Rangordning bland era hanhundar - vem bestämmer den?

skuggi

Trådstartare
Ja, lägger ni er i hur rangordningen ser ut mellan era hundar i hemmet? Tänker främst på ni som har flera hanhundar. Eller låter ni dem "sköta det själv" så att säga?

Jag jobbade en gång ihop med en man som menade att det var hans uppgift att bestämma rangordningen bland hundarna(han hade nog omkring 5 st) och att om han tyckte att en viss hund skulle vara högst i rang så "fixade" han det.
Vet inte exakt hur, jag tror bland annat genom förtur till mat, sovplats kanske och sånt.
Tyckte det var intressant, undrar nu hur ni gör?

Ämnet kommer väl upp här hemma snart, då jag har en drygt tvåårig kastrerad hanne och en 6 månaders okastrerad hanne. Tanken är ev att behålla den senare för avel, om han visar sig hålla måttet. Kastreras bara vid behov är det tänkt.

So, tell me! :bump:

Sv: Rangordning bland era hanhundar - vem bestämmer den?

Nä jag har inte lagt mej i.
Nu har jag bara haft två hanhundar samtidigt där den ena va ca 6 år när den andra kom som valp.
Det va aldrig något problem mellan dom, den äldre va chef tills han blev gammal. Sen vart det en fin övergång till att den yngre va den egentliga chefen när det väl gällde nåt, men att dom "låtsades" att den gamla va chef:D
Den gamle visste att han skulle inte rå på den yngre om det väl skulle bli bråk och den yngre visste det med, så det hände aldrig nåt.

Vad var poängen med att lägga sig i? Självklart ser man till att alla får sitt och att det inte mobbas, men jag tror inte att vi är mer kapabla att "ordna" en flock än vad hundarna själva är.

Förövrigt tror jag inte att ordningen i vilken de får maten har det minsta att göra mer "rangordning". Snarare inlärning, uppfostran och rutin...

/Migo

KL

Lägger sig i och lägger sig i. Jag upplever inte nån direkt rang mellan mina. Snarare handlar det om vem som propsar mest i en given situation. Däremot får inte unghunden "fula sig". Han kan t ex ligga och tyst vakta dörröppningar/sängen mm. Syns inte på honom, men på äldre hundens kroppsspråk då han vek undan. Äldre är en sån som helst unviker bråk, men kommer det till kritan får han sin vilja igenom, men då ska det vara hemskt angeläget.

Senast ändrad:

Jag lägger mej i så tillvida att alla hundar har samma "rättigheter och skyldigheter" ;)

Ingen - ung/gammal/hane/tik/ny i hemmet eller gammal i gården - har rätt att ta saker av någon annan, tvinga till sej liggplatser eller på annat vis "dominera" eller styra och ställa.
Inte heller får de utmana varandra eller gå och spänna sej!

Ute finns det vissa hundar som inte får leka med varandra och ofta så har jag ett totalt "leksaks-förbud" då många hundar är ute tillsammans - allt för att undvika onödiga konfrontationsrisker.

Sedan är det bara att inse att även om jag upprätthåller den övergripande ordningen och är den som tar initiativen så är det min äldsta tik som är "guden" i hundgruppen :D

Att säga att man kan "styra" hundarnas rang sinsemellan har jag svårt att förstå... Visst kan man premiera olika hundar och på så vis ge dem fördelar inom gruppen, men mycket att "finliret" hundar emellan tror inte jag att vi kan påverka!

Här hemma ses detta tydligast när en lite "mjukare" tik blir dräktig! Per automatik så får hon då en annan status i gruppen och detta utan att hon utåt sett "gör" så mycket för att få det.

/Swat

knapplån

Nej, hundarna löser det bäst själva. Det är mycket som vi människor missar, metasignaler, saker som händer när vi inte är närvarande. Att som människa hålla på och lyfta en, trycka till en annan, och tjafsa, bygger knappast goda relationer. Däremot håller jag med ex Swat om att alla hundar har rättigheter och skyldigheter - det finns regler som ska följas, vilket gäller alla inblandade i familjen och flocken.

/.../
Förövrigt tror jag inte att ordningen i vilken de får maten har det minsta att göra mer "rangordning". Snarare inlärning, uppfostran och rutin...

Precis. Man vill se rang överallt känns det som...

Tycker nog att mina hundar turas om att bestämma. Walter är 7 år och ingen tar hans mat eller tar av honom ett tuggben. Men då låter han istället både hundarna terorisera honom utan att han säger ifrån då de leker och tuggar på honom. Jag styr då upp eftersom jag vet att Walter inte kommer att säga ifrån. Valpen går fram och knycker saker av 2 åringen, men i andra fall så märker man att valpen har respekt för honom. Bestämandet och rangordningen är inget konstant, utan varierar. Mina hundar får göra lite som de vill, märker jag att en blir utan tuggben så kan jag separera dem såär problemet löst. De får morra åt varandra, tycker det är bättre att de komunicerar så än att jag lägger mig i och tvingar dem att bita ihop med risken att det en dag bara smäller utan att jag han se varningarna. Fast nu fungerar det väldigt bra mellan mina tre hanar så det finns egentligen inget att lägga mig i. Jag försöker se till så att ingen blir utan tuggben eller terroriserad av jobbiga valpar.

Angående matordningen så får de mat efter åldern, äldst först och valp sist. Men det hänger bara ihop med att de äter i olika takter och att Walter annars skulle sno deras mat ;)

När jag hade två hanar så var den ena gammal och därför styrde jag upp lite grann. Jag tolererade inte att den unga, då drygt sex månader kaxade sig mot den äldre. Nu var inte den äldre sjuk eller så förren hans sista dagar i livet men jag var noga med att inte låta den unge vara dum mot honom på något sätt.
I övrigt bestämde de själva och även om de hade varsin bädd så valde de alltid att sova tillsammans så de kom väldigt bra överens. Min gammelman var ganska reserverad mot andra hundar men inte mot den lille, honom tog han hand om istället. Det var som om han tyckte att om jag kom hem med honom så var det okej.

Jag har för andra gången 2 hannar nu.

Båda gångerna har den äldste varit cirka 8½ år när valpen kommit.

Första gången var den gamle väldigt ranghög, ingen "satte sig" på honom. Valpen var han pappa till och när han kom visade han tydligt att du din lille skit leker jag inte med. De lekte aldrig senare heller. Däremot var de aldrig ovänner och den gamle bestämde alltid över den yngste. De sov gärna med varandra som huvudkudde. Den yngste gick alltid bakom den gamle ute, när den gamle fick dålig syn på äldre dar kommunicerade han på något sätt att den yngste skulle gå först och så gick han själv bakom. De var födda 1982 och 1990.

Nu har jag åter far och son. De leker för fullt ofta. Den yngste (nu 2½ år) kan fortfarande göra som när han var valp, ta pappa i nackskinnet och dra iväg med honom utan protester. De har aldrig varit ovänner, det händer att någon morrar när den ene har krupit under en filt och den andre av misstag försöker lägga sig ovanpå. Men inget annat händer. Ingen försöker sno mat eller annat från den andre.

Jag har aldrig blandat mig i, tycker inte man ska göra det när det inte går överstyr. Det bästa är att de får ordna in sig själva när valpen är liten. För hur går det annars när de är hemma själva. Jag hade aldrig vågat lämna 2 hundar som ryker ihop om jag är hemma. Jag har alltid hört att vuxna hannar är de bästa fostrarna och tycker att det stämmer.

Jag har aldrig haft hanar, men kan bara dementera att det alltid ska vara den äldsta som styr. Den perioden vi hade 4 hundar var det definitivt den yngsta (då 3 år) som var överkocko över de 3 andra (4,5 år, 10 år och 15 år). Sen tillät jag inte henne att bestämma en himla massa över de allra äldsta.

Hon är fortfarande den som bestämmer idag, 8 år gammal över den som är 1,5 år äldre och över unghunden. Jag tror mer på att hundar är födda till ledarmaterial, precis som med hästar.

Delvis KL

Intressant fråga och intressanta svar!

Jag har en tik och en okastrerad hane. Som jag har uppfattat det borde det inte föreligga någon egentlig rangordning mellan dem. Jag har tidigare haft uppfattningen att hundar av olika kön sällan ryker ihop jämfört med hundar av samma kön. Så dock inte i detta fall. Mina två är bra kompisar. De leker gärna med varandra och sover tätt ihop. Men på senare tid har de börjat ryka ihop ett par gånger om dagen. Vid matdags måste man passa dem som en hök. Det kan jag i och för sig förstå. Men de ryker också ofta ihop vid andra tillfällen. Tiken är ganska tuff och gåpåig. Hon har mycket energi och kanske en del inre stress. Ibland känns det som att hon tar ut det på hanen. När vi kommer in från en promenad vill hon t.ex. gärna upp och rida på honom, eller så muckar hon gräl genom att bita sig fast i nackskinnet. Jag uppfattar det som att hanen, som alltid har varit väldigt mjuk mot andra hundar, har fått nog och börjar tuffa till sig och säga ifrån. Det är då det blir bråk.

Vad skulle ni råda mig till? Instinktivt brukar jag rätt ofta säga till tiken när jag upplever att hon "går på" hanen på ett sätt som inte är lekfullt. Hon är också en sån som ska ha all uppmärksamhet, så om jag sitter på huk och klappar hanen kastar hon sig emellan. Då brukar jag lugnt hålla henne åt sidan och fortsätta klappa hanen. Jag vill inte att hon ska lära sig att det lönar sig att tränga sig fram. Tänker jag rätt? Och borde jag göra något mer för att motverka gruff? Vi har bara haft tiken sedan i somras (hon är vuxen).

Vad var poängen med att lägga sig i?

Jag minns ärligt talat inte, kanske för att hundarna inte skulle försöka "klättra" själva inbördes, utan bara foga sig i hur husse bestämde?

Och jag minns som sagt inte exakt hur han gjorde detta, sorry för taskigt minne :p

Tack för alla svar, verkligen intressant :bow:

Här hemma får ingen hålla på och rida på den andre (båda vill och försöker ibland) däremot leker de ju och brottas en hel del, och det verkar kunna pågå jämställt och utan gruff.

Nu är kan den äldre bli rätt grinig över viktiga resurser som ben tex, så ska de äta sånt delar jag av lägenheten, så får båda vara ifred.

De äter annars ganska mycket morötter, de är inte så goda att den äldre ser dem som viktiga resurser, så det ska inte kunna bli något bråk.

Har sett att den äldre gärna försöker ta morot av den yngre ibland, den lille springer då undan och kan morra lite. Oftast ger den äldre upp, SÅ gärna vill han inte ha moroten :p Ser jag att de håller på och snor av varann och det verkar bli jobbigt så säger jag ifrån.
Men jag undrar lite om jag BORDE säga ifrån angående morötterna? Vad händer när de är ensamma i så fall? Då finns jag ju inte där och bestämmer, och då tänker jag att det vore bäst om de själva är klara över vem som kan ta vad av den andre?
Eller ska de aldrig få ha någon typ av tugg när de är ensamma? Känns ju trist också..

Jag lägger mig i såtillvida att vi har ett par regler som SKA följas.

1. Man tar inte saker från varandra. Inte ben, leksaker (bjuder nån upp till kamp är det en annan sak), man snor inte ur nån annans matskål osv.

2. Man jagar inte bort någon från sovplats/matte el dyl.

3. Har någon lämnat en resurs (sovplats, tuggben etc) är det fritt fram för det andre att ta det, och den förste får stå sitt kast. Man får även diska varandras matskålar när båda ätit upp.

4. Man slåss inte. Under några som helst omständigheter.

Jag lägger mig i såtillvida att vi har ett par regler som SKA följas.

1. Man tar inte saker från varandra. Inte ben, leksaker (bjuder nån upp till kamp är det en annan sak), man snor inte ur nån annans matskål osv.

2. Man jagar inte bort någon från sovplats/matte el dyl.

3. Har någon lämnat en resurs (sovplats, tuggben etc) är det fritt fram för det andre att ta det, och den förste får stå sitt kast. Man får även diska varandras matskålar när båda ätit upp.

4. Man slåss inte. Under några som helst omständigheter.

Låter exakt som mina husregler. Funkar ypperligt och även de två nya valparna har snabbt fattat hur man beter sig här.

Men hur går det till när ni inte är hemma?
Tar ni undan alla leksaker osv när ni går hemifrån?

Jag vill gärna lämna ett par morötter så de har att pyssla med när jag är borta, men det är kanske dumt?

I dagsläget ser jag ju att det inte är någon fara, morot är inte en SÅ het resurs. Ännu. Men den kan ju bli, när lilla kinesen får fart på testosteronet tex...

Jag tänker förstås på punkt 1

Här är det ytterst sällan något gnabb om resurser, det är mest runt mig de trängs lite. Kan utan problem ge en eller båda köttben och lämna dem själva utan att det skär sig.

Gud så skönt :love:

Gimli kan ju både få för sig att vakta sina egna grejer, men han kan också få för sig att sno andras... Vet inte riktigt hur jag ska få honom att sluta med det så att man kan känna att han inte skulle göra det "obevakad".

Det är för hans skull jag delar på dem, för att han inte ska behöva känna sig stressad att den lille ska komma och ta hans ben.

Vid maten håller jag ett hököga på dem, den som har ätit klart får gå ut ur köket, man står inte och glor på den andres mat, och man går inte fram förståss.

Nu har vi ju inte haft två så länge, man kanske skulle börja hålla hårdare på de där reglerna även vad gäller moroten, så kanske även Gimli lär sig tillslut?

Liknande trådar

C
Övr. Hund Hej! Jag har tre hundar, alla blandraser. En hanhund på cirka fyra år, hans barn som båda är cirka 9-10 månader(de har olika mammor...
Svar
14
· Visningar
2 751
Senast: Caen
·
Övr. Hund Vi introducerade vår hanhund för våra nära vänners hanhund i helgen med stora förhoppningar om att de skulle bli kompisar eftersom vi...
Svar
12
· Visningar
3 211
Senast: Bebben
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 010
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V