Ranghög häst?!

RIA

Trådstartare
vet inte om jag lägger tråden rätt, men då får någon flytta den...

det är så att jag har ett sto på 3 år som är högt i rang. just nu går hon själv i hage eftersom valacken hon skulle gått ihop med gillade hon inte. det är så illa att när dom ställde honom i spolspiltan som är bredvid min hästs box idag så sparakde hon mot väggen och 3 plankor lossnade...ingen skadade sig!
men hon går bra ihop med ett sto som finns på gården, men hon går i samma hage som valacken så min går ensam nu...

jag kommer byta stall inom en snar framtid då det nya stallet ger mig bättre möjligheter att rida in min tös.

då vill jag så klart att hon ska få en vän i hagen, men vad ska jag göra?

ska jag släppa in henne hos en ranglåg häst så hon får bestämma?
eller ska jag släppa henne med den högsta i rang i stallet så hon sätts på plats?

hon är bara 3 år, å jag tycker inte hon borde få bestämma i hagen utan överlåta det till någon äldre häst. sen blir det bäst om hon bara har 1 vän i hagen.

någon som har tips?

vill inte att hon ska skada någon annans häst...eller att hon ska skades heller! vill inte ha slagsmål!

ska tillägga att när hon väl gillar en häst så kärar hon ner sig i den, men hon gillar verkligen inte denna valacken!
det kan också bero på att hon bara gått med ston tidigare i sitt liv...

snälla, ge mig massa tips! :bow:

det är synd om hon måste gå själv å bara är 3 år :(

Sv: Ranghög häst?!

mina unghästar har fått veta sin plats tidigt. ung-hingstarna har fått gå med en tjurig gammal val. som skött den delen av fostran bra ;) stona har mest blivit danade av ett gammalt D- ponnysto här som inte viker en tum, dock är hon inte bråkig/dum bara bestämd.

just nu så har vi ingen hingst här utan alla går ihop. det är ponny stoet och en val som styr och håller ordning :) nu är våra hästar uppvuxna med andra hästar som har ett bra språk, så här blir aldrig några större konflikter.

hästar som inte går att ha med andra blir jobbigt i längden (även för den individen ju) här får dom ta dom tillsägelser som behövs av andra hästar så dom lär sig "veta hut" och uppföra sig.

Senast ändrad av en moderator:

mina unghästar har fått veta sin plats tidigt. ung-hingstarna har fått gå med en tjurig gammal val. som skött den delen av fostran bra ;) stona har mest blivit danade av ett gammalt D- ponnysto här som inte viker en tum, dock är hon inte bråkig/dum bara bestämd.

just nu så har vi ingen hingst här utan alla går ihop. det är ponny stoet och en val som styr och håller ordning :) nu är våra hästar uppvuxna med andra hästar som har ett bra språk, så här blir aldrig några större konflikter.

hästar som inte går att ha med andra blir jobbigt i längden (även för den individen ju) här får dom ta dom tillsägelser som behövs av andra hästar så dom lär sig "veta hut" och uppföra sig.

så jag borde kolla om det finns någon häst i stallet som ranghög å släppa henne med den hästen då så hon lär sig att "veta hut"?

borde och borde, det är ju ett val med vissa risker man tar ;)
jag gör så, fast då är det ju egna hästar alla :angel:

det blir ju inte lättare för henne ju äldre hon blir att "hitta sin plats" och det är jobbigt att äga en häst som inte har ett bra hästspråk och fungerar med andra hästar.

om du väljer att släppa henne med en ranghög häst så va noga med att den hästen har "ett bra häst språk" dvs. läser av och tillrättarvisar på ett sunt sätt ;) att den hästen är van vid att gå med många.

borde och borde, det är ju ett val med vissa risker man tar ;)
jag gör så, fast då är det ju egna hästar alla :angel:

det blir ju inte lättare för henne ju äldre hon blir att "hitta sin plats" och det är jobbigt att äga en häst som inte har ett bra hästspråk och fungerar med andra hästar.

om du väljer att släppa henne med en ranghög häst så va noga med att den hästen har "ett bra häst språk" dvs. läser av och tillrättarvisar på ett sunt sätt ;) att den hästen är van vid att gå med många.

jag ska fråga dom i stallet, sen är det plus för det finns möjlighet att släppa dom i ridhuset första gången å då blir det också lättare att dela på dom OM det är något.

min häst är snäll, men inte mot dom hon inte gillar och det visar hon gärna.
s

sen att hon är underbart trevlig mot människor är ju bra, hade inte velat ha en otrevlig häst!

inga fler som har bra tips? allt mottages och kommer tänkas på tills det är dax för ihopsläppning! :banana:

Fast riskerna blir ju större ju mindre utrymme dom har att springa på. Om jag var du så skulle jag hellre släppa i en stor hage:idea:, helst utan hörn så att inte nån av hästarna blir trängda + om det inte fungerar att den ena hästen kan "komma ifrån" om det blir på det viset. Sen kanske du får några problem om det är någon över huvud taget som har lust att släppa in sin häst till din, med riskerna alltså?
Bara en tankeställare

Hoppas det går bra med "ihopp-släppandet"! och skriv hur det gick!:bump:

Hej!

Mitt 3-åriga sto har gått med en äldre valack sedan hon kom hem som avvand fölunge. Han har hållit henne kort, men på något sätt har det känts som att hon har varit mycket missnöjd med detta och försökt att ta ut det på mig. Nu går hon med ett jämnårigt sto som hon får bossa över, och verkar mycket nöjd med det. Ska bli spännande att se om detta gör henne lättare att hantera (hon går fortfarande ute på bete så jag gör inte så mycket med henne för tillfället)!

Hej
Jag när vi fick hem två unga hingstar fick dom gå med en nordsvensk valack, hur lugn som helst. På så sätt fick hingstarna leka av sig på varandra men det va Bronar(valacken) som bestämde i hagen:) Nu kanske inte alla har den möjligheten men det fungerade toppen för mig!
Lycka till

Hur vet du att hon är hög i rang? Ingen av de som jag haft som verkligen har varit höga i rang har behövt bevisa det genom hugg och slag utan det har räckt med en blick... Jag tror mer att hon är väldigt osäker och försöker skapa sig en plats genom aggressivt beteende. Kanske idé att låta hästen stå i en hage bredvid en lugn och trygg individ som din häst kan bli trygg med...

jag gissar att hon är hög i rang då hon var väldigt elak mot valacken. han gjorde inget alls mot henne, dum som han är :angel:
han är både större och äldre men ändå lät han henne hålla på.

Hur vet du att hon är hög i rang? Ingen av de som jag haft som verkligen har varit höga i rang har behövt bevisa det genom hugg och slag utan det har räckt med en blick... Jag tror mer att hon är väldigt osäker och försöker skapa sig en plats genom aggressivt beteende. Kanske idé att låta hästen stå i en hage bredvid en lugn och trygg individ som din häst kan bli trygg med...

Håller med, hästar som sparkas och bits är osäkra. Inte ranghöga.
Jag skulle släppa henne med ett äldre sto, om möjlighet finns.

förstår om det inte var riktat till mig, men vill ändå klargöra att min häst inte bits mot andra hästar.

jag kan även hålla med om att det kan vara osäkerhet från min hästs sida. hon har endast gått med sin mamma och lillasyster innan hon kom till mig i augusti. sista tiden med sin syster och då bestämde min dam i hagen. jag känner inte min häst än, så jag kan inte säga säkert vad hennes beteende utspelar sig på än.

jag vet inte hur möjligheterna ser ut i den nya stallet. självklart har jag varit där och tittat men jag kollade inte in hästarna något närmare. det fanns alla blandningar. sto, sto med föl, valack. äldre och yngre hästar.

som jag även skrev innan så finns det möjlighet att släppa dom i ett ridhus innan det är dags för hage. det kommer jag göra, jag känner att dels är det bättre underlag i ridhuset så dom inte kan springa och skada sig. hagarna är inte direkt plana-dessutom vet jag inte än vilken hage hon ska gå i så det återstår att se...

hon som har stallet sa att sto med fölis kunde hon gå med. tror att stoet är lite äldre faktiskt. såg så ut... men frågan är då om vi inte ska vänta tills fölis är avvand. vet inte hur jag ska göra men stallägaren är insatt i att min häst väljer sina vänner. sto med fölis är även hennes boxgranne så dom kommer hinna lära känna varandra innan ihopsläpp. dessutom går det ett föl i grannhagen där vi står nu och hon gillar fölisen, står och tittar efter honom när man går ut med henne. så tror faktiskt inte det blir några problem med fölet.

det allra bästa, om jag får säga det själv, är att min häst sätts på plats och lär sig att hon inte alltid kan bestämma i hagen.

flytten bär ju snart av så jag får återkomma med om hur det gick sen!

Har några sådana ston i vår flock. Om de är högst i rang så är de små pestar mot de andra lägre stående stona men när deras flockledare är i hagen kan de slappna av och bara "vara". De som sparkar och håller på är inga bra flockledare och bör gå med en stabil flockledare som bara behöver vara i hagen för att hålla styr. Vi har alla tillsammans just nu, Ida som flockledare, hingsten och 3 ston till.

jag gissar att hon är hög i rang då hon var väldigt elak mot valacken. han gjorde inget alls mot henne, dum som han är :angel:
han är både större och äldre men ändå lät han henne hålla på.

Vidhåller att det inte är ett ranghögt beteende:cool:

Vidhåller att det inte är ett ranghögt beteende:cool:

om du läser vad jag skrev i mitt sista inlägg så kan du komma med en kommentar efter det. skrev att jag också trodde det kunde bero på osäkerhet från min hästs sida men att jag inte vet eftersom jag inte känner hästen så pass väl än.

jag får helt enkelt återkomma i slutet på månaden när ihopsläppet varit å berätta hur vi gjorde...

Släp inte ihop henne med andra förrän hon varit ngn vecka på det nya stället och luktar "Rätt". Låt henne gå i egen hage bredvid de övriga. Sedan behövs STOR hage, OSKODDA hästar som sällskap och bra med bete/foder. Dåligt bete/foder tillgång ger hungriga/uttråkade hästar. Vissa hästar är ensmanshästar och mår bäst i egen hage. Sällskap ja, men slippa slåss om maten. Unghästar skall helst gå med bra tillsyn. Romantisera inte, hästar är inte människor.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 707
Senast: Willys
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama