Rastgårdar

Jenka

Trådstartare
Ni som har nån slags rastgård till era katter, hur kommer katterna ut till den? Fri tillgång eller inte? Har ni öppet så länge de är ute?

Vi har ingen rastgård men spontant känns det som att låsbar kattlucka borde fungera? Så hade jag nog viljat ha det :)

Vi har ingen rastgård men spontant känns det som att låsbar kattlucka borde fungera? Så hade jag nog viljat ha det :)
Funkar gör det säkert, men dels vet jag inte om jag kan (/vill) hägna in även entren och trappen, dels är jag inte så sugen på att såga i dörren och misstänker att det drar en del vid luckan då.

En bekant har utgång via fönstret, men antar att det bara är öppet varma dagar då.

Jag har en planka ut från fönstret, satt fast mot huset med gamla hyllfästen. Har målat den i samma färg som huset, den har små tvärbräder för grepp, och en "dörrmatta" jag satt fast med häftpistol. Hon kommer in via fönsterkarm och en soffa innanför fönstret som det inte gör något om hon smutsar ner lite. Jag öppnar och stänger för henne, men ibland blir det ett jädra spring fram och tillbaka, så kanske någon gång att jag fixar en kattlucka i fönstret.

Har nätad trädgård ute, förresten.

Har ingen rastgård nu, men i förra lägenheten var rastgården utanför köksfönstret så de gick ut och in genom fönstret. Mer eller mindre fri tillgång till rastgården eftersom fönstret nästan alltid var öppet.

Har en rastgård utanför. Lucka i ytterdörren så de kan gå in och ut som de vill. Jag vill ju helst ge dom en hel trädgård, men det får bli när jag nån gång köper eget hus.
Bilden tagen när rastgården precis var byggd.
20200414_172716.webp

Jag har borrat hål i väggen (stockhus) och i hålet har jag kattlucka (oisolerad :banghead:). Hålet finns i trappuppgången till kallvinden och till trappuppgången finns en dörr. Då jag är hemma brukar jag ha dörren till trappuppgången på glänt så att min katt kan gå ut och in som han vill. Är jag borta längre stunder så brukar jag ha dörren stängd.
Jag har en siames och hade inte riktigt räknat med att han skulle vilja gå ut då det är kallt, men han blir tuffare och tuffare för varje år och vill nog ut och titta (åtminstone med huvudet ut genom luckan) minst en gång per dag även under vintern. Blir nog lite kallt att ha dörren till vallvindstrappan på glänt då. ...men annars är jag väldigt nöjd med lösningen.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
403
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
682
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama