan du behöva ge tillskott. Fråga veterinären om hon/han kan tipsa om en dietist som du kan få råd av. För fördelen med bantningsfodret är ändå att hunden får i sig det den behöver trots att kalorierna reduceras.

Bravo är väl utmärkt om hunden mår bra på det och även går ner i vikt. Men kolla att han får i sig allt han behöver.

Hundar som bantas på det vis du beskriver - mycket liten fodergiva - ställer istället om sina kroppar så att de behåller vikten! Lite hårt kan man jämföra det med svält, och då försöker kroppen hålla i all energi/allt fett för att "överleva".

Att kroppen skulle ställa om sig på det sättet är nog en av de mest svåravlivade myter som finns. Dessutom, om det ändå skulle vara så att kroppen ställer in sig på svält och därmed sparar energi, vilken menar du är skillnaden på att ge ett lightfoder jämfört med att ge ett högenergifoder om det dagliga energiinnehållet är detsamma?

Visste inte att detta var en myt då jag fått den infon vid två olika nutritions-utbildningar för hund!:o

Jag är lärd följande:
Det handlar inte bara om kcal utan om hur kroppen "uppfattar" bla fodermängden. Ex 50 g ren ister har en betydligt högre energihalt, men klart mindre "bulk förmåga" än 30 g magert kött och 20 g ben.

Om man tex ger hunden 40 g högenergifoder för att fylla dess dagliga energibehov kanske ett bantarfoder skulle kräva 100 g foder för att uppnå e-behovet (Obs! Fiktiva siffror!).
En hund som aldrig får äta sej mätt - rent "mängdmässigt" - kommer även om den teoretiskt får i sej det den behöver börja "ransonera" sin energi.
Är det inte Hill's som gjort en studie kring detta?

/Swat

Har skrivit någon tråd tidigare om min hunds övervikt.
Har även fått diagnosen HD på båda bakbenen.:( Va hos vetten i förra veckan på rehab för att lägga upp ett träningsprogram för att sträka musklelaturen och ev. förebygga mer problem med höfter.
Det första är ju att komma ner i idealvikt, så där är jag och veterinären helt överens. Har ju försökt ett tag nu, provat en del olika foder med negativt resultat.:mad:
Hade precis börjat att ge honom bravo light, tänkte ge detta en chans. Han gillade detta foder och äter det gärna.
Men veterinären envisades om att han borde gå över på ett bantningsfoder, jag fick med prover hem + köpte burkmaten utav samma sorter. Men han bara totalt matvägrar. Har fått slänga typ en hel burk, torrfodret bara nochar han.
Men han är vrålhungrig, bara går och gnyr skrapar på skåpsluckor och bara hickar (han hickar när magen är tom). Jag stod försökte stå ut men nu gav jag upp så nu äter han bravo light igen.

Kan det va så fel att försöka ge detta foder en chans? Har minskat givan så han får i sig ca 280 Kcal/dag (1 burgare). Mindre än tidigare då han fått mellan 350-400 Kcal/dag.
Han är mätt och go på en burgare/dag så nu blir det inget tjafs.

Vad tycker ni? Gör jag helt fel som hellre ger detta än bantningsfoder?

Bravo (och Nordic) är bra foder om man ger deras sk "light"-varianter och försöker få hund gå ner i vikt. Det räcker att du minskar givan lite för att vikten ska minska:)

Min tös fick förut 3 burgare per dag istället för rekommenderat 3,5 av deras lätta färskfoder och det räckte gott för att hålla henne i bra vikt. Numera blandar jag själv, men det är av annan anledning.

Så klart att det är skillnad på varifrån energin kommer när det handlar om att få i sig allt hunden (eller människan) behöver, både vad gäller makro- och mikronutrienter. Ister är ju inte särskilt näringsrikt, jämfört med ben och kött. :).

Men att metabolismen skulle göra skillnad på mängden mat - givet att näringsinnehållet och energiinnehållet är det samma - det låter konstigt. Men jag är inte den som är den, utan jag ska leta reda på Hill's studie och läsa. :)

I varje fall, metabolismen blir alltid något lägre vid ett lägre energiintag. Det blir den även vid en viktnedgång (eftersom hunden väger mindre), men sänkningen är marginell ur viktnedgångshänseende. Något svältläge handlar det dock inte om. När det gäller människors viktnedgång så handlar misslyckanden istället allt som oftast om en missbedömning av sitt energiintag och sin energiförbrukning. En annan aspekt är att energiunderskottet - som ju är nödvändigt för viktnedgången - gör hunden/människan svagare vilket resulterar i mindre rörelse (alltså lägre energiförbrukning) än tidigare.

Sjukgymnasten Jacob Gudiol har sammanställt en hel del studier på området och skrivit en del intressanta populärt hållna artiklar om detta: http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/

Men då måste det ju ändå va lite rätt som jag har tänkt, att byta från högenergifoder till ett lightfoder. Nu kan han ju få äta dubbelt men ändå få i sig mindre energi.

Jag hänger inte riktigt med här när det gäller mängden foder, protein och fett m.m...

Om jag jämnför RC Satiety support och bravo så innehåller ju bravo mindre enegi? Får inte ihop det här....hjälp!

Bravo (och Nordic) är bra foder om man ger deras sk "light"-varianter och försöker få hund gå ner i vikt. Det räcker att du minskar givan lite för att vikten ska minska:)

Min tös fick förut 3 burgare per dag istället för rekommenderat 3,5 av deras lätta färskfoder och det räckte gott för att hålla henne i bra vikt. Numera blandar jag själv, men det är av annan anledning.

Håller med, hellre ge hunden ett bra foder som den äter än ett foder den inte äter. Saknas mättnadskänslan hos hunden så kan man dryga ut med rivna morötter o/e finstrimlad vit/rödkål.
Man kan göra samma med VoH om hunden föredrar det.
Veterinärernas foder ger jag inte mycket för, inte heller deras kunskap om hundars nutritonsbehov.

Han fick VoH innan jag bytte nu, men jag va nere på 100 gr om dagen och han ökade fortfarande i vikt. Därför beslutatde jag mig för att byta till Bravo light.
Han kan äta en burgare om dagen ca 150 gr, och det verkar som att han sakta börja gå ned.:) Mätte honom igår runt bröstkorgen och han hade minskat lite. Ska bli spännande och väga honom nästa gång jag är hos veterinären.

Verkar som han är ganska nöjd med den ransonen han får nu, verkar inte speciellt hungrig så få se om han behöver någon mer utfyllnad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka