Elinoor

Trådstartare
Står i startgroparna att lägga på grus på blivande rasthage, men vad ska det vara för tjocklek på bärlagret?

Har givetvis dränerat o lägger markduk. Sen hade jag tänkt 0-40 underst och toppa med 0-18 eller nåt liknande. Viktigt att det blir en hård yta som är lätt att underhålla (plocka lortar från)

Sv: Rasthage

Behöver du markduk? När hästar står i grushage blir dom oftast uttråkade och när höet är slut så börjar dom oftast gräva. Har du då markduk som dom får tag på så kan det bli väldigt svårt att återställa, de tycker att det blir en underbar leksak. Jag lade stenmjöl i mina grushagar men på vissa ställen har de grävt upp 0-40 och blandat till en enda röra. Hästarna uppför sig inte som man önskar ibland.

Stenmjöl har faktiskt fungerat bra. När det var nygjort och regnade första gången blev det en enda sörja men nu har allt satt sig och fungerar bra.

OK, fast ingen av våra andra hagar är uppgrävda. Bättre lägga på 0-8 då kanske?

En jag pratat med tyckte 20 cm 0-40 och 10 0-8, det blir dyrt men det är ju viktigt att det blir bra också. Gräver dom 30 cm djupt tror du?

Mina gräver inte i de andra hagarna heller för där finns ju alltid lite gräs. De borde inte gräva 30 cm djupt men mina gräver definitvt djupare än 10.

Det blir nog bra så som du föreslår, gräver de och blandar det så är det ingen idé att bli upprörd. Hästar är hästar. Grushagar är definitvt en bra idé på vintern när det regnat mycket eller när det är tjäl lossning för det sparar dina gräshagar otroligt mycket. Det är bättre med en torr grushage än en gräshage med dynga upp till knäna.

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 264
Senast: Totola
·
Hästmänniskan Skall ju hårdgöra litet ytor i hagen. Tänkte skala av det översta lagret, lägga markduk och sedan grusa. Tänker på de ytor som slits...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 596
Senast: Jejan
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar