Rapport efter kursen

Yrja

Trådstartare
På allmän begäran kommer här en rapport från helgens, min första, AR-kurs. ;)

Som jag tidigare sagt jag har svårt att kategorisera detta och inte se det som dressyr. Jag kände inte att jag fick ordentliga svar av den tränaren jag provat rida för innan och höll inte riktigt med. Jag var helt med på filosofin i sig, men var inte riktigt med ändå...

Iaf... Denna helg bärjade med teori. Spännande människa måste jag säga. Verkligen trevlig och verkligen lugn och avslappnad inställning till allt. Skönt med en sån människa. Filosofisk, som jag.

Allt väl tills det kom till den delen då det börjades slås på hästarna igen. Jaha, då var vi tillbaka i den allmänna hästvärlden igen. Varför måste man slå på djuren? Jag förstår inte? Sen var hon i allmänhet inte aggressiv, inte heller arg eller upprörd och hästen i fråga var inte en speciellt osäkert häst utan en stor, ung hingst med ett barnsligt beteende som bara ville busas och kivas. Så ingen skada skedd där i det stora hela men varför ens låta det hända? Den här hingsten gjorde de slagsmål med under alla hans pass första dagen, och andra dagen fick han sig några dängor med. Men då var jag med så det gick lite lugnare till, samt att han lugnat ner sig en smula.

Iaf. Min häst var halt såklart, inte för att han brukar vara det men det är väl lagen om allts jävlighet. Dagen innan kursen ringer syrran och tror att han sträkt sig. Men vi provar ändå att titta lite på honom. Oren i trav v varv. Jobbade därför ifrån marken i skritt och faktiskt, andra passet var han mycket mindre oren, antagligen tack vare arbetet som gymnastiserat honom. Det vi gjorde var lite öppna och jobba med lång och låg. Kändes väldigt bra, fick mycket att tänka på. Dagen efter var han mer oren igen, kanske för att han inte gått ngt pass på ett tag. Red dock ändå. Mitt stora problem innan kursen var ju att min häst har knölar/fistlar bakom öronen som hindrade oss från att använda träns - visste inte om det var ok under kursen. Men hon tyckte att det gick väl visst, man får jobba så gott det går. Vi jobbade därför med lina och sen med grimma som vi la snett mellan öronen (han har bara fistlar på ena sidan av halsen). Linan störde honom lite när den gled ner över nosen nämligen - matte är inte så hajj med alla sina armar och händer än. :D Tyvärr gick sista passet väldigt dåligt. Svårt att styra, jag fick inte tid att tänka och kände mig lite dum. Hästen var väldigt okänslig för hjälperna vilket inte är likt honom och jag struntade helt i min sits bara för att lyckas styra. Men jag fick med mig mycket att jobba på.

Efter detta kommer min fokus ligga på att såklart först få min häst frisk. Jag kommer att jobba minst lika mycket från marken som från ryggen. Mycket öppna men ffa sluta som min häst behöver bli starkare i. Göra oss mer känsliga för hjälperna så att vi kan utföra och växla mellan skolorna på ett mjukt och lättsamt sätt. Min häst (och jag) behöver byggas upp fysiskt och det är vårt mål till nästa kurs. Min sits blir mycket jobba med också. Puh..

Så det var absolut en givande kurs. Min syn på AR är fortfarande att det är dressyr och inget annat, med en smula inspiration från traditioner och historia. Men, det som skiljer AR från vanlig skoldressyr är, tycker jag, fokus. Det handlar om att fokusera på precis allt man gör, ha ett syfte med varända steg och verkligen engagera sig i detaljerna. Och det är väl därför man får resultat trots så korta pass - för när man väl arbetar så gör man det ordentligt och man tittar vekligen på precis allt i utförandet.

Det tvingar personen att förstå och ta till sig kunskapen. För det går inte om man inte förstår. Och det är väl ngt utav det bästa med detta tycker jag. Att ryttarna måste ta till sig kunskapen för att kunna rida. Det skapar en allmän kunskap och en bättre ridning.

Jag fick dessutom fler lektioner än väntat efter som att hon tyckte att jag skulle vara med och rida hingsten, då det är jag som sen ska vara med och rida in honom. Så jag fick sitta upp på honom för första gången också.

Så visst var det lyckat, värt pengarna och roligt. ;) Min syn på det hela är väl sig lik till stor del men nu har jag fått en lite större förståelse om skillnaden mellan AR och skoldressyr.

Ska fundera vidare.. :cool:

Sv: Rapport efter kursen

det som skiljer AR från vanlig skoldressyr är, tycker jag, fokus. Det handlar om att fokusera på precis allt man gör, ha ett syfte med varända steg och verkligen engagera sig i detaljerna.
Ja, det är ju ditåt det lutar.

Detaljerna. Att få med sig hästen i det man gör. Övningar som hjälper hästen uppnå det slutliga målet - samling, men med en avslappnad häst.

Kul att höra att din något skeptiska inställning till denna typ att utföra dressyr börjar vackla ;)

Precis som i tävlingsdressyren så är de vackra kläderna bara en extra detalj, det är vad man har under sig som räknas.
Samt att jag känner att inom AR så får man generellt sätt bättre svar på sina frågor VARFÖR man ska utföra en övning på ett visst sätt, än inom tävlingsdressyren där man ofta bara gör för att göra det.

Jag måste säga att jag tycker att det är en märklig inställning av tränaren att låta en halt häst gå lektioner. Oansvarigt, rent utav. Att jobba från marken är illa nog, att dessutom rida på den när den är ännu mer halt dagen efter är häpnadsväckande!

AR kan fungera som sjukgymnastik/rehabilitering, men då ska den akuta skadan vara utläkt. En häst med muskelsträckning ska på sin höjd promeneras rakt fram avsuttet.

Jag kan inte annat än att hålla med Svea.....

Som tränare finns det inte i min värld att anstränga en oren häst.....vad sa tränaren i fråga om att gå med kursen även fast den var oren ?

Tydligen inte efter som att han blev bättre efter passet. Egentligen endast frakturer ska man ställa av hästen för. Men sen ska man inte belasta en skada. En sträckning mår ofta bra av gynastisenade och värk minskar i regel om man rör på sig på ett korrekt sätt. Det gäller både hästar och människor.

Det vi gjorde var att gymnastisera honom i öppna och lite sluta på rakt spår. Hurvida det är skadligt eller inte kan ju disskuteras men efter som att han blev bättre efter varje pass är min spontana uppfattning att det gjorde nytta. Avslappning och anpassad gymnastisering gör sällan skada. Det är inte värre träning än den han utför i hagen där han spenderar resten av dygnet. Bara mer genomtänk och anpassat.

En häst som går öppna i skritt på lång tygel under ett kort pass anstränger sig inte så pass att den kan ta skada. Jag talade med tränaren innan passet och förklarade som det var. Vi bestämde oss för att se på honom och jag lät honom trava i båda varven. Han var oren v varv i trav. Oren, alltså inte markant halt. Nästan som om han vorde stel. Vi använde mesta delen av tiden åt att känna, böja och leta efter felet men kom fram till att det inte gick att hitta någon smärtsam punkt eller rörelse mer än just traven. Så vi jobbade en stund från marken och därefter provade vi igen - märkvärd skillnad på traven.

Vill bara lägga till att jag säger inte detta för att skydda tränaren, jag har redan nämnt vad jag inte tyckte om hos henne. Jag säger det för att jag anser att det är så. Sen kan vi båda absolut ha fel, såklart.

En häst som går öppna i skritt på lång tygel under ett kort pass anstränger sig inte så pass att den kan ta skada. Jag talade med tränaren innan passet och förklarade som det var. Vi bestämde oss för att se på honom och jag lät honom trava i båda varven. Han var oren v varv i trav. Oren, alltså inte markant halt. Nästan som om han vorde stel. Vi använde mesta delen av tiden åt att känna, böja och leta efter felet men kom fram till att det inte gick att hitta någon smärtsam punkt eller rörelse mer än just traven. Så vi jobbade en stund från marken och därefter provade vi igen - märkvärd skillnad på traven.
Ska eg inte hacka på dig för det här, men har ändå lite synpunkter i allmänhet om orena hästar.

Jag tycker nog att öppna kan vara mYCKET ansträngande för hästen. Såklart beroende på vilken nivå man befinner sig på, men den är iaf beroende av lösgjordhet och att bakbenet är fit for fight att bära upp en avsevärd tyngd.

Det som ni tolkade som "bara" stelhet var kanske en stelhet pga hästens inskränkta förmåga att använda hela kroppen. pga smärta/ömhet/svaghetskänsla.

Jag skulle inte belasta en lindrig sträckskada på ca en vecka, då borde all ev blödning ha upphört och börjat rensas ur.
En häst i hage, helt annan sak. Den kan själv undvika att belasta sin onda kropsdel, eller iaf välja i vilken utsträckning den tänker ha ont.

Jag börjar själv ha sådan respekt för mina hästars sätt att rapportera dagsformen att stelhet efter en misstänkt skada/överansträngning är nono för belastning.

Att den kändes bättre efter första passet kan ju bero på ökning av endorfiner. Att den var sämre dagen efter tolkar jag som överansträngning av skadan.
Tänk, gå med dagsgammalt skoskav o det gör he-tes ont. Men då du blir varm går det ganska bra. Dagen efter det däremot, AJ!

Men jag är inte så förvånad! Har sett många hästar som är orena, både på vanliga och AR-träningar. Attityden på de senare har varit att alla orenheter beror på svaghet i ena bak och ska stärkas upp alternativt "dålig böjning" o ska kommas åt med övningar... Vissa hästar kan komma tillbaka efter många kurstillfällen med samma om inte värre rörelsemönster och trötta ryttare..

Även min ena häst fick omdömet svag vä bak/dålig böjning i nacken, hem och träna, hon ska kunna! Men känslan visade sig stämma, hon hade ont både här och där. Tack vare hästens lidande en tid fick jag bättre teknik, hemskt dåligt samvete och en lika dålig häst som lärt sig hundra sätt att slingra sig.
Har insett vikten av att behandla/jobba bort problem utanför ridningen för att sedan kunna ha roligare till häst!:)

Jag blir lite betänksam över vad det är för tränare som har kurser? Jag måste haft tur med min tränare för hon har aldrig gjort några av de konstigheter som jag ibland ser sk AR-tränare beskyllas för.

Öppna är inte i första hand en gymnastiserande rörelse utan en muskelbyggande, belastande rörelse, precis som alla skolor rätt utförda.

Kanske ska tillägga att det är ett framben han sträckt. ;)

Respekterar din åsikt och håller med att man ska vara försiktig med skador. Det var flera timmar mellan passen, ändock var han bättre andra passet än det första. Endorfinerna bör ha lagt sig vid det laget. Och han var inte det minsta ovillig under passen, endast för trav i v varv.

Det var en känd och duktig tränare i Sverige som själv är bekant med Bent sen långt tillbaka.

Men du skrev ju att han var sämre andra dagen?

En muskelskada kan ofta se bättre ut när hästen har fått röra sig lite. Det betyder inte att det är OK att dressyrträna den. Promenad i ledtygel, där hästen själv får bestämma i vilken form den ska gå, är OK. Och så helst sjukhage när skadan är färsk, inte stoj och lek i stor hage med andra hästar.

Att det bara är frakturer som innebär att hästen måste ställas av är dessutom bara nys.

Det var en känd och duktig tränare i Sverige som själv är bekant med Bent sen långt tillbaka.

Jag e ledsen men tycker inte det är det minsta duktigt att låta en oren häst med muskelsträckning gå med på en kurs :eek:

Naturligtvis så litade du på dens rutin, skicklighet att bedöma om den kunde vara med men du har nu ytterligare blivit visare...förhoppningsvis :crazy:

Som hästägare har man ett ansvar- att se hästens väl i första hand.
Varför inte vänta tills den är bra?
Om man har vet. intyg brukar man få tillbaka kursavgiften helt eller delvis.

sen bör man inte ställa sina egna diagnoser. Varför inte anlita VET?
Låter lite som barfotatalibanernas filosofi:mad:
En häst med t. ex. en senskada är ofta inte direkt halt, men om man fortsätter att belasta den kan man förvärra skadan.

Det här gjorde inte min tilltro till AR större.

Där har vi olika åsikt då.
Ja han var sämre än innan pass nr två. Men inte lika dålig som början av pass nr 1. Han fick gå i den form han själv behagade, det enda vi bad om var avslappning och öppna. Och avslappning väljer min häst själv.

:)

sen bör man inte ställa sina egna diagnoser. Varför inte anlita VET?
Hehe, jadå, veterinärer har ju ofta mycket vettigt att säga. ;) Jag hade dessutom kontakt med en bekant som är vet, och hon ansåg också att om man inte ansträngde hästens muskler för mycket, eller tvingade den till något den sätter sig emot, så är det ok att vara med på kursen. Om han inte är halt.

Jag har alltid fått lära mig att AR ska stärka och bygga upp hästar för att BEHÅLLA dem friska långt upp i åldrarna. Det är en ypperlig filosofi att rida enligt om man HAR HAFT skada på sin häst, som är behandlad och UTLÄKT enligt veterinär eller liknande.

Är det konstigt att folk som INTE rider enligt AR-ryttarnas filosofi, anser att vi är djurplågare :eek: och allt vad det nu är, om ryttare som "provar" filosofin är med på en kurs med en OREN häst? :confused: Speciellt om hästen är oren både före och efter passet och sen även rider dag två på en ofräsch häst, även om "den var något bättre".

Jag har själv backat ur två AR-kurser samma dag och jag har då ALDRIG ridit VANLIG "lektionsdressyr" för tränare heller på ofräsch häst och inte hopptränat heller.

Jag är ledsen, men det hjälper tyvärr inte till att göra AR, som är en filosofi som JAG och många med mig uppskattar och känner att jag/vi och min/våra häst/-ar mår bra av, mer trovärdig. :crazy:

Men självklart är det trevligt, att du ändå tydligen tyckte att kursen var givande. :bow:

Jag har pratat med hovslagare och andra rådfrågade också. De anser att hästen bör ridas i den mån den tillåter. Mao i skritt utan ansträngning på frambenet. Sträckningen är borta, nu är endast problemet i hovarna kvar - de är mjuka och klarar inte att gå på för hårt underlag, då felbelastar han, blir spänd och därav kom sträckningen i fredags under en ridtur då han kastat sig för ngt som skrämt honom. ;) Han är på bättringsvägen för er som är intresserade.

Jag har själv backat ur två AR-kurser samma dag och jag har då ALDRIG ridit VANLIG "lektionsdressyr" för tränare heller på ofräsch häst och inte hopptränat heller.

Men det är ju STOR skillnad på vad man gör och hur hästen är oren. ;) Min häst gick som bekant på lina (alltså runt halsen, inte i träns, longerades absolut inte). Han bjöds att gå i öppna och vi höll på med träningen i ca 10 minuter. Han gjorde ingenting som gjorde ont för honom, då hade han satt sig emot, vilket han inte gjorde. :bow:

Får jag fråga vilken tränare du var på kurs för? Du kan kanske pm:a om man inte får skiva ut det här i forumet.

//Julia

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
416
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka