rapsprotein

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har hittat en möjlighet att köpa rapsprotein från en gård i närheten, vilket jag funderar på för att slippa ge soja - och för att andra proteinkoncentrat antingen är snuskdyra eller svåra att hantera.

Nyfiken på om någon här har testat att fodra med protein från raps?
(gården ifråga pressar egen rapsolja och ger rapsproteinet till korna, så jag frågade dem helt enkelt om de kan sälja lite...)

Jag har sökt lite bakåt här på sidan och hittat ett smbrpvärde på typ 280 g/kg ts.

Sv: rapsprotein

Jag har fodrat lite med rapsprotein, och en vän till mig har använt det i många år till både unghästar, fölston, gamla hästar och grisar. (Flera år innan Scan "uppfann" den fantastiska Rapsgrisen... ;))

De gillar det och det är väl mer mångsidigt än t.ex. soja.

Som jag förstått det bör man analysera det foder man köper, eller be att få en analysrapport från det aktuella tillverkningsstället, eftersom det varierar hur mycket olja olika producenter pressar ur rapsen. Mer olja kvar i restprodukten = lägre proteinvärde.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, vet inte om detta redan är besvarat, är rätt ny, men har försökt söka både här på Buke och på Google. Men antingen fattar jag inte...
Svar
4
· Visningar
2 029
Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 136
Senast: Masse
·
Foder & Strö Har sökt ett foder till ponnyer nu i princip hela vintern, utan att få tag på ett som har passat bra. Problemet är att ponnyerna är...
Svar
15
· Visningar
1 480
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama