Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu har jag bara träffat två (olika ägare) men båda drog så fort de fick chansen. Gick inte att ha lösa och verkade ha en enorm jaktlust och vilja att rymma (man riktigt såg att de letade chanser att dra iväg på upptåg). Men de kanske inte var rastypiska och de kan mycket väl ha varit understimulerade och bara fått gå promenader.
Som sagt så finns det två typer. Jakt eller inte jakt. DSG används som jakthund hos vissa medans andra avlar på linjer där jaktlusten är minimal. Min egen satt i morse alá surikat och följde intresserad två harar som rusade runt på ängen kanske 50 meter bort. Han skulle inte komma på tanken att jaga dem men självklart var det spännande att titta på dem En DSG ska bo på landet. Koppelpromenader, visst, men det är ingen stadshund utan de ska få vara lösa och spankulera omkring på gården och göra sitt jobb som musfångare, väktare och sängvärmare. Mental stimulans behövs såklart men att spåra upp en mus, hänga på i allt som görs på en gård är den bästa stimulansen liksom.Nu har jag bara träffat två (olika ägare) men båda drog så fort de fick chansen. Gick inte att ha lösa och verkade ha en enorm jaktlust och vilja att rymma (man riktigt såg att de letade chanser att dra iväg på upptåg). Men de kanske inte var rastypiska och de kan mycket väl ha varit understimulerade och bara fått gå promenader.
Som sagt så finns det två typer. Jakt eller inte jakt. DSG används som jakthund hos vissa medans andra avlar på linjer där jaktlusten är minimal. Min egen satt i morse alá surikat och följde intresserad två harar som rusade runt på ängen kanske 50 meter bort. Han skulle inte komma på tanken att jaga dem men självklart var det spännande att titta på dem En DSG ska bo på landet. Koppelpromenader, visst, men det är ingen stadshund utan de ska få vara lösa och spankulera omkring på gården och göra sitt jobb som musfångare, väktare och sängvärmare. Mental stimulans behövs såklart men att spåra upp en mus, hänga på i allt som görs på en gård är den bästa stimulansen liksom.
Promenader ger ju enbart motion, inte mentalstimulans så enbart promenader för en sådan typ av hund ger ofelbart understimulerad hund. Sedan krävs det såklart träning för att få hunden att förstå att det inte är okej att jaga för en hund är en hund och även de med lite/minimal jakt i sig triggas av rörelse, att förstå vilka gränser som gäller, hur långt ifrån man kan gå för att hålla sig i komfortzonen osv. men en hund med mycket jakt i sig behöver jaga för att få ut det behovet. Det går inte att tillfredsställa på annat sätt.De två jag träffat bodde båda på landet men ägarna kunde inte ha de lösa alls. Gissar att de inte fick så mycket annan stimulans än promenader. Den ena måste ha fått rätt mycket promenader mtp ägaren.
Fäller å andra sidan ingentingMinus är om man inte vill ha pälsvård, de kammas igenom varje/varannan vecka, klipps för hand en gång i månaden. Det finns de som maskinklipper sina...
Fast alltså, TS vill ha en hund med vallhundstypens följsamhet. Terrier och schnauzer är ju i regel raka motsatsen, så det känns ju som en jättekonstig rekommendation i det här läget?På din beskrivning så tycker jag att det låter som att du är ute efter en aktiv sällskapshund, och sådana finns det många av
Om du, likt jag, gillar terries så finns det lugnare varianter att välja bland. Cairnterrier är en hyfsat följsamma, lättlärda, intelligenta och robusta små hundar utan överdrivet stor jaktlust (beror förstås på linjer). De blir heller inte knäppa av att ta det lugnt mellan varven.
Annars kan jag rekommendera dvärgschnauzern. Förvisso innebär det valet en hel del pälsvård men mentalt är dvärgen en trevlig, robust och aktiv liten hund med en tydlig på/av-knapp. Den klättrar heller inte på väggarna om den behöver ta det lugnt några dagar. De flesta hundar går att träna till en på/avknapp, det handlar om passivitetsträning.
Lycka till!
Fast alltså, TS vill ha en hund med vallhundstypens följsamhet. Terrier och schnauzer är ju i regel raka motsatsen, så det känns ju som en jättekonstig rekommendation i det här läget?
Därav att jag skrev vallhundstyp. Det finns massor av såna raser som inte har samma mentala aktivitetsbehov som exempelvis kelpie. T.ex isländsk fårhund, som jag tipsade om tidigare, lapsk vallhund, collie, lancashire heeler... Terrier och schnauzer är ju rätt långt ifrån den mentaliteten.Med vallhundens följsamhet följer också en massa andra saker som t.ex. ett stort aktivitetsbehov som TS beskrivning inte verkar passa in på. Men jag vet inte. TS kanske vill träna hund så mycket som krävs för att ha en vallhund.
Därav att jag skrev vallhundstyp. Det finns massor av såna raser som inte har samma mentala aktivitetsbehov som exempelvis kelpie. T.ex isländsk fårhund, som jag tipsade om tidigare, lapsk vallhund, collie, lancashire heeler... Terrier och schnauzer är ju rätt långt ifrån den mentaliteten.
Kan ju då även lägga till att jag haft både kelpie och islänning. Kelpien kräver mer ja, men för islänningen vore det livet TS beskriver perfekt.
Med det TS skrivit ser inte jag en sällskapshund, jag ser en gårdshund.
Det böjer jag mig för! Hävdar dock fortfarande att det finns lämpligare raser om man uppskattar vallhundsmentaliteten.Schnauzer och Dvärgschnauzer är gårdshundar
Tack!På din beskrivning så tycker jag att det låter som att du är ute efter en aktiv sällskapshund, och sådana finns det många av
Om du, likt jag, gillar terries så finns det lugnare varianter att välja bland. Cairnterrier är en hyfsat följsamma, lättlärda, intelligenta och robusta små hundar utan överdrivet stor jaktlust (beror förstås på linjer). De blir heller inte knäppa av att ta det lugnt mellan varven.
Annars kan jag rekommendera dvärgschnauzern. Förvisso innebär det valet en hel del pälsvård men mentalt är dvärgen en trevlig, robust och aktiv liten hund med en tydlig på/av-knapp. Den klättrar heller inte på väggarna om den behöver ta det lugnt några dagar. De flesta hundar går att träna till en på/avknapp, det handlar om passivitetsträning.
Lycka till!
Åh, så kul att det blev så bra! Har du någon bild på honom?Väcker tråden lite igen då den ramlade över mig ville egentligen åter igen tacka er för tankar! extra supertack till @kamomillo Satte mig och läste på och jodå en Schapendoes såg ju ut att ha allt man kan önska, vi tog en turné och klämde och kände lite och beslutade oss för en helt bedårande kille. När yngsta sonen var 5 dagar åkte vi 25 mil och hämtade honom, varför inte bara göra allt på en gång?!
På torsdag fyller han ett våran bästa kompis, jag hade inte förstått hur himla himla roligt de är med hund sitter i bilen påväg hem från en hel helg med vår rasklubb idag debuterade vi i rally med 77 poäng och igår fick vi vår andra excellent rosett
Ett skällande galet energiknippe som skulle gå genom eld för sin familj!
Väcker tråden lite igen då den ramlade över mig ville egentligen åter igen tacka er för tankar! extra supertack till @kamomillo Satte mig och läste på och jodå en Schapendoes såg ju ut att ha allt man kan önska, vi tog en turné och klämde och kände lite och beslutade oss för en helt bedårande kille. När yngsta sonen var 5 dagar åkte vi 25 mil och hämtade honom, varför inte bara göra allt på en gång?!
På torsdag fyller han ett våran bästa kompis, jag hade inte förstått hur himla himla roligt de är med hund sitter i bilen påväg hem från en hel helg med vår rasklubb idag debuterade vi i rally med 77 poäng och igår fick vi vår andra excellent rosett
Ett skällande galet energiknippe som skulle gå genom eld för sin familj!
Självklart hur många vill du ha?! Men jo jag har men väldigt dåliga kort inser jag när jag skulle visa nu bara för de! Han är lite svårfotadÅh, så kul att det blev så bra! Har du någon bild på honom?