Rasp på framknät?

S

Svalina

Hästen i fråga har typ rasp, små krustor på baksidanav ena fram knät, inte nån ting på dom andra benen. Och h*n blir irriterad när man ska ta hand om det. H*n lyfter på benet, kan även börja slå med det. Men hästen är inte halt eller visar några andra tecken :crazy:
Eller är den bara irriterad. :crazy:
Är det nån som vet om någon ting liknande? Vad skulle ni ha gjort?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Rasp på framknät?

sök på fotskabb här på hästvård, kan vara det. är det ett kallblod? dom är mer utsatta av fotskabben än ikke hovskäggshästar.
annars kan det vara vanlig rasp, behandla det då som rasp/mugg!

Min förra häst hade problem med det på vintrarna. Det enda vi tyckte hjälpte var att klippa henne i "knävecken" samt smörja med mjukgörande salva (Spensalva använde vi, superbra) och pilla bort krustorna försiktigt.

Jo, de är ett kallblod. Har läst på om de med fotskabb. Och det verkar mer som de är rasp i så fall. För den andra hästen i stallet ( dom är bara två) har inga symptom alls.
Om jag inte minns helt fel så behandla vi nog dom för fotskabb för flera år sedan.

Bara hålla tummarna för att de inte är den skiten igen :p

Om ni haft det förut och behandlat så kan det mycket väl vara det ändå. Jag vet mycket få som blivit av med det för all framtid. Det räcker ju att några få blir kvar så förökar de sig igen. Det tar ju sedan ett tag innan stammen växer till sig så mkt att hästen visar det igen. Yttre förutsättningar som temperatur, tjocklek på päls etc påverkar också hur fort de växer till sig.

Jag skulle nog fundera en gång till om det inte var det. Båda måste inte vara drabbade samtidigt, det är fullt möjligt att bara den ena har symptom. Jag tycker det är oroväckande att den har ont på benen och inte vill att du pillar, särskilt om den varit skabbdrabbad förut.

Verkar som att det är rasp. Har behandlat det effektivt och det har minskat till obetydligt nu. :)

Skönt om det vore så. Håll ögonen öppna ordentligt ändå. Eftersom huden blir irriterad av skabb och mottaglig för andra infektioner så är det vanligt att de drabbas av mugg/rasp som en följd av den skadade huden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025