Raspa tänder ?

S

shalooj

Hur ofta raspar ni tänderna på era hästar? HUr ofta ska man göra det (i regel) ?

Tror att de är dags snart men är inte säker..Gått ca 2 år (kanske lite för långt)

Sv: Raspa tänder ?

jag har inte haft tandläkar´n på min häst sedan ett år tebax. men jag ser på hennes bajs att hon tuggar bra och tänderna se fina ut när man tittar i munnen.
En gång per år ska man nog raspa om man ska vara noga, speciellt på äldre hästar. Min är iof bara 9

bör kollas en gång om året. men har den en problem mun kan det behövas oftare.

Så länge jag inte misstänker att det finns något problem använder jag inte tandläkare, utan min "vanliga" veterinär. Hon får då titta ca en gång/år. Skulle Det vara något som inte är som det ska eller är mer avancerat än att "bara" raspa bort ett par hakar så vänder jag mig till utb. tandläkare ist. Det har dock inte behövts hittils :D

Ullis

shalooj skrev:
Hur ofta raspar ni tänderna på era hästar? HUr ofta ska man göra det (i regel) ?

Tror att de är dags snart men är inte säker..Gått ca 2 år (kanske lite för långt)

Beror ju på hur hästens bett (alltså tuggytan) ser ut, hur gammal hästen är osv.

En regel är väl att man ska KOLLA hästens mun cirka 1 gång/år. Om det sedan behövs raspas eller inte är ju en annan sak.

Min pålla har ett väldigt bra bett (enligt veterinären) och min pålla har endast blivit raspad 3 gånger i hela hennes liv (hon är 8 år), däremot har hon blivit kollad oftare, men alltså inte behövts raspats.

/Lizzie

Jag låter vet kolla varje halvår. Min häst brukar behöva raspas så pass ofta

Jag har aldrig raspat tänderna på mina hästar och enligt veterinär så har de ovanligt bra tänder.. de får mycket grovfoder så att tänderna slits ner.. men självklart håller ja koll så de inte blir några fel i munnen

När ni behöver raspa tänderna på era hästar, åker ni till klinik (isf, vilken?) eller tar ni ut veterinär? Lite nyfiken ;)

Min häst kollas av hästtandläkare en gång om året, och då åtgärdas eventuella problem. :)

Hej
Har en hästtandläkare (ja, jag vet att det inte finns några riktiga utbildningar för detta) som kommer mellan vart tionde till tolfte månad. Hon är jätte duktigt och arbetar till vardags som människotandläkare och har vidarutbildad sig på hästtänder i USA.
Hon tar sig tid med varje häst, hon pratar och klappar nog varje häst lika lång tid som det tar för henne att raspa. Hon tycker det är jätte viktigt att ingen häst är rädd när behandlingen genomförs.

En gång om året sederas hästarna och deras munnar kollas noga med lampa av veterinär som utbildats av TL. Inget onödigt raspande här utan dyker det upp ett problem identifieras det och åtgärdas omgående.:cool:

Jag låter raspa honom ca. 1ggr per år, så det är dags nu i mars:D
Han får lugnande av vet. hemma i stallet och så raspar hon. Men han kan även raspas utan lugnade, har t.o.m. dragit två tänder utan. Men det vill inte vet. göra så han får lov att bli lite groggy;)

När han var yngre var dom tvungen att raspa honom jämt! Jag minns inte hur ofta, men ofta var det....

det beror helt på hur hästen sliter sina tänder.
jag har 3 hästar där de alla är olika.
den ena behöver 2 ggr per år, den andra varannat år och den tredje varje år...

*lån*

Åk till tandläkare istället för att raspa!
Raspningen slipar bara ner andra tänder, vilket man märker när hästen blir äldre, då kanske den inte har några tänder kvar :smirk:

Yeahnny skrev:
*lån*

Raspningen slipar bara ner andra tänder, vilket man märker när hästen blir äldre, då kanske den inte har några tänder kvar :smirk:
Hur ska man göra om närmsta tandläkare bor X antal mil bort:(

Kikade i min 23åriga gosses mun härom dagen, fina tänder och inga problem med att tugga.Så ännu ingen tandvård här inte.

Mount Never Rest skrev:
Hur ska man göra om närmsta tandläkare bor X antal mil bort:(

Flytta? ;)

Skämt åsido, vet att det kan vara svårt för er däruppe.
Men kanske ni kunde gå ihop ett gäng och få dit en tandläkare?

Yeahnny skrev:
*lån*

Gäller definitivt inte en korrekt utförd raspning föregången av en ordentlig undersökning o utförd med rätt rasp för ändamålet .
En del "hästtandläkare" ägnar sig verkligen åt att slipa ner tänder!
PL

Yeahnny skrev:
Flytta? ;)

Skämt åsido, vet att det kan vara svårt för er däruppe.
Men kanske ni kunde gå ihop ett gäng och få dit en tandläkare?
Det har vi gjort en gång, men jag vet inte om det var värt det...
Dom raspade runt lite och drog 2 mjölktänder, inget mer avancerat än vet. och enligt dom så hade han inga problem med bett etc...
Fast jag vet ju inte hur seriösa dom var i.o.f.s.:smirk:

Kollar ca var 10:e månad.

Om det gått så långt att hästen inte kan tugga ordentligt så är det ju onekligen ganska allvarligt. :crazy:

Vi lät hemmaveterinären kolla förr. Men för några år sedan var jag på klinik med en av hästarna för att dra en vargtand och en "specialutbildad tandmänniska" gjorde detta. Då visade det sig att hästen hade sår i ena kinden efter taggar på de innersta tänderna. Det är inget som vår vanliga vet. sett och att se det själv genom att titta i munnen utan munstege och lampa är ju inte ens att tänka på. Efter det kollas alla våra hästar av en "tandläkare".

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama