Rapsblomman/växten

L

liak

Har letat överallt efter svar. Provar här och hoppas att någon vet.
Jag har rapsblommor i hästhagen. är detta något som är giftigt för hästen att beta?

Tack på förhand
Linn

Sv: Rapsblomman/växten

raps innehåller egentligen erukasyra men om det är främst i blom, stjälk vet jag inte. Den skall vara förädlad för att få ner halten av Erukasyran men fröna används som olja ju så ...... Canola oil = rapsolja och anses vara insektsdödande och vi har den bland annat i hovolja. Bränsle till bilar, smörjmedel mm. Perfekt för industri mm och vissa hävdar att den är giftig och skall inte ätas men andra anser att det är nordens olivolja. Hur farlig Erukasyran är och biverkningar vet jag inte.

På giftinformationscentralen finns en bra lista på giftiga, irriterande och andra växter. Den brukar jag följa även till häst. Krafft har också en broshyr på sin hemsida om olämpliga växter på bete.

Erukasyra är inte så lämpligt för häst men rent giftigt tror jag inte det är.

Jag har inte träffat på någon häst som velat äta av färsk växande raps, så troligen är det inte bra. Tro nu inte att jag har försökt fodra med det. Utan bor man i Skåne så får man raps in på knuten då och då bl a upp till hästhagen eller att man träffar på det om man går och betar en häst längst kanten.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: screen
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar