Rang, revir, vakt?*långt*

Sablar22

Trådstartare
Vi har två hundar,
Joker som är inne på sitt nionde år,
njuffe/labrador/gråhund-korsning.

Hugo, inne på sitt femte år
jämthund/gråhund/schäfer-korsning.

Joker "pratar" mycket och visar ganska tydligt
vad han vill.
Hugo är inte lika tydlig, men bufflar till en om han
vill ha kel..annars är han ganska osynlig.

Jag tror att Hugo är den som är boss av dom två.
Han stjäl Jokers ben och vaktar tex.. Joker går då omkring
och morrar som tusan och tycker synd om sig själv.
Joker skäller som besatt när Hugo leker och jag antar
att han försöker ta befälet av Hugo.
Men dom går otroligt bra ihop!

När vi fick bebis så blev Hugo lyckligare än någonsin
och har världens tålamod och är en perfekt kompis till
Freddy. Joker däremot har inte velat ha ngn kontakt med Freddy
och morrar när han kommer krypande mot honom.
Går sen undan där Freddy inte är.

Men igår stannade Hugo hos mina föräldrar, och Joker
förvandlades. Han viftade på svansen när Freddy kom krypandes
nosade över hela bebis :D och var allmänt lugn.
Han var inte heller lika skällig (hundarna skäller som besatta några ggr/dag då dom hör grannarna).

Alltså beror Jokers beteende på Hugo, tror jag :crazy:
Men frågan är varför? vad är det med Hugo som får Joker
att bete sig så stramt gentemot Freddy annars?
och varför är Joker lugnare utan Hugo?
Dom är ju väldigt sällan osams, det är när Hugo
tar Jokers ben som Joker går omkring och morrar
(hugo är tyst).
Maten är det lite konkurans om, när det blir kvar
matrester som dom får. Annars är dom ruskigt duktiga
på att hålla sig till sin egen matskål där det finns torrfoder
serverat 24/7.

Jag kan väldigt lite om sånt här så förklara gärna för mig :bow:

Sv: Rang, revir, vakt?*långt*

När den dominate hunden är borta, så slappnar den ranglåge av och behöver inte vara "på sin vakt" hela tiden.

Jag har läst en sak som jag tyckte var otroligt intressant och den stämmer till punkt och pricka på just mina hundar! Men väl värt att notera för det!! Du skriver att dina hundar leker. Leker de jaktlekar? Jagar de varandra? Vem jagar vem och är det någon som reser ragg?

Jag läste att den ranglägre hunden inte gillar att bli jagad, men den ranghögre kan tänka sig det, för den vet att den när som helst kan avsluta leken.

Så när mina hundar leker så går det bra när de äldre får springa först och den yngre får jaga. Men vänder det, så reser den yngre ragg direkt och stannar och försöker att avbryta leken. De kan inte leka åt det hållet :)

Det tyckte jag var intressant och hos oss stämmer det, det var också roligt att få det bekräftat att det verkligen är den äldre hunden som bestämmer (än så länge iaf) Jag har aldrig gruff eller prosblem med mina hundar och jag antar att det är för att de litar på varandra och vet vart de har varandra. Inte ens vid konkurrens om mat och kastade pinnar så blir det hets, de accepterar varandra så bra.

Men jag märker ju att det är en ändrig på G :) Ibland så kan den äldre hunden stelna till ½ sekund och det är nått nytt. Hon har också börjat att leka mer hårdhänt. Kanske är det så att den yngre nu är så pass gammal att hon känner att hon måste höja ribban mot henne. Ingen aning, men det ska bli intressant att se hur det är om ½ år eller om 1 år, om de har blivit mer "vaktiga" mot varandra.

(Jag har stelfrusan fingrar så jag hoppas att jag inte stavat helt galet, nu ska jag lägga mig i soffan under en filt :D)

Det köper jag :)
Men varför är han så olik mot Freddy om
Hugo är hemma/inte hemma?

Det gick utmärkt att läsa :D

Du skriver att dina hundar leker. Leker de jaktlekar? Jagar de varandra? Vem jagar vem och är det någon som reser ragg?

Hugo blir jagad av Joker - alltid!
Hugo kan jaga Joker nån enstaka gång,
men väldigt sällan.
Joker jagar Hugo tills Hugo stannar.. då står Hugo
stilla medans Joker rör sig runt Hugo-skällande!
Hugo står en liten stund men struttar iväg när han känner
för det. Joker blir förbaskad och jagar honom igen.
Det är som att Joker ska uppfostra Hugo och ska
få honom att inte busa, och Hugo är en tokig tonårsslyngel
som struntar i Jokers regler.

Om jag är ute och leker med dom båda så försöker
alltid..alltid Joker att skilja mig och Hugo åt.
Det slår aldrig fel.
Hugo bryr sig inte utan busar som vanligt och parerar
Jokers separationsattacker (fint ord :D )

Kanske ska tillägga att Hugo är väldigt ranghög och tar
befälet över dom flesta hundar - utan att slåss etc.
Det bara är så, på nåt vis.
Men samtidigt så är han ganska förarvek och skulle aldrig
någonsin sätta sig upp mot en människa.

Eftersom han då kan slappna av och hälsa på/umgås med Freddy utan att behöva vara "på helspänn" över vad den ranghöge hunden gör. Eller så kan det vara så att han är av den uppfattningen att Freddy står under den ranghöges beskydd och därför inte vill/törs vara med honom, när den andra hunden är hemma.

Han verkar ju... Vad ska jag skriva... Trygg, självsäker eller nått sånt eftersom att han kan ta Jokers "attacker" med ro. Det är ju ofta typiskt också att sådana hundar bara bestämmer utan att någonsin behöva visa upp det!

Vår gamla mellanpudel var sådan. Hon styrde flocken med järnhand(tass), men aldrig aldrig att det var minsta gruff inblandat. Hon gav plats till valparna vid matskålen och backade undan. Men vissa dagar så kunde hon ligga 3 meter bort och bara titta på de andra så tordes de inte gå i närheten av matskålen :D (Fråga mig inte varför hon gjorde så!)

Hon gjorde det för att hon kunde såklart :D

Men så är det nog, han behöver inte bråka
till sig sin chefsposition..han har den ändå :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: fixi
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 360
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag funderar på en sak som rör samspelet mellan våra två hundar. Det är Ziggy, 3-årig dansk svensk gårdshund, och Rocky, jämthundsvalp...
Svar
6
· Visningar
736
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka