@Sesca Jag tänker att om det är en Cocker du vill ha så är det där du bör anstränga dig att hitta en lämplig uppfödare
Det är väl en ganska vanlig ras så utan att vara insatt gissar jag att det finns en del att välja på. Du kan ju maila ett gäng uppfödare vars avelsinriktning ser ut att passa dig och ställa mer ingående frågor, bland annat om förväntad storlek på kommande valpar. Att be om att få hälsa på är också att rekommendera, så kan du också fråga om storlek och vikt på hundarna du får träffa – kanske känner du att det där kilot du helst vill ha under standard inte är så jätteviktigt i praktiken.
Angående att klippa ner hundar så vet jag att det tyvärr är lite tabubelagt i många kretsar, det cirkulerar ju bland annat myter om att dubbelpälsade hundar
alltid mår sämre av att klippas ned trots att så faktiskt inte är fallet. Inom papillon vet jag att många tycker att det är lite "hädelse" att klippa ner rasens signum, öronfransarna. Om du är säker på ditt syfte och din preferens så behöver du ju inte ta illa vid dig av kommentarer om din klippta hund, tänker jag.
Jag rekommenderar att släppa det tråkiga klimatet i Facebookgrupperna, det är kanske inte ens representativt för uppfödare och rasentusiaster i stort, och fokusera på avelsdata och direktkontakt med uppfödare så kan du sålla därefter