Raserianfall i hagen. Nån som varit med om liknande?

C

Cim

Hej!

Häromdagen fick min häst (eng. fullblod, valack) ett raserianfall i hagen. Han blev insläppt tillsammans med en shettis (sto) som han tidigare gått med i två år utan problem. Denna sommar har han dock gått i en hage med andra hästar, varav ett sto med föl, men träffat shettisen så gott som dagligen.

Han sprang efter insläppet direkt ner till shettisen och jagade henne, bet och sparkade henne. Jag har själv räknat till c:a 5-7 bitmärken där pälsen försvunnit och ett där det gått hål på skinnet. Hon föll minst en, antagligen flera gånger och då försökte han stampa på henne, detta såg stallägaren när hon kom springande. Detta höll på kanske 20 minuter tills någon upptäckte vad som höll på att hända. Stallägaren röt till ordentligt och då avbröt han sig. Det gick därefter att få tag i honom utan problem och han gick snällt och fogligt med ut. Ungefär som att stänga av honom med en kontakt.

Själv var jag inte närvarande vid tillfället och har inte mer exakta detaljer. Någon som varit med om något liknande och som har en teori? Bland de saker som vi själva tänkt på har varit om hans kontakt med fölet kan vara en orsak, likaså att shettisen hela sommaren har gått ihop med en ny häst som min häst visserligen är boxgranne med, men aldrig gått i samma hage som. Han har inte blivit riden så mycket det senaste, men jag tycker ändå att ett sådant här anfall är ett lite väl häftigt sätt att få utlopp för överskottsenergi. Han går in en stor hage med möjlighet att röra sig och fram till nu med hästkompisar. :confused:

Nån som varit med om liknande??? :confused:

MVH Cim

Sv: Raserianfall i hagen. Nån som varit med om liknande?

Ännu ett exempel på att man aldrig någonsin kan lita på en häst till 100.....

Jag hade 2 hästar hemma som var som ler o långhalm, en nordis och ett vbl...nordisen skickade jag iväg på träning och han var borta i ca 6 månader...när han kom hem så var vbl helt vansinningt galen på honom...det gick aldrig att ha ihop dom igen.

Hästar är djur och beter sig som sådana....

Mitt arabiska fullblod som jag hade tidigare släpptes ihop med ett engelskt fullblod som stod på stallet. Både var rätt okomplicerade så vi blev helt överrumplade av det engelska fullblodet som blev helt galen. Han jagade min arab i 180 i hagen, ögonvitorna lyste. Jag vågade inte ens gå in i hagen men ägaren till den andra hästen fick hjälp att hålla det engelska fullblodet från min häst tillräckligt länge så jag fick tag i honom och kunde ta honom ur hagen. Vi förstod inte varför det blev som det blev men de fick gå i varsin hage med andra kompisar efter det. Vi vågade aldrig prova att släppa ihop dem igen.

Var och kollade på en stallplats förra sommaren, stallägaren hade då som krav att hästen skulle vara snäll mot andra hästar i hagen (lite svårt, eftersom hästar är så oberäkneliga).. Hennes lilla shettis hade nämligen gott ihop med 2 stora hbl som var hur snälla som helst och sedan hade dom släppt in en ny häst, en korsning nordis/hbl som hade kastat sig på shettisen på direkten och shettisen hade ramlat och hamnat på rygg, då hade den nya hästen ställt sig och stampat och hoppat på magen på den stackars shettisen ( :cry: ) så stallägaren hade tagit en longerpisk och gjort ungefär samma sak på korsningen :smirk:

Inte för att man ska tolka djurs beteenden efter människor, men: Där jag bodde förut så hade vi min shettis gående tillsammans med en massa hästar, bla en korsning varmblod/arab. Den här korsningen var väldigt ranglåg, och shettisen jagade undan honom vid matdax, och ville inte ha honom nära i övrigt heller. Hon var inte "onädigt" dum med honom, utan bara då han var för nära som sagt. En dag, så fick korsningen ett "bryt" och insåg sin egen storlek och styrka... Jag såg själv hur han testade först med flockledaren och när det inte gick så gick han på nästa häst i rangordningen, osv. Han jagade den stackars shettisen i TIMTAL... Förvisso fick hon enligt mitt mänskliga sätt att se igen för sina tre års terror, och det enda han gjorde var att springa och jaga henne och bita henne när han kom åt. Det här kom alltså på fem minuter, jag var ute på gården och såg att det blev livat i hagen.

Dom fortsatte att gå i samma hage, men korsningen blev snart odräglig och jagade shettisen hela tiden, inte bara vid matning, så han blev efter många om och men förflyttad till en annan hage.

Jenny

Min travvalack kan bara gå med ston i hagen, men har honom ensam för att han vill gärna "ha kul" när de brunstar. Han är så dominant i sitt psyke att han skulle äta upp en shettis. När han var ett år smet han in till en hingst o skulle visa vem som va störst bäst o starkast. Mot folk är han jättesnäll men jag har åxå tränat mycket från marken att han ska stanna o backa o gå framåt utan att jag tar i honom, endast med kroppsspråket. Funkar bra även om han kan kolla mig ibland om jag verkligen menar det fortfarande.
Kommer det in nån obehörig i hagen blir den genast utkörd! Senaste exemplet är en stackars räv som villat sig dit! Tjurarna i hagen brevid får inte komma för nära de heller.
Och stallägarns "grannis"-hund vill gärna leka men har fått se stora hästtänder på nära håll stackarn!
Nu låter han som värsta tyrannhästen men det är han defenitivt INTE!! Bara väldigt noga med vem som kommer i hans närhet....

har varit med om precis samma sak! en supergo valack som stod i samma stall som min sköthäst står i, gav sig på ett shettissto helt utan anledning! han sprang efter henne och högg och bet henne, det var riktigt otäckt. han hade dessutom stått i samma hage som henne i ca 1 år.. helskumt!

Min häst gjorde precis likadant nu i somras. Han släpptes på bete med 2 valacker som han gått med plus ett sto som han inte kände vid det laget, utan problem. Men så släppte de in en islandsvalack och min häst blev bara galen, jagade islänningen genom hagen fram och tillbaka ett par dagar i sträck. Eftersom min häst hade dålig kondis och islänningen var i full kondis just då så gick det bra eftersom min häst blev trött och gav sig emellanåt (behövde återhämta sig). Efter en två tre dagar så slutade han med sina små "jaga-islänningen-turer", och islänningen fick till slut stå väldigt nära de andra (de stod i så gott som samma flock).
Islänningen flyttade tillbaka till sin gamla hage och sitt gamla sällskap efter ett tag (av andra skäl än min häst) och min valack fick stå själv med två ston i ungefär en månad. Så kom det en ny valack som skulle få gå på bete med våra, men vid första insläppet så drog min häst efter, precis som med den andra islänningen; men denna islänning hann han ikapp och bet tag rejält över halsen och jagade ned honom i bäcken. Vi gav snabbt upp tanken att låta islänningen gå där (han mådde nog betydligt bättre av att gå ensam än att gå med våra hästar!).

Vad jag tror är att i alla fall just min häst försökte förklara ställningen för den nya hästen. Sedan har han valt ett FULT kroppspråk och som ägare skäms man som attans (även om man inte kan rå för hur hästen beteer sig mot andra när man har köpt en redan fullvuxen häst). Men eftersom han accepterade den första islänningen efter några dagar så verkar det ju som att han "bara" ville säga "försök inte med mig inte" eller "kom inte här och tro att du är något".

De flesta här verkar ha haft hagsituationer som har ändrats, och om flocken ändras, så måste reglerna omformuleras (enligt vissa hästar). Sedan att de beteer sig helt bängt för att sätta upp sina regler är mindre bra. Själv skulle jag INTE våga släppa in min häst till någon som är som min; även om min ger sig efter någon dag så kan det hända något under de dagar som han terrroriserar den andra häststackaren.
Jag slår vad om att om man släppt in samma islänningar medans min häst stått själv så skulle han inte ha reagerat lika överdrivet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Varför vallar min häst den andra i hagen? Kan man få honom att sluta med detta? Just nu går min häst själv i hagen, eftersom det...
2
Svar
29
· Visningar
11 710
Senast: Martina_m
·
Hästvård Vet knappt vart jag ska börja... Min lilla åring blir 15 månader på söndag. Han står för tillfället med sin tolfte hovböld. Han har...
2
Svar
32
· Visningar
4 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka