Randver avkommor

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!
Jag hänger på trenden och frågar om det är någon mer än jag som har en Randver avkomma? Beskriv i så fall gärna hur lynnet är och vad som utmärker just din häst. Bilder är alltid välkommet!

Här är min treåring. Eftersom han går i unghingstflock har jag inte kunnat träffa honom så mycket, och jag vet egentligen inte vad han är för en filur. Men han är ganska resarverad i hagen, samtidigt som han är väldigt nyfiken (fast helst på avstånd). De som verkat och handskats med honom vid vaccination och kastrering säger att han blir lite stissig innan han förstå vad det är frågan om, men att han sedan accepterar det och är lugn. Lite överambitiös kanske.

Jag tar hem honom i september för att börja träna honom från marken, och det ska bli mycket spännande! På mammans sida har han Fakúr och Glóblesi frá Saúdarkróki.

snyggingen1.jpg

snyggingen2.jpg

snyggingen3.jpg

snyggingen4.jpg

//Julia

Sv: Randver avkommor

Vilken häst :love:

Jag "känner" en Randver-avkomma, ganska kraftig typ, väldigt trevlig och nyfiken i sättet, han är ue. Gustur frá Holi om jag inte minns fel. Har bilder på honom, kan bidra med dem senare ;)
Såg en hingst på Strömsholmsbedömningen efter Randver, tyvärr är jag urdålig på se hur hästarna ser ut exteriört men bidrar med två bilder, ingen bra uppställningsbild dock:
http://i108.photobucket.com/albums/n27/cure_2006/BEDMNINGlrdag024kopia.jpg
http://i108.photobucket.com/albums/n27/cure_2006/BEDMNINGlrdag008kopia.jpg

Tack, jag tycker också att han ser himla läcker ut =)

Det vore roligt att se de bilderna, så om du kan bidra med dem blir jag glad!

Söt häst från Strömsholm, vet du vad han fick för bedömning?

//julia

Och så Heba då!

HebaHuvudLiten.jpg

Heba3.jpg

Heba1.jpg

Hon är ett fantastist vänligt sto som älskar människor. Hon verkar ganska så modig, undersöker allt med stor nyfikenhet. Min medryttare hade promenerat med henne igår, hon hade spanat på allt, blomkrukor, ungar, whatever. Hon är ganska så ranglåg och försiktig, men får hon dåligt med utrymme kan hon bli förbannad på hästarna. Aldrig på oss.
Heba hade fina gångarter då jag tittade på henne, hon var nog mest riden på talang. Vi ska börja om nu, börja med att mjuka upp sidorna.

OA

Heba är himla tjusig, det ska bli roligt att få träffa henne på riktigt i juni =)

//julia

I all förvirring glömde jag kommentera din söta häst. Är lite snurrig just nu, det har varit lite för mycket. Men din lille prins är ju vacker som bara den. Hur kom det sig att du valde just honom?

Är bergbom på att du kommer att få det kul ihop med honom. Skulle vara roligt att höra hur du tänker lägga upp träningen. Jag är ju där nu, tänkte blanda lite AR med lite Eyolfur, tror jag.

OA

I all förvirring glömde jag kommentera din söta häst. Är lite snurrig just nu, det har varit lite för mycket. Men din lille prins är ju vacker som bara den. Hur kom det sig att du valde just honom?

Är bergbom på att du kommer att få det kul ihop med honom. Skulle vara roligt att höra hur du tänker lägga upp träningen. Jag är ju där nu, tänkte blanda lite AR med lite Eyolfur, tror jag.

OA

Att jag valde just honom beror på att han har Freyjas pappa i stammen på mammans sida. Hans mamma är en Fakúr dotter, vars mor är Freyjas syster. Glóblesi frá Saúdarkróki var bara i Sverige ett år och betäckte, och när jag såg Thyturs annons ute, så såg jag genast Freyjas ögon i honom. Jag åkte och tittade på honom, men bestämde mig inte förän jag visste hur det skulle bli med Freyja... Han har Freyjas ögon och en härlig utstrålning, så valet var ganska enkelt.

Angående träningen kommer jag att träna Horsemanship nu under hösten samt inleda lite AR markarbete. Jag kommer att hålla på med honom i ca två månader för att skapa en relation. Därefter får han vila över vintern och sedan sätter jag igång med markarbete igen till våren. Det blir mycket markarbete och handhäst det första året, och jag ska försöka hålla mig så länge som möjligt med att sitta på honom (åtminstone tills sommaren då han blir fyra år). En blandning mellan AR och Eyolfur låter alldeles utmärkt!

//Julia

Min lilla Randverkille som börjar bli stor. Mamma är Arta, samma sto som min Fruma.
En känslig kille men med mycket vilja. Reserverad mot främlingar.
Tycker inte om att bli fångad men accepterar och är då inte svår att verka eller vad man behöver göra. Ska bli kul att börja lite mera efter hingstbetet!:)

http://www.pixbox.se/alb_show_id402421_page0.html

Vad fin han är, din skäck. Det blir spännande med alla unghästar.

OlleAtlas: Jättefin häst och la dessutom märke till den fina grimman. Köpt på Landsmót kanske?

Han är född 2004, vet inte riktigt om han ska behållas som hingst, än så länge är han det iaf.:smirk:

Det är grimman hon fick låna på Island. Men det hänger en likadan i vårt skåp. Köpt på ridaffären i Akureyri. Den är så fin att jag inte vågar använda den :crazy: .

Tack för berömmet!

OA

Han är född 2004, vet inte riktigt om han ska behållas som hingst, än så länge är han det iaf.:smirk:

Hej!
Okej. Min Thytur är också född 2004, och han kastrerades alldeles nyss. Vet inte hur det är med det där med kastrering egentligen. Om man inte ska behålla hästen som hingst, hur lång tid ska man egentligen vänta då...?

Jag hoppas att Thytur inte blir allt för hingstig, men att han ändå får ha kvar sin hingstutstrålning!

//Julia

Oliver som är godkänd hingst efter Randver....vad har ni att säga om honom??...han har ju tydligen en fin exteriörbedömning medan ridbedömningen är svag...

Han kanske är homozygot skäck har jag hört, undersöks nu...

Någon som tänker betäcka med honom i sommar?

Mvh Marie:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka