Rapsolja i hovarna?

Bonita4

Trådstartare
Tänkte pröva att ha olja i hovarna för att minska styltorna, kan man ta rapsolja eller kan det på något sätt förstöra hoven/skorna? :confused:

Sv: Rapsolja i hovarna?

jag brukar ha det men man ska se till att det inte blir regelbundet för oljan hindrar så att hoven tar upp fukt från backen, vilket är en naturlig process.

Eller så kan du ju prova hovfett, de hade jag en dag när de va som värst de funkade utmärkt! =)

hovfett och olja är typ samma sak och hovfett är precis lika skadligt om man använder det regelbundet:P

min hovslagare säger att man inte "får" smörja in hovarna med olika feta grejer eller oljor. jag håller med. det hindrar det naturliga. det är bättre att känna igenom hoven utan att kratsa den från lera. kolla bara efter sten el dylikt. det hindrar från styltor.

min hovslagare säger att man inte "får" smörja in hovarna med olika feta grejer eller oljor. jag håller med. det hindrar det naturliga. det är bättre att känna igenom hoven utan att kratsa den från lera. kolla bara efter sten el dylikt. det hindrar från styltor.

Saken är den att hans hage är fryst så det finns ju ingen lera i hovarna!

Blandrastik: Snön här håller i sig i max en vecka, så jag tycker det är onödigt att ringa på hovslagare när hästen är nyskodd sedan 2 veckor tillbaka..

Tänkte pröva att ha olja i hovarna för att minska styltorna, kan man ta rapsolja eller kan det på något sätt förstöra hoven/skorna? :confused:

Det finns inget i en vegetabilisk olja såsom olivolja eller rapsolja som är skadligt för hoven eller för hovens funktion. Så det är bara att smörja så ofta du vill.

Däremot så finns det sk. hovfetter och hovoljor på marknaden som kan innehålla skadliga ämnen såsom lösningsmedel.

Men å andra sidan så är fetter bättre att smörja med, sitter kvar längre än olja. Men det är min erfarenhet. Kokkosfett kanske.;)

Men å andra sidan så är fetter bättre att smörja med, sitter kvar längre än olja. Men det är min erfarenhet. Kokkosfett kanske.;)

Why not? Men snälla, ge fan i att smörja samma dag som hästen skall skos, det blir så kladdigt:D

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka