ranghögt sto + sto med föl i samma hage?

bananna

Trådstartare
Är det en dum idé att släppa ihop ett ranghögt sto i hage tillsammans med sto med föl? Hagen är ca 4 ha och där går även två andra hästar som har gått med stot och fölet en längre tid utan problem. Men viss oro har uppstått över att släppa in även det ranghöga stot, ännu mer eftersom hon dessutom är stor (och fölis blir ännu mindre i förhållande). Vad tror ni?

Sv: ranghögt sto + sto med föl i samma hage?

Jag har ett ranghögt sto och ett sto med föl i samma hage!
Det funkar utmärkt :)

Är det ranghöga stoet bara riktigt funtad i skallen är det nog inga problem.
Mitt sto som är skyhög i rang blir alldeles sammetsögd när hon ser ett föl.
Sådant har nog naturen "tänkt på" att det ska funka.

Hur gammalt är fölet? Jag hade väntat till fölet är ca 4 veckor, har själv haft ett ranghögt sto som gav sig på ett ranglågt stos föl och fölet var då bara dygnsgammalt och fattadet inte så mycket. Så fort fölet är några veckor, kan det "hästspråket" lite mer, är mer reaktionssnabbt och risken mindre att det händer något.

Jag har ett ranghögt sto och ett sto med föl i samma hage!
Det funkar utmärkt :)

Jag också.! Det ranghöga stoet är äldst och även högre i rang än fölstoet. Tack vare att hon är så säker på sin egen position har det varit helt odramatiskt att släppa ihop dem. Fölet hann dock bli närmare fem månader innan de släpptes ihop, och innan gick de på var sin sida staketet, så de var redan bekanta med varandra. Det är jättesött - mitt gammelsto agerar lite extramamma åt fölungen och fölisen söker sig gärna till henne emellanåt.

Senast ändrad:

Jag också.! Det ranghöga stoet är äldst och även högre i rang än fölstoet. Tack vare att hon är så säker på sin egen position har det varit helt odramatiskt att släppa ihop dem. Fölet hann dock bli närmare fem månader innan de släpptes ihop, och innan gick de på var sin sida staketet, så de var redan bekanta med varandra. Det är jättesött - mitt gammelsto agerar lite extramamma åt fölungen och fölisen söker sig gärna till henne emellanåt.

Mitt föl var ca. 1 månad när jag släppte ihop dom med det ranghöga stoet som också är äldst..;)
Allt fungerade jättebra!
Alla visste sina positioner med en gång :D
Fölisen brukar busa med det ranghöga stoet och hon tycker det nog bara är lite kul, för hon gör inget mot fölet..

vet ni hur hon brukar bete sig när hon släpps ihop me andra hästar?
min kompis förra häst va inte riktig i huvet när hon hämtade hem sin nya häst visserligen 6mån gammal så jagade hon skiten ur den tills han sprang genom tråden för att komma undan!!! hon gjorde så med alla nya vilken ålder de än hade

Tack för alla svar. Då behöver jag nog inte vara så orolig. Hon har gått i stor flock tidigare på somrarna och det har funkat bra. Var bara fölis jag bekymrade mig över, men det ska nog gå bra då!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama