rasp? *bilder*

mumrikan

Trådstartare
Har lagt ut dessa bilder för 2-3 månader sedan och fick då ett tips om att det kunde vara rasp.

detrenaochdetgalliga.jpg

nrbildknutigtbakben.jpg


Masserar med tvål varje dag och lägger alkoholbandage en gång i veckan (fick tipset av Ragge och vi kom fram till att sjukhussprit skulle funka lika bra som alsol vilket inte finns här i Bolivia)

Veterinären här har aldrig hört talas om mugg eller rasp, men har nu en annan häst med liknande symtom. Hon kallar det begynnande lymfangit, men säger att hon inte hört talas om något bot. De blir utdömda eller satta i avel om de har tur att vara ston.

Efter tvål och spritkur i typ två månader kanske man kan ANA att det är LITE bättre men knappt Jag vill ha fler tips, både på vad det kan vara och vad man kan göra åt det.

Det är alltså hårda knutor, vindruvsstora ända upp på hasen, mest på insidan, pälsen är alldeles raggig, som på kotan och i karleden spruckit upp i muggliknande sår.
 
Senast ändrad:
Sv: rasp? *bilder*

Först undrade jag vad det var för en veterinär inte visste vad mugg eller rasp var:crazy:

det jag tycker funkar bäst mot det problemet är att skrubba med grönsåpa varannan dag och skälja noga. Smörja på tjärsalva eller helsoan. Men om det nu är mugg kan jag inte svara på, tycker dock inte det ser ut som det sådär spontant:confused:
 
Sv: rasp? *bilder*

Om inte veterinären vet vad rasp och dylikt är så bör du kontakta en annan veterinär som är mer kunnig så att du kan reda ut vad det är för problem din pålle har!

Och vad jag vet så är lymfangit blodförgiftning och hela benet svullnar upp väldigt mkt, det sker på noll tid!
 
Sv: rasp? *bilder*

*KL*

E nt hovarna lite långa, eller d e bara vinklen?
 
Sv: rasp? *bilder*

Mitt sto hade liknande krustor på benet (bakkotorna) förra våren. Veterinären stod frågande, ville inte ta någon sårodling då det ofta bli falska resultat pga de mer "naturliga" bakterier som finns på hästen.

Jag fick efter många om och men tips om att det kunde vara hovskabb. Inte för att hon har något hovskägg att tala om, och inga typiska "mjäll" men efter att ha testat ALLT så var jag desperat... Behandlade benen med switch och utslagen minskade för att sen försvinna! Upprepade några gånger och det har *peppar,peppar* inte kommit tillbaka!

pemi
 
Sv: rasp? *bilder*

Splittan skrev:
Om inte veterinären vet vad rasp och dylikt är så bör du kontakta en annan veterinär som är mer kunnig så att du kan reda ut vad det är för problem din pålle har!

Och vad jag vet så är lymfangit blodförgiftning och hela benet svullnar upp väldigt mkt, det sker på noll tid!

Som ni andra kanske förstått bor jag i Bolivia och här är mugg o rasp ett (tills nu) okänt fenomen.
Har hästen på ett stall med ett hundratal hästar och en heltidsanställd veterinär. Hon räknas som den bästa på hästar häromkring. Men när det är något hon inte kan kontaktar hon sina kolleger i Cochabamba eller Sta Cruz(typ en resp två dagars resa härifrån med bil)

Hon har bett mig specifikt att fråga folk i Sverige och England där det finns ett bredare hästkunnande eftersom det nu finns en häst till på stallet med samma symtom.
 
Sv: rasp? *bilder*

pemi skrev:
Mitt sto hade liknande krustor på benet (bakkotorna) förra våren. Veterinären stod frågande, ville inte ta någon sårodling då det ofta bli falska resultat pga de mer "naturliga" bakterier som finns på hästen.

Jag fick efter många om och men tips om att det kunde vara hovskabb. Inte för att hon har något hovskägg att tala om, och inga typiska "mjäll" men efter att ha testat ALLT så var jag desperat... Behandlade benen med switch och utslagen minskade för att sen försvinna! Upprepade några gånger och det har *peppar,peppar* inte kommit tillbaka!

pemi

Hovskabb? Har jag faktiskt inte hört talas om. Men kan det vara det? Vad tror ni andra? Sitter ju på min häst ända upp på hasen.
Vad är switch?
 
Sv: rasp? *bilder*

Hej,

Jag hade något liknande på min häst. Jag skrapade av alla krustor, schamponerade henne med lusschampo för hundar, väntade tills det torkat, och sprutade sedan hela benen med avlusningsspray och gnuggade in det i huden (Frontline 500 ml) för hund och katt. Sedan hällde jag Switch pour on (fästingmedel för hästar) längs ryggraden på hästen. Upprepade schamponeringen och sprayningen med en veckas intervall i ca 4 veckor och besvären har försvunnit. Jag gjorde även en dunderavmaskning med Ivemektin två dagar i rad, under behandlingsperioden.

Om du har en häst som står inne mycket kanske du bör tömma boxen och tvätta ur med desinfekterande medel.

Hästar är extremt känsliga för smutsigt vatten. Se till att din häst alltid har vatten som du själv inte skulle tveka att dricka. Smutsigt vatten går direkt till levern och leverskador visar sig ofta i huden på hästar. Avmaska också regelbundet, ge gärna en dos till efter 14 dagar om du är osäker. Hur är din häst annars i pälsen? Är den fin och glansig? Har den tjockare hår (skägghår) som växer nära huvudet på halsen?

Angående fotskabb som min häst hade titta här:

http://www.svenskatinker.se/art_fotskabb.html
 
Sv: rasp? *bilder*

Alkemisten skrev:
Jag skrapade av alla krustor, schamponerade henne med lusschampo för hundar, väntade tills det torkat, och sprutade sedan hela benen med avlusningsspray och gnuggade in det i huden (Frontline 500 ml) för hund och katt. Sedan hällde jag Switch pour on (fästingmedel för hästar) längs ryggraden på hästen. Upprepade schamponeringen och sprayningen med en veckas intervall i ca 4 veckor och besvären har försvunnit. Jag gjorde även en dunderavmaskning med Ivemektin två dagar i rad, under behandlingsperioden.

Avmaska också regelbundet, ge gärna en dos till efter 14 dagar om du är osäker. Hur är din häst annars i pälsen? Är den fin och glansig? Har den tjockare hår (skägghår) som växer nära huvudet på halsen?

1. De knutor han har ömmar och är inte som krustor man kan skrapa av utan som stora knölar man skulle behöva skära upp med skalpell. En del har öppnat sig och skrapar vi och tvättar med mild tvål. Men jag vet inte hur vi ska få upp de andra.

2. Om det är något lus- eller fästingangrepp borde man inte kolla det först innan man gör en sån behandling?

3. Jag vet faktiskt inte hur de gör med avmaskning här, tror inte det görs regelbundet om det ens finns avmaskningsmedel. Kanske kan köpa med från Sverige nästa gång jag reser.

4. Han har nu lite vinterpäls (vinter och kallt här nu) men är i övrigt ganska fin i pälsen, har inget tjockare hår vid huvudet. Det enda ställe hans päls inte är fin är just på det dåliga bakbenet. (ni kan ju se skillnad mellan de två benen)
 
Sv: rasp? *bilder*

Nej då är det säkert inte fotskabb. Fotskabben gick att skrapa bort. Men om det är svullnader som du beskriver tycker jag inte heller det låter som rasp eller mugg.

Däremot kan parasitangrepp yttra sig som på din häst. Ni har säkert en del läskiga andra parasiter i Bolivia - no doubt! Eftersom bara ena benet är drabbat kanske det är just vad din veterinär beskriver någon form av infektion som sprider sig mot lymfan.

Angående avmaskningen Ivermectina heter den verksamma substansen på spanska det finns aldeles säkert i Bolivia! Jag kollade google!
Du kan utan tvekan få tag på det på ett apotek eller i djuraffären, om inte får du fråga din veterinär om ett recept.

Ge dubbel dos, dvs.. två dagar i sträck. Ivermektin tar många parasiter även om de inte lever i inälvorna.

Läker såren när de öppnat sig?
Har ni provat med antibiotika i såret?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 554
Senast: cirkus
·
P
Hästvård Först lite bakgrundsinfo. Min häst trasslade in sig i staketet i somras och ådrog sig en ful skada i karleden. I september var det...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: Labero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp