Rasval, vallhund? Långt!

En kromfohrländer kanske? De påminner om Jack Russels men mera åt sällskapshundshållet och är större. De talar gärna högt om att det kommer någon främling in på gården, om du ser det som något positivt eller negativt.

Nu har jag bara träffat två (olika ägare) men båda drog så fort de fick chansen. Gick inte att ha lösa och verkade ha en enorm jaktlust och vilja att rymma (man riktigt såg att de letade chanser att dra iväg på upptåg). Men de kanske inte var rastypiska och de kan mycket väl ha varit understimulerade och bara fått gå promenader.

Beroende på var du bor kan du få träffa min, skulle vilja säga att hon är ett klockrent exempel på hur de ska vara. Hon går lös överallt, har aldrig i hela sitt liv funderat på att rymma.
Det är en aktiv hund som behöver utlopp för din energi för att vara trevlig, precis som de flesta andra aktiva raser.
Skicka ett pm :)

Nu har jag bara träffat två (olika ägare) men båda drog så fort de fick chansen. Gick inte att ha lösa och verkade ha en enorm jaktlust och vilja att rymma (man riktigt såg att de letade chanser att dra iväg på upptåg). Men de kanske inte var rastypiska och de kan mycket väl ha varit understimulerade och bara fått gå promenader.
Som sagt så finns det två typer. Jakt eller inte jakt. DSG används som jakthund hos vissa medans andra avlar på linjer där jaktlusten är minimal. Min egen satt i morse alá surikat och följde intresserad två harar som rusade runt på ängen kanske 50 meter bort. Han skulle inte komma på tanken att jaga dem men självklart var det spännande att titta på dem :) En DSG ska bo på landet. Koppelpromenader, visst, men det är ingen stadshund utan de ska få vara lösa och spankulera omkring på gården och göra sitt jobb som musfångare, väktare och sängvärmare. Mental stimulans behövs såklart men att spåra upp en mus, hänga på i allt som görs på en gård är den bästa stimulansen liksom.

Som sagt så finns det två typer. Jakt eller inte jakt. DSG används som jakthund hos vissa medans andra avlar på linjer där jaktlusten är minimal. Min egen satt i morse alá surikat och följde intresserad två harar som rusade runt på ängen kanske 50 meter bort. Han skulle inte komma på tanken att jaga dem men självklart var det spännande att titta på dem :) En DSG ska bo på landet. Koppelpromenader, visst, men det är ingen stadshund utan de ska få vara lösa och spankulera omkring på gården och göra sitt jobb som musfångare, väktare och sängvärmare. Mental stimulans behövs såklart men att spåra upp en mus, hänga på i allt som görs på en gård är den bästa stimulansen liksom.

De två jag träffat bodde båda på landet men ägarna kunde inte ha de lösa alls. Gissar att de inte fick så mycket annan stimulans än promenader. Den ena måste ha fått rätt mycket promenader mtp ägaren.

De två jag träffat bodde båda på landet men ägarna kunde inte ha de lösa alls. Gissar att de inte fick så mycket annan stimulans än promenader. Den ena måste ha fått rätt mycket promenader mtp ägaren.
Promenader ger ju enbart motion, inte mentalstimulans så enbart promenader för en sådan typ av hund ger ofelbart understimulerad hund. Sedan krävs det såklart träning för att få hunden att förstå att det inte är okej att jaga för en hund är en hund och även de med lite/minimal jakt i sig triggas av rörelse, att förstå vilka gränser som gäller, hur långt ifrån man kan gå för att hålla sig i komfortzonen osv. men en hund med mycket jakt i sig behöver jaga för att få ut det behovet. Det går inte att tillfredsställa på annat sätt.
Som alltid är det viktigt att välja den uppfödaren som avlar på det man tycker är viktigt :)

Vi har två pumi, ungersk vallhund, de passar bra in. Familjen är flocken, övriga människor är tämligen ointressanta. Finns de som är mer sociala också. Jag har mina med när jag rider, maken när han spelar golf eller tar en joggingrunda. Vi åker ofta iväg i husbilen, ibland för vandring i nåt vackert område. De är roliga, lättlärda clowner. Alltid lösa på gården, vi har inga staket. Den ena har något mera jakt, men stannar efter 20 meter om jag ryter i. Den andra har aldrig stuckit på nåt. Våra tränas och tävlar agility, lite lydnad och jag har börjat med lite rallylydnad. Minus är om man inte vill ha pälsvård, de kammas igenom varje/varannan vecka, klipps för hand en gång i månaden. Det finns de som maskinklipper sina...
De är aktiva, och gillar att hänga med, men kan också ligga i soffan en dag utan att bli knäppa i huvudet.
Vet att en del tycker att de är svåra, men detta är våra första hundar, och vi har inte haft några problem. Man får vara tydlig, men det gäller väl de flesta hundar?

På din beskrivning så tycker jag att det låter som att du är ute efter en aktiv sällskapshund, och sådana finns det många av :)

Om du, likt jag, gillar terries så finns det lugnare varianter att välja bland. Cairnterrier är en hyfsat följsamma, lättlärda, intelligenta och robusta små hundar utan överdrivet stor jaktlust (beror förstås på linjer). De blir heller inte knäppa av att ta det lugnt mellan varven.

Annars kan jag rekommendera dvärgschnauzern. Förvisso innebär det valet en hel del pälsvård men mentalt är dvärgen en trevlig, robust och aktiv liten hund med en tydlig på/av-knapp. Den klättrar heller inte på väggarna om den behöver ta det lugnt några dagar. De flesta hundar går att träna till en på/avknapp, det handlar om passivitetsträning.

Lycka till!

På din beskrivning så tycker jag att det låter som att du är ute efter en aktiv sällskapshund, och sådana finns det många av :)

Om du, likt jag, gillar terries så finns det lugnare varianter att välja bland. Cairnterrier är en hyfsat följsamma, lättlärda, intelligenta och robusta små hundar utan överdrivet stor jaktlust (beror förstås på linjer). De blir heller inte knäppa av att ta det lugnt mellan varven.

Annars kan jag rekommendera dvärgschnauzern. Förvisso innebär det valet en hel del pälsvård men mentalt är dvärgen en trevlig, robust och aktiv liten hund med en tydlig på/av-knapp. Den klättrar heller inte på väggarna om den behöver ta det lugnt några dagar. De flesta hundar går att träna till en på/avknapp, det handlar om passivitetsträning.

Lycka till!
Fast alltså, TS vill ha en hund med vallhundstypens följsamhet. Terrier och schnauzer är ju i regel raka motsatsen, så det känns ju som en jättekonstig rekommendation i det här läget?

Fast alltså, TS vill ha en hund med vallhundstypens följsamhet. Terrier och schnauzer är ju i regel raka motsatsen, så det känns ju som en jättekonstig rekommendation i det här läget?

Med vallhundens följsamhet följer också en massa andra saker som t.ex. ett stort aktivitetsbehov som TS beskrivning inte verkar passa in på. Men jag vet inte. TS kanske vill träna hund så mycket som krävs för att ha en vallhund.

Med vallhundens följsamhet följer också en massa andra saker som t.ex. ett stort aktivitetsbehov som TS beskrivning inte verkar passa in på. Men jag vet inte. TS kanske vill träna hund så mycket som krävs för att ha en vallhund.
Därav att jag skrev vallhundstyp. Det finns massor av såna raser som inte har samma mentala aktivitetsbehov som exempelvis kelpie. T.ex isländsk fårhund, som jag tipsade om tidigare, lapsk vallhund, collie, lancashire heeler... Terrier och schnauzer är ju rätt långt ifrån den mentaliteten.

Kan ju då även lägga till att jag haft både kelpie och islänning. Kelpien kräver mer ja, men för islänningen vore det livet TS beskriver perfekt.

Med det TS skrivit ser inte jag en sällskapshund, jag ser en gårdshund.

Därav att jag skrev vallhundstyp. Det finns massor av såna raser som inte har samma mentala aktivitetsbehov som exempelvis kelpie. T.ex isländsk fårhund, som jag tipsade om tidigare, lapsk vallhund, collie, lancashire heeler... Terrier och schnauzer är ju rätt långt ifrån den mentaliteten.

Kan ju då även lägga till att jag haft både kelpie och islänning. Kelpien kräver mer ja, men för islänningen vore det livet TS beskriver perfekt.

Med det TS skrivit ser inte jag en sällskapshund, jag ser en gårdshund.

Schnauzer och Dvärgschnauzer är gårdshundar ;)

Lycka till!
Tack!

Känner mig rättså nöjd på terrier tyvärr! Tycker vår hund är för hård och tuff egentligen hon är väldigt självständig och jag har ärligt talat blivit lite avskräckt av hennes jakt sida! Hade man som yngre inte full koll på henne kom hon gärna med en hare tex. Tar inte med henne till folk som har katt tex då får hon ligga i bilen (främst för sin egen skull då hon annars slår över och ligger och skakar) försökt med rallylydnad med henne men det gick inte alls då hon inte klarar av att fokusera bland allt som händer! När vi skaffade hönor på gården tog de en månad innan hon slappnade av och kom ner på jorden igen!

Vi tillhör jack Russell klubben och hon är rättså rastypisk med de delarna förstår jag ju men..

Tack alla för många intressanta svar!

Jag är inte super kunnig på hund kan jag inte säga men hoppas på att jag/ vi med stöd ska kunna få en trevlig hund. Går gärna lite kurser och sådär

Är uppvuxen med en samojed/ labrador korsning som jag gick en hel del lydnadskurser med ()lyckades aldrig träna så han kunde vara lös men) han var väldigt positiv till träning och kunde fokusera på mig på banan.

Har med nuvarande hund försökt gå på olika kurser men upplever inte att hon uppskattar det! Har väldigt svårt att fokusera och blir väldigt stressad över hela situationen med andra hundar överallt. Vet inte riktigt om det är pga ras eller individ men. Går vi ut i skogen glömmer hon av oss och all fokus ligger på att leta saker att jaga. För många år sen smet hon när jag och en kompis var ut och plockade svamt. 12 timmar var hon borta innan vi hittade henne på precis samma ställe som bilen stog På när hon smet men vart hon varit de timmarna vet jag inte.
Visserligen övertagen som en problem hund så trode väll aldrig jag skulle sitta här 11 år senare med barn som hon inte ätit upp :grin: och har henne alltid lös på egna gården, trots frigående hönor och sådär men skulle önska att nästa hund mer strävar efter att göra rätt.

Hoppas jag inte upplevs som hel korkad nu men :D

Väcker tråden lite igen då den ramlade över mig :) ville egentligen åter igen tacka er för tankar! extra supertack till @kamomillo :D Satte mig och läste på och jodå en Schapendoes såg ju ut att ha allt man kan önska, vi tog en turné och klämde och kände lite och beslutade oss för en helt bedårande kille. När yngsta sonen var 5 dagar åkte vi 25 mil och hämtade honom, varför inte bara göra allt på en gång?!

På torsdag fyller han ett våran bästa kompis, jag hade inte förstått hur himla himla roligt de är med hund :D sitter i bilen påväg hem från en hel helg med vår rasklubb idag debuterade vi i rally med 77 poäng och igår fick vi vår andra excellent rosett

Ett skällande galet energiknippe som skulle gå genom eld för sin familj! 😍

Väcker tråden lite igen då den ramlade över mig :) ville egentligen åter igen tacka er för tankar! extra supertack till @kamomillo :D Satte mig och läste på och jodå en Schapendoes såg ju ut att ha allt man kan önska, vi tog en turné och klämde och kände lite och beslutade oss för en helt bedårande kille. När yngsta sonen var 5 dagar åkte vi 25 mil och hämtade honom, varför inte bara göra allt på en gång?!

På torsdag fyller han ett våran bästa kompis, jag hade inte förstått hur himla himla roligt de är med hund :D sitter i bilen påväg hem från en hel helg med vår rasklubb idag debuterade vi i rally med 77 poäng och igår fick vi vår andra excellent rosett

Åh, så kul att det blev så bra! Har du någon bild på honom? :D

Så JÄKLA GLAD jag blev! Visst är det en härlig ras!

* Jenny *

Åh, så kul att det blev så bra! Har du någon bild på honom? :D
Självklart hur många vill du ha?! ;):p Men jo jag har men väldigt dåliga kort inser jag när jag skulle visa nu bara för de! Han är lite svårfotad :)
7DCF0290-C801-4664-A18F-B8CC528568C9.webp

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 098
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras Jag och min sambo har funderingar på att utöka familjen med ännu en hund... Idag har vi en underbar liten jack russeltik på tre år och...
Svar
8
· Visningar
3 907
Senast: boccia
·
J
Hundavel & Ras Jag har länge gått i hundköpartankar och har alltid varit inställd på att köpa en jack russel men har mer eller mindre blivit avrådd av...
Svar
15
· Visningar
2 038
Senast: Maadaa
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar