Raspa utsidan av hovarna?

Totola

Trådstartare
Har uppmärksammat att vissa hovslagare (ganska många egentligen.?) raspar på utsidan av hovarna. Har förstått att man raspar lite framme vid tån för att få en plan yta för tåkappan och vid sömmarna för att det inte ska bli vasst... Men ska man verkligen raspa en bit upp på framsidan av hoven och större ytor på sidorna av hoven? Borde inte det påverka hoven en hel del?

Har ingen vidare koll själv förutom att jag hört från ett par håll att det inte är bra och hovslagarna själva (som gör så) tycker inte att det gör någon skada. Ni som har lite mer kött på benen för era åsikter - vad tycker ni och varför? *nyfiken* :)

Sv: Raspa utsidan av hovarna?

Har uppmärksammat att vissa hovslagare (ganska många egentligen.?) raspar på utsidan av hovarna. Har förstått att man raspar lite framme vid tån för att få en plan yta för tåkappan och vid sömmarna för att det inte ska bli vasst... Men ska man verkligen raspa en bit upp på framsidan av hoven och större ytor på sidorna av hoven? Borde inte det påverka hoven en hel del?

Har ingen vidare koll själv förutom att jag hört från ett par håll att det inte är bra och hovslagarna själva (som gör så) tycker inte att det gör någon skada. Ni som har lite mer kött på benen för era åsikter - vad tycker ni och varför? *nyfiken* :)

Som med allt annat så gäller det att göra det med förnuft och utifrån kunskap.

Att "bearbeta" utsidan på hov väggen för att skapa symetri i själva vägghornet är absolut inte farligt. Raspar man bort hela hovväggen in till nästa hornlager som är vita linjen så har man lyckats förstöra hela hovens yttre skyddshorn och då är det illa.

Hovar som har otaliga foderränder,småsprickor deformerad osymetrisk form ska berarbetas till en så jämn,symetrisk form som möjligt. I bland tar det ett par skoningar för att uppnå ett acceptabelt resultat, detta är ofta bättre än att på en gång överarbeta med risk för förskörat vägghorn till följd.

Extremt torrt,hårt,sprucket vägghorn som korrekt bearbetas kommer inom ett par dagar uppvisa en helt annan struktur och friskhet och inom ett par veckor få ett frisk,elastisk skyddande vägghorn.

Själv har jag många ggr bearbetat hela det yttre vägghornet ända upp till kronranden för att få bort alla sprickor,foderränder främst på unghästar som ett par veckor senare skall visat på treårstesten och alla dessa har (hitils) fått 10 på den Veterinära delan.

Jag tror jag vet varför vissa anser att det inte är bra att bearbeta det yttre vägghornet. Svaret brukar vara att man "förstör" glasyrlagret, Forskning visar dock att ngt glasyrlager inte exicterar vilket man tidigare trodde.

Bäst av allt är att efter denna våldsamma bearbetning av det yttre vägghornet så tar det bara ett par dagar innan det yttre vägghornet åter har en hård blank och numera slät yta med ett nytt sk glacyrlager som desutom är elastiskt.;)

Hur går detta till???

Se hästens yttre vägghorn som ovansidan på din nagel och bearbeta den på samma sätt så har du inget att oroa dig för i framtiden.

Om du nu inte bara menar vid tåkappan, utan som C. skriver över ojämna bitar av nästan hela hovens utsida.

De kan med detta numera fixa till dåliga hovvinklar o andra defekter på få skoningar.
Förr fick hästarna gå med dåliga fötter för att det i princip var irreparabelt.
Däremot finns det fortfarande hovisar som INTE gör så, utan raspar runt hoven i nederkant o får en skarp kant till resten av väggen.- ofta för att backa tån.

Om hovisen har en sån där liten "pall" till att sätta upp hoven på- är den uppdaterad. Att den raspas uppifrån.
Det är betydligt mer skonsamto det blir ett bra resultat ganska fort, till skillnad från barfotaverkarnas fila bort ALL hovvägg så att sulans kant blir synlig.

Senast ändrad:

Om hovisen har en sån där liten "pall" till att sätta upp hoven på- är den uppdaterad. Att den raspas uppifrån.
Det är betydligt mer skonsamto det blir ett bra resultat ganska fort, till skillnad från barfotaverkarnas fila bort ALL hovvägg så att sulans kant blir synlig.

Det har jag aldrig sett en barfota verkar göra? :confused:
Vissa barfotaverkare har ju sina ideer om hur man ska rehabilitera olika "problem", men på en frisk hov har jag ALDRIG hört att de skulle fila bort all hovvägg. Var har du sett det någonstans?

De är dock väldigt noga med att runda av, sk "mustangrundning", men då har de altid använt en såndär pall och arbetat uppifrån som en vanlig hovlagare.
Nu pratar jag vildhästmetoden, strasser m.m. tror jag inte nämner någon mustangrundning..

Senast ändrad:

Nej just det.
De filar bort all hovvägg i nederkant- underifrån.
Varför är det så stor skillnad på om hästarna kan gå barfota överallt- utan boots:confused:
Jo för att hovisarna låter den ha lite slityta kvar.
Sen att det slits eller spricker när man mest rider på hårda torra underlag- får man hålla koll o jämna till oftare eller sko- om den sliter för mkt.

Jag har även sett barfotaverkares sk. fångverkning- inte alls lika förnuftig som en skicklig hovis- som har mer kunskap om sjukdomen.

Ja jag hoppas att det skiljer sig åt mellan hur hårt barfotaverkare raspar.

Senast ändrad:

Nu talar jag efter egen erfarenhet.
Min häst var för ett par år sedan väldigt felskodd och jag var tvungen att göra något åt det DIREKT, på veterinärens råd. Mitt på sommaren i semestertider.. Lycka till att hitta en bra hovslagare, det gick alltså inte. Så jag valde att testa en barfota verkare (enligt AANHCP, eller SANHCP som det numera heter i Sverige). Och min häst hade utan tvekan kvar hovvägg ÄVEN i underdel (det var underdelen jag talade om i mitt förra inlägg också).
Han verkade henne ett par gånger tills jag hittade en bra hovslagare som faktiskt var NÖJD med hans verkning. Han slog sedan på sakor och hästen veterinärbesiktigades på nytt och de hade ingenting att kommentera denna gång.

Småsprickor förstår jag varför man vill ha bort, men vad gör foderränder om de är kvar?
Och om det är någon buckla här och där på hoven, spelar det någon roll?
Det är ju ändå uppe i kronranden tillväxten sker, och bucklan har ju redan passerat den.
Förklara gärna olika effekter av olika putsningar, praktiska /estetiska. :bow:

*allmänt riktat*
Att man filar bort ojämnheter kan jag iofs förstå, och att man rundar av hovarnas nederkant när de går barfota hör väl till sunt förnuft? Annars kommer dom ju få svårare att rulla över och bara nöta på hovväggarna tills nederkanten (och ev. mer :p ) är borta ändå..

Men nu tänkte jag mest på de som inte gör det av någon särskild anledning utan raspar väldigt mycket i samband med att de raspar vid sömmarna t ex eller de som raspar mycket vid tån så man börjar misstänkta att de "kapar av" den :p
Är det som coari säger så låter det inte så farligt, förutom biten att raspa för brant vinkel vid tån..

Kollade du länken, det kan ju vara ojämnheter som sagt:
"Hovväggen i tåns spets får ej vara tvärt avhuggen. Dock ska tån raspas tillbaka vid tjock vägg och anpassas efter vita linjen, för undvikande av allt för lång tå, vilket belastar senor och ligament onödigt mycket."

Är det väldigt ojämnt i förhållande till vita linjen kan det nog se väldigt "konstigt" ut med raspningen från början om man är van vid kapningar eller inga åtgärder alls.

Själv har jag många ggr bearbetat hela det yttre vägghornet ända upp till kronranden för att få bort alla sprickor,foderränder främst på unghästar som ett par veckor senare skall visat på treårstesten och alla dessa har (hitils) fått 10 på den Veterinära delan.

Jag tror jag vet varför vissa anser att det inte är bra att bearbeta det yttre vägghornet. Svaret brukar vara att man "förstör" glasyrlagret, Forskning visar dock att ngt glasyrlager inte exicterar vilket man tidigare trodde.

Bäst av allt är att efter denna våldsamma bearbetning av det yttre vägghornet så tar det bara ett par dagar innan det yttre vägghornet åter har en hård blank och numera slät yta med ett nytt sk glacyrlager som desutom är elastiskt.;)

Hur går detta till???

Se hästens yttre vägghorn som ovansidan på din nagel och bearbeta den på samma sätt så har du inget att oroa dig för i framtiden.

Jag har tidigare fått svar av dig på en annan tråd:

"Förklaringen till att hoven är len som babykind beror väl främst på att det yttre vägghornet är överarbetat utifrån raspen. Ska det vara så???

Jag menar är det bra att man raspar bort yttre vägghornets glasyr lager så våltsamt att även tåsprickan som redan på första bilden blir ännu större på den nedre bilden.

Jag förstår faktiskt inte."

I tråden visade jag en bild på min hästs hov.
Där var ingen tåspricka (men du tolkade en skugga av ett grästrå som spricka?) Hovens yttre vägghorn var dessutom inte heller raspat, men strunt samma.

I denna tråden svarar du att det är hur bra som helst att bearbeta det yttre vägghornet! Jag tolkade ditt svar till mig den gången, se ovan, helt tvärtom. :confused:

Är det väldigt ojämnt i förhållande till vita linjen kan det nog se väldigt "konstigt" ut med raspningen från början om man är van vid kapningar eller inga åtgärder alls.

Fast det jag tänker på är inte "åtgärder". Utan normal raspning men ovanligt mycket :p (hade en häst utan ojämnheter på hovarna som fick mycket raspat på utsidan av minst 2 olika hovslagare)

Det kanske berodde på ngt.
hur stog den på sina hovar?

Just då stod den rakt och fint. Och hade den inte gjort det (osäker på hur det var precis från början) så berodde det garanterat inte på skoningen utan övriga fysiken, ganska meningslöst att rätta till sånt med verkningen är min åsikt. Den stod lite under sig bak och fick ganska skarp vinkel mot marken på hovarna bak om det har någon betydelse.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 938
Senast: Centaur
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 037
Senast: Boj
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 812
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?