Ja, man blir ju det
Men det är viktigt att vara medveten om sjukdomarna som finns i en ras, särskilt med t ex allergi som inte så lätt att diagnostisera.
Vi har haft 8 wachtelhundar, och de har överlag varit pigga och friska. Vi hade en hane som eventuellt kan ha haft artros i armbågarna, han blev halt efter hårda jaktdagar och förtidspensionerades som 7-åring. Han var dock friröntgad. Den sista är dock inte röntgad ännu, han fyllde 1 förra veckan
Det är så klart viktigt att vara noga med vilka linjer man väljer ur, att de är röntgade i flera led tillbaka och även att prata med uppfödaren så klart. Om du vill ha tips om kennlar får du gärna PM:a
Jag tycker att wachteln har ett bra psyke generellt. Sällan några rädslor. Kan upplevas som lite reserverad mot främlingar men är väldigt familjekär. Kan nog upplevas som en enmanshund, men ingen extrem sådan tycker jag. Rätt aktiverad och ordentligt jagad med är det en väldigt trevlig familjehund. Min tik är t ex väldigt präglad på mig, och hon kollar alltid av med mig först om sambon ber henne göra något - men hon ligger lika gärna och gosar med honom på morgnarna
Vi har nästan alltid minst en med oss överallt, oftast har vi tiken och unghunden. Äldsta hanen bor på heltid hos mina föräldrar, tiken på heltid hos mig och unghunden flyttar lite emellan beroende på hur våra scheman ser ut. Jag och pappa samäger dem
Såhär brukar det se ut om morgnarna hemma, detta är dock en bild från när unghunden bara var valp
Eller varför inte såhär, när sambon är borta..