Rangordning bland era hanhundar - vem bestämmer den?

Sv: Rangordning bland era hanhundar - vem bestämmer den?

Alltså, mina har väldigt sällan "diskussioner".
Tuggben har de inte när jag lämnar dem, jag är orolig för att de ska sätta i halsen eller så. de har heller inget behov av det. Ensamma sover de, äldsta i sängen/sin bur och yngsta på golvet för han vill det.

Hade jag varit orolig för gnabb när de var ensamma hade jag separerat dem.

Vid maten håller jag ett hököga på dem, den som har ätit klart får gå ut ur köket, man står inte och glor på den andres mat, och man går inte fram förståss.

Men vadå? Om den äldre hunden säger till den yngre att han inte får ta hans mat, vilken skada skulle det göra? Så länge din hund är normal och inte blir hyperstressad av det finns det väl ingen anledning till att inte låta hunden säga till. Sin sak om den äldre tar valpens mat, men hundar måste ju få kommunicera på sitt sätt också.

Ja, nu är det ju den äldre som tar valpens mat, i första hand. Det är också den äldre som (förut, i matsituationer) visat sig REJÄLT vaktig om sina resurser. Och jag förstod det som att om de vaktar sådant så ska man se till att de får äta ifred. Alltså vill jag inte att valpen ska tro att han får/bör gå fram till den äldre när han äter.

Jo, kommunicera vill jag ju att de ska göra, därför vill jag inte styra upp alltför mycket dem emellan.
Och om det bara var så att den äldre vaktade sina resurser så ska ju valpen kunna lära sig att inte gå dit. Problem blir det ju när den äldre ganska omgående anser att samtliga ben är hans, samlar ihop dem och vaktar dem som sina :cool:

Jag får ta benen ifrån honom, om jag ber snällt, typ "loss". Men det märks att han är spänd(orolig, inte aggressiv) om jag börjar gå omkring med det. Typ om jag skulle ge det tillbaka till valpen, eller när jag tar det för att slänga det. Då brukar jag "byta" genom att hjälpa honom att få ut lite märg :d

Har du kört mycket byteshandel? Det hade varit ett jätteproblem för mig som har apportera de hundar om de inte ville lämna i från sina prylar. Jag kör massa byten från start så att de lär sig att allt de kommer med och lämnar ifrån sig ger godis/lek osv. Är det nåt knorrande tar jag helt sonika grejen. Vi har inte massa ben liggandes framme, men isåfall får den hunden som tar benet ha det.

Jag har också varit petig med att träna på att få ta saker för valparna nu. Byteshandel och massor av belöning om man släpper saker på kommando.

Jag vill veta att det går att ta saker för hundarna utan att riskera hål i händerna - tänk om de får tag på nått farligt? Likaså vill jag att de ska veta att det är okej att ge saker till mig - oftast får de tillbaka grejen eller nått ännu bättre i utbyte.

/Migo

Jo, byteshandel funkar. Fast det hjälper väl inte i en situation när hundarna är själva hemma? Eller kan mycket byteshandel minska vaktandet även mot andra hundar?

Till viss del upplever jag att föremålsvaktandet blivit bättre även mot de andra, ja. Men då har jag heller ingen som är speciellt skarp.

/Migo

Liknande trådar

C
Övr. Hund Hej! Jag har tre hundar, alla blandraser. En hanhund på cirka fyra år, hans barn som båda är cirka 9-10 månader(de har olika mammor...
Svar
14
· Visningar
2 751
Senast: Caen
·
Övr. Hund Vi introducerade vår hanhund för våra nära vänners hanhund i helgen med stora förhoppningar om att de skulle bli kompisar eftersom vi...
Svar
12
· Visningar
3 211
Senast: Bebben
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 010
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V