Raspa tänder?

B

Belleriet

Hur ofta raspar ni era hästars tänder?
Gör ni det över huvudtaget?
Varför/varför inte?
Vissa säger att de ska raspas mint 1 gång/år medan andra inte gör det alls.
Tacksam för svar!

Sv: Raspa tänder?

Har alltid kollat tänderna en gång om året, dock inte alltid som det behövts raspas. Varför? Tja, varför inte? Det är mitt ansvar att se till att hästen mår bra, och en häst med dåliga tänder mår inte bra.

Nu ska han kollas en gång i halvåret efter att han fått en extratand som vuxit ut snabbt och som stört honom. Har bland annat orsakat kolik eftersom han inte tuggat ordentligt.

Kollar en gång om året och följer upp med extra koll om det behövs. Varför?? Jo för att mina hästar ska må bra och fungera så bra som möjligt. Att inte ha vassa hakar och ojämna tänder som gör det svårt för dom att äta eller stör när dom har bett i munnen. Vill att mina djur ska ha det så bra som det går. Tänk dig själv, det är inte kul att gå runt med tandvärk eller sår i munnen. Varför inte kolla så slipper hästen att få ont. Den kan ju inte tala om när den har problem.

När veterinären kommer och dom ska vaccineras dvs i gång per år. Ibland behövs det raspas i bland inte:)

Kollar minst en gång per år på de med normalt bett. Min häst måste raspas varje halvår då hon får vassa kanter annars.

Ja håller med ovanståendes inlägg, en gång/år kollas tänderna. Behövs de raspas så görs de det annars blir det att vänta till nästa år (om inget händer som gör att jag misstänker att han behöver raspning) Ja varför?? Tänderna behöver kollas, hästar ska ju äta från marken hela tiden och egentligen endast grovfoder är det dem är födda till så när vi ger dem mat från ex krubban eller i hönät osv så blir det fel så tänderna behöver kollas. Sen är det ju vargtänder osv osv osv

Hej!

Jag låter vet kolla och raspa tänderna på min häst var 6:e månad. Har även haft ut en "riktig" hästtandläkare och kollat tänderna.
Varför? Det märks tydligt i ridningen när det är lite jobbigt med tänderna. Blir vassa kanter som skaver, säkert inte speciellt skönt.

Självklart raspas tänder endast vid behov!
Däremot ska de undersökas av utbildad hästtandläkare årligen. Raspa gör man dock sällan så ofta enligt min erfarenhet, men det beror förstås på hästen.

Låter vetrinären kolla hästarnas tänder när h*n är ute hos oss.(Minst en gång/år) Har aldrig behövt raspa dem under tiden vi har haft hästar. Föredrar att inte raspa eftersom jag hört att lika mycket man raspar på ovansidan försvinner från tandens rot. Har tyvärr ingen direkt källa på det.
Men om de har vassa kanter är det självklart att man får göra det ändå.

Min vallack ska till hästtandläkare nu i april eftersom han har känts lustig i munnen och jag vill kolla igenom ordentligt så att jag kan utesluta problem med tänderna.

Föredrar att inte raspa eftersom jag hört att lika mycket man raspar på ovansidan försvinner från tandens rot. Har tyvärr ingen direkt källa på det..

Hästens tänder slutar aldrig att växa. Så för varje mm hästens tänder växer så blir det 1 mm mindre rot. Så visst, det du raspar bort påverkar roten. Men det är ju å andra sidan det hästen själv skulle slitit ner om den slitit rätt.

Så, att raspa ner en vass kant/hake spelar ingen roll, där gör du bara det hästen själv borde ha gjort om den slet jämnt, däremot att slentrianraspa fast det inte behövs, det förkortar tandens livslängd då man tar ner det som inte skulle ha nötts bort än.

Jag kollar tänderna 1-2 ggr per år i normalfallet, raspning/slipning vid behov, dvs för vissa blir det varje år, för andra inte alls och för ytterligare andra vartannat år.

låter veterinären kolla tänderna på mina hästar vid behov. Alltså om hästen äter konstigt eller tar bettet på ett sätt den inte brukar.
T.ex. nu ska jag låta vet kolla mitt sto i munnen då hon hänger på en töm i körningen..
Finns ju ingen anledning att raspa tänder som inte hästen har problem med.

Min första häst hade jag i åtta år, han raspades två eller tre gånger under dom åren, men kollades i munnen en gång per år i samband med vaccination. Den hästen var tjaffsig i munnen, men det berodde inte på tänderna då han iprincip aldrig behövde raspas.

Båda mina kollas med jämna mellan rum om det behövs göras något ca 1-2gånger per år.

Häst 1: unghäst 5år raspad en gång.

Häst 2: 13år raspad 4gånger, kunde ha tagit lite och ofta men väntar alltid lite extra och tar mer pga att det krävs lugnande, brems och tvångsspilta för att det ska gå... oftast är hon dräktig och då vill man ju helst inte ge lugnande.

Kontrollerar tänderna i samband med vaccinationen, 1 gång/år. Och som många andra skrivit så ibland raspas det och ibland inte :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: Jeps
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka